نخستین پهپاد برای استفاده از پایش جنگل کاری در عرصه منابع طبیعی مازندران صبح امروز یکشنبه در محل دانشکده منابع طبیعی ساری رونمایی شد.

علیرضا حسین پور دانشجوی دوره دکتری رشته جنگل داری که سازنده این پهپاد است، در مراسم رونمایی از این پهپاد به خبرنگاران گفت: حفاظت از طرح های جنگل داری، تفکیک جنگل کاری موفق از ناموفق و تفکیک گونه های جنگلی از اهداف ساخت و استفاده از این پهپاد است.
وی توضیح داد:این سامانه هوشمند ،در ارتفاع و فواصل مشخص و بر فراز عرصه های مورد نظر به پرواز درمی آید و از اراضی عکس و فیلم تهیه می کنند.
حسین پور با اظهار اینکه این سامانه هوشمند با همکاری شرکت نکا چوب استان مازندران ساخته شده است، بیان داشت: از طریق این پهپاد عکس ها و فیلم های مختلفی از عرصه های جنگلی تحت پوشش شرکت نکا چوب نیز تهیه شد.
وی با بیان اینکه این پهپاد برای واپایش (کنترل) عرصه های منابع طبیعی نیز بسیار موثر است ،ادامه داد: پهپاد برای مقابله با تعرض به اراضی ملی نیز قابل استفاده است.
حسین پور شناسایی محل اطفای حریق را از دیگر کارایی این پهپاد عنوان کرد و بیان داشت: یکی از کارایی های مهم پهپاد شناسایی محل دقیق آتش سوزی و جهت حرکت حریق در جنگل ها و مراتع است.
میزان عرصه های جنگلی شمال کشور ۱٫۹ میلیون هکتار است که بیش یک هزار و ۳۵گونه جنگلی در این مناطق یافت می شود.
از مجموع مساحت عرصه های طبیعی استان مازندران یک میلیون و ۱۸۷ هزار هکتار زیر پوشش منطقه ساری است که ۷۹۴ هزار هکتار آن جنگل، ۳۸۷هزار هکتار مرتع و پنج هزار و ۵۰۰ هکتار هم پارک های جنگلی است./ ایرنا