مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران گفت: در مجموع۲۰۰ میلیارد تومان در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی برای مازندران در نظر گرفته شده که ۱۰۰ میلیارد تومان در مرحله اولیه به استان ابلاغ شده و از این مبلغ تا کنون ۲۵ درصد تخصیص یافته است.

عیسی قاسمی طوسی در جلسه شورای اداری گلوگاه در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اقدام مهمی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفته و برخلاف روال گذشته بوده؛ دولت آسیب های اجتماعی را لاپوشانی نکرده و همه آسیب ها را به صورت شفاف بیان کرده است تا درصدد چاره اندیشی و رفع آن ها برآید.

وی افزود: تا کنون چهار جلسه در مورد کاهش آسیب های اجتماعی با حضور مقام معظم رهبری، سران سه قوه و همه وزرای کشور برگزار شده و در این جلسه ۵ مقوله اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، فساد و فحشا و مناطق حاد بحرانی در دستور کار قرار گرفته است.

قاسمی طوسی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری منابع اعتباری قابل توجه ای را در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی به دولت تکلیف کردند و متولی این کار وزارت کشور است؛  منابع مالی ۹ دستگاه اجرایی در استان مازندران مشخص شده است و در مجموع۲۰۰ میلیارد تومان در این زمینه برای مازندران در نظر گرفته شده که ۱۰۰ میلیارد تومان در مرحله اولیه طرح به استان ابلاغ شده که از این مبلغ تا کنون ۲۵ درصد تخصیص یافته است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران گفت: وظایف دستگاه های اجرایی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی مشخص شده و خوشبختانه قوه مقننه و قوه قضاییه تعامل بسیار خوبی در حوزه آسیب های اجتماعی با قوه مجریه دارند و در برنامه ششم توسعه نیز موارد مربوط به آسیب های اجتماعی تکمیل و مشکلات قانونی آن دیده شده و البته حساسیتی که در میان مسئولان در این زمینه ایجاد شده بسیار خوب است اما هنوز کافی نیست.

قاسمی طوسی اظهار کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به مقوله فرهنگ نگاه جدی داشته باشیم زیرا برای داشتن اقتصاد پویا و زیرساخت های توسعه باید فرهنگ غنی ایران احیا شود تا جامعه پویا، سالم و با نشاط را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در مورد اینکه ۲۰ سال در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی دیر ورود پیدا کردیم، عنوان کرد: در ایران ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین وجود دارد و این آمار برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست و برای پاسداری از آرمان شهدا، همه مسئولان موظف هستند که در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقاء سطح فرهنگ جامعه تعامل و همکاری داشته باشند.

قاسمی طوسی خاطرنشان کرد: فضای مجازی در عین فرصت؛ تهدید نیز محسوب می شود زیرا معضلاتی را در زمینه نشر اخبار کذب و تشویش اذهان عمومی به همراه دارد و باید به این حوزه توجه و رصد شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران گفت: در حال حاضر منطقه حاد و بحرانی در مازندران وجود ندارد و در زمینه حاشیه نشینی نیز اقدامات خوبی در استان صورت گرفته و سند کاهش فساد و فحشا در مازندران تهیه شده است.

قاسمی طوسی اظهار کرد: سند کاهش طلاق مازندران تهیه و به فرمانداران و دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و مشکل منابع مالی نیز حل شده است که اخیرا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از وزارت کشور به دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شده و به زودی در اختیار شهرستان ها قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه سند کاهش مواد مخدر مازندران تهیه و به همه دستگاه ها ابلاغ شده است، افزود: در حوزه مواد مخدر ۳۰ نقطه در مازندران شناسایی و پاک سازی شده است و منطقه عباس آباد نکا که به محله مهربان تغییر نام داده شده به عنوان طرح پایلوت کشوری شناخته شد که در این زمینه دادگستری، دادستانی ، نیروی انتظامی و بهزیستی بسیار تلاش کردند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران گفت: در شهرستان گلوگاه حاشیه نشینی وجود ندارد و همچنین گلوگاه در کاهش آمار طلاق بسیار خوب عمل کرده است.

قاسمی طوسی یادآور شد: دومین خانه سازمان های مردم نهاد کشور را در شهر ساری استان مازندران تشکیل داده و تجهیز کردیم تا از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در زمینه های مختلف استفاده کنیم و هیئت مدیره این مرکز در حال فعالیت است که البته تقویت سازمان های مردم نهاد در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: برای برون رفت از وضعیت آسیب های اجتماعی باید فعالیت ها و برنامه های دستگاه ها اجتماع محور و محله محور شود زیرا در هر زمینه ای که مردم پای کار آمدند موفق عمل شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با اشاره به اینکه در سال جاری نخستین مرکز رصد اجتماعی کشور در مازندران افتتاح شده است، افزود: این مرکز آسیب هایی که در سطح استان وجود دارد را ثبت و ضبط و بر روی آن ها کار می کند و آخرین وضعیت هر شهرستان به مسئولان بیان می شود.

قاسمی طوسی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان مازندران معتاد متجاهر وجود ندارد زیرا معتادان متجاهر جمع آوری و در یک مرکز ترک اعتیاد نگهداری می شوند و خدمات خوبی در این مرکز ارائه می شود اما نگرانی اصلی پس از خروج این افراد از مرکز است که دوباره در جامعه رها نشوند تا به وضعیت سابق خود بازنگردند که باید دستگاه های اجرایی در این زمینه حمایت کنند./ ایسنا