مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: ۸۵۰ میلیارد تومان از پروژه های بندر امیرآبادشامل پروژه های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده بهره برداری است.

علی خدمتگزار از روند عملیات اجرایی کارخانه های تولید MDF به ظرفیت سیصد هزارتن و آرد ۴۵ هزار تنی خبر داد و یادآور شد: از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده در بندر آمیراباد یک هزار و ۱۵۰ میلیاردتومان مربوط به بخش خصوصی بوده که قریب به هزار میلیاردتومان آن در ۳ سال اخیر جذب شده است.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با بیان اینکه بندر امیرآباد پایلوت غلات در شمال کشور است، اظهار کرد حدود ۱۷۵هزارتن ظرفیت برای ذخیره غلات وجود دارد که تا پایان سالجاری جاری به ۲۲۵ هزارتن ارتقا خواهد یافت.

خدمتگزار با بیان اینکه ۳۰ میلیارد تومان تجهیزات تخیله و بارگیری شامل مکنده های تخلیه غلات و جرثقیل از طریق بخش خصوصی وارد بندر شده است، گفت: علاوه بر این یک دستگاه جرثقیل ۶۴ تنی در حال مونتاژ و یک جرثقیل دیگر تا پایان سال وارد می شود.همچنین برنامه ریزی برای خرید ۴ دستگاه جرثقیل دیگر صورت گرفته است.

مدیربندرامیرآباد به افزایش ۲۶درصدی واردات طی دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: از نظر عملیات تخلیه و بارگیری، سرمایه گذاری و زیرساخت ها سومین بندر کشور هستیم،امیرآباد بندر نسل سوم بوده و بندر شاخص در زمینه صنعت، تولید و سرمایه گذاری است.

این مسئول گفت: تا امروز یک میلیون و ۸۵۰ هزارتن کالا در بندرامیرآباد تخلیه و بارگیری شده است که حدود ۵۰۰ هزارتن مربوط به صادرات و مابقی واردات بوده است.

خدمتگزار با اعلام اینکه با وجود بسترسازی و مهیا بودن تجهیزات بندری و همچنین تخفیف های ۷۵ درصدی تعرفه ها در این بخش،دلیل عمده کم شدن صادرات را کاهش ارزش روبل روسیه بیان کرد.

خدمتگزار دلیل کاهش ۲۰ درصدی واردات را ممنوع شدن ثبت سفارش گندم به جهت خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک بیان کرد و از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر آهن آلات وارداتی جهت حمایت از تولید داخلی خبر داد.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اشاره به برخورداری این بندر از اسکله منحصر بفرد رو رو ریلی به آغازعملیات اجرایی اتصال این اسکله در دولت تدبیر و امید پس از یک وقفه ۱۰ ساله اشاره کرد و گفت که برای اتصال اسکله رورو ریلی به شبکه ریلی سراسری بیش از ۲۰۰ میلیاردریال اعتبار تخصیص یافته و با اتمام عملیات اتصال این اسکله به راه آهن سراسری شاهد بهره برداری از اسکله رو روریلی در نیمه اول سال آینده خواهیم بود.

وی مزیت اسکله رو رو را شتاب بخشی در تخلیه و بارگیری، کاهش زمان بارگیری از ۲۴ ساعت به سه ساعت و کاهش هزینه های جانبی دیگر اعلام کرد.

خدمتگزار به اشتغال ۳ هزار نفر در بندر امیرآباد اشاره کرد و افزود: با بهره برداری از پروژه های سرمایه گذاری در حال ساخت، ظرفیت اشتغال به ۴ هزار نفر خواهد رسید./ ایسنا