معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت:احیا و حفاظت تالاب ها در دولت پیشین مغفول مانده بود که این موضوعات در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت.

معصومه ابتکار عصر پنجشنبه به مناسبت روز جهانی تالاب ها در آیین بهره برداری از مرکز بازدیدکنندگان و موزه تالاب بین المللی شادگان در استان خوزستان، تامین حقابه تالاب را خواسته بحق شهروندان خواند و گفت:احیاء تالاب هورالعظیم و بهبود وضعیت تالاب بین المللی شادگان در دولت یازدهم محقق شد.
وی اراده دولت یازدهم را حل ریشه ای مشکلات کشور در بخش های اقتصادی و اجتماعی به ویژه محیط زیستی خواند و گفت:تورم ۴۰ درصدی اقتصاد کشور در ابتدای دولت یازدهم به زیر ۱۰ درصد در حال حاضر رسیده است.
ابتکار حیات و زندگی شهروندان ساکن حاشیه تالاب ها را به زنده بودن و تداوم حیات در این تالاب ها خواند و افزود:با احیاء تالاب هورالعظیم و بهبود وضعیت تالاب شادگان، بخشی از مشکلات مربوط به ریزگردها در این استان حل شد اگر چه نواحی دیگر استان خوزستان در خصوص انتشار ریزگرد و اماکن انتشار ریزگرد همچنان درگیر هستند.
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، رفع کامل مشکلات ناشی از ریزگردها و مهار آن را بسته به کار جمعی و همکاری دیگر نهادهای ملی و بین المللی نظیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان هواشناسی، سازمان جنگل ها و مراتع، وزارت جهادکشاورزی و کشورهای همسایه خواند و گفت:عراق نیز باید به عنوان یکی از کشورهایی که منشا خارجی ریزگرد است به وظایف خود در این خصوص عمل کند.

*** طرح تامین حقابه و انتقال آب به تالاب شادگان تا خردادماه ۹۶ اجرائی می شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنانش در آیین روز جهانی تالاب ها در سالن اجتماعات مرکز بازدیدکنندگان تالاب شادگان با تشریح اقدامات دولت یازدهم برای احیاء کامل تالاب شادگان گفت:برای تامین حقابه تالاب شادگان طرح انتقال آب به این تالاب با همکاری سازمان آب و برق خوزستان در دست اجراست که امیدواریم این طرح تا خردادماه ۹۶ بهره برداری شود.
وی همچنین از تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی به عنوان هشدار جدی برای کشور یاد کرد و افزود:بر اساس آمارها، میزان نزودلات آسمانی در سال بارشی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی و در برخی موارد کاهش ۶۰ درصدی را نشان می دهد.
ابتکار تصریح کرد:تغییر اقلیم، افزایش دما و کاهش نزولات، تغییر الگوی بارش از برف به باران هشدار جدید است و اگر در این خصوص برنامه ریزی و پیش بینی نشود، به محیط زیست و اقتصاد کشور آسیب جدی وارد می شود.
به گزارش ایرنا، همایش روز جهانی تالاب ها روز پنجشنبه با حضور ابتکار رئیس سازمان محیط زیست و گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران و تعدادی از سفیران کشورهای خارجی و مدیران استانی در اهواز برگزار شد و پس از آن، حاضران در همایش برای بهره برداری از مرکز بازدیدکنندگان تالاب شادگان و بازدید از تالاب به شهرستان شادگان سفر کردند.
شهروندان شادگانی در بدو ورود معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شادگان، از وی استقبال کرده و تامین حقابه تالاب بین المللی شادگان را از وی خواستار شدند.
مرکز بازدید کنندگان تالاب شادگان در زیربنای هزار و ۵۰۰ مترمکعب و اعتبار هزینه شده ۱۴ میلیارد ریال بهره برداری شد./ ایرنا