مردم ایران حق دارند بعد از ۴۰ سال، هواپیمای جدید خریداری کنند. این حق بدیهی و اولیه سالها از مردم ایران سلب شده بود. اما وقتی اولین ایرباس بر باند برجام فرود آمد، این طلسم شکسته شد. منتقدان دولت می‌گویند اتفاق مهمی‌نیفتاده که برای آمدن این هواپیمای جدید مراسم برگزار کرده‌اند.
 همانطور که انتظار می‌رفت، با فرود اولین هواپیمای ایرباس‌نو در فرودگاه مهرآباد، منتقدان سرسخت دولت، موسوم به حمله توپخانه‌های دلواپسان به «ایرباس‌نو»/مخالفان‌دولت از کدام «عزت» حرف می‌زنند؟دلواپسان باز هم مخالفت‌های خود را از سرگرفته و رسانه‌های خود را پر کرده‌‌اند از مطالب انتقادی و تمسخرآمیز علیه برجام و دولت.

 نکته جالب اینکه، همین گروه زمانی مخالف خرید هواپیمای نو بودند و بعد از امضای قرارداد ایران با ایرباس و بوئینگ، این افراد می‌گفتند که ایرباس و بوئینگ به وعده‌های خود عمل نخواهند کرد و هواپیمای نو به ایران نخواهد آمد. اما حالا که بعد از ۳۷ سال تحریم هوایی ایران شکسته شد و اولین هواپیمای نو وارد کشور شده است باز هم همین گروه، چون کودکانی لجوج شروع به بهانه‌گیری کرده و می‌گویند که دولت آبرو و عزت کشور را برده و باعث تحقیر ملت شده است!! این افراد و گروه‌‌ها در حالی مدافع «عزت ملی» و «آبروی» کشو و مردم شده‌اند که در دوران دولت‌های نهم و دهم که شرح ویرانه‌های آن ۸ ساله بارها گفته شده است، خود از حامیان آن دولت و گاهی عوامل ایجاد آن بحران‌‌ها و مشکلات بوده‌اند.
روزنامه‌ها‌چه نوشتند؟
اما ورود اولین ایرباس‌نو به کشور بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های کشور داشته است. روزنامه مردم‌سالاری با اشاره به اینکه «هواپیمای جدید A321ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.»، نوشت: تیتر خبر کوتاه بود اما همین عنوان خبری، روی تلکس خبری بسیاری از خبرگزاری‌های دنیا قرار گرفت و بازتاب‌هایی را در بین کارشناسان و صاحبنظران سیاسی و اقتصادی سراسر جهان داشت.   حدود ساعت دو و نیم بعدازظهر روز پنجشنبه بیست و سوم دی ماه همه لنز دوربین‌ها روی باند فرود فرودگاه مهرآباد تهران زوم شده بودند تا خود شاهد فرود هواپیمای صفرکیلومتر با سند ایران ایر پس از ۴۱سال باشند. به گزارش مردم‌سالاری، اگرچه تاکنون پس از یکسال اجرایی شدن توافق هسته‌ای آثاری را در تعاملات کشورهای‌های گوناگون در بخشهای مختلف شاهد بوده‌ایم اما همین هواپیمای ایرباس نو یک نمونه عینی دیپلماسی قوی بین‌المللی دولتمردان دولت یازدهم بوده است.
روزنامه دنیای‌اقتصاد نیز با این مقدمه که “حصر صنعت هوایی ایران شکست”، نوشت: برجام، پای خود را فراتر از لغو تحریم‌های ۱۰ ساله گذاشت و توانست محدودیت‌های فراتر از تحریم‌های هسته‌ای را هم از میان بردارد. بالاخره نخستین هواپیمای نو در آستانه یک‌سالگی برجام در تهران به زمین نشست تا پس‌از حدود ۴۰ سال صنعت هوایی ایران شاهد چنین اتفاقی باشد…صنعت هوایی ایران طعم تلخ تحریم‌ها را پیش از تشدید تحریم‌های هسته‌ای چشیده بود. بنابراین ورود اولین ایرباس به کشور علاوه بر اینکه می‌تواند خدشه‌ای به پیشانی تحریم‌ها در ۴ دهه گذشته باشد، مهم‌ترین خروجی برجام در سالگرد آن و ضمانت‌نامه‌ای برای ادامه اجرای تعهدات برجام در آینده نیز هست. اما به‌زعم کارشناسان، فرود نخستین ایرباس در مهرآباد حامل پیام‌هایی است که می‌توان آثار اقتصادی و غیراقتصادی آن را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بررسی کرد. نخست اینکه یکی از چالش‌های اساسی روابط اقتصادی ما با دنیا مربوط به روابط بانکی است. با توجه به اجرای قرارداد ایرباس با تحویل نخستین هواپیما، مشخص می‌شود که اولین گام برای رفع چالش نظام بانکی برداشته شده است. پیش از این بانک‌های بزرگ و مهم دنیا برای همکاری با ایران، هراس داشتند. این در حالی است که ورود ایرباس A321 ایران‌هراسی را از این منظر تعدیل خواهد کرد. اما این اتفاق معمای دیگری را نیز حل خواهد کرد و آن، بحث بازگشت تحریم‌ها است. در واقع اجرای قرارداد ایرباس، اعتماد به نفس سایر شرکت‌های اروپایی را نیز افزایش خواهد داد…نباید فراموش کرد که ایرباس شرکتی چندملیتی است. هرچند آحاد جامعه این شرکت هواپیمایی را فرانسوی می‌دانند، اما واقعیت این است که ایرباس شرکتی اروپایی است که با توجه به منفعت جمعی اروپا از این شرکت، احتمال عدم اجرای قرارداد را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای ایران تضمین‌کننده خوبی باشد.
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نوسازی ناوگان هوایی ایران، مهم‌ترین هدفی است که در پی اجرایی شدن این قراردادها محقق خواهد شد. هواپیماهای قدیمی و گاه زمین‌گیر، فرسودگی ۲۵ ساله را برای ناوگان هوایی کشور به دنبال داشته است. از سویی سفارش مستقیم خرید به سازنده‌ها، دست واسطه‌ها را نیز از این بازار کوتاه خواهد کرد و هزینه‌هایی که از این طریق به ما تحمیل می‌شد کاهش خواهد یافت. این موضوع درخصوص تامین قطعات نیز صدق می‌کند. چراکه بر اساس این قرارداد، تامین قطعات نیز بر عهده شرکت‌ها است. از دیگر سو، با توجه به تصمیمات اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه بخشی از قطعات هواپیما در ایران تولید شود، خرید این تعداد هواپیما می‌تواند برای قطعه‌سازان ایرانی زمینه مساعدی درخصوص توسعه فعالیت‌شان ایجاد کند.نوسازی ناوگان هوایی کشور به‌طور غیرمستقیم نیز آثاری را به دنبال خواهد داشت. توسعه گردشگری، ارز آوری از طریق ترانزیت مسافر و کالا، توسعه صادرات غیرنفتی کالا و بار، درآمدزایی از طریق توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی مانند free shop و دریافت سهم بیشتر از پروازهای خارجی (در حال حاضر ایرانی‌ها سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار از طریق ایرلاین‌های خارجی سفر می‌کنند که با خرید هواپیما، بخشی از این پول می‌تواند به اقتصاد کشور بازگردد) و اشتغال‌زایی از مواردی است که به‌دنبال خرید ۲۰۰ فروند هواپیما محقق خواهد شد.
دولت بال درآورد!
اما روزنامه اصولگرای جوان در مخالفت و انتقاد از ورود اولین‌ هواپیمای نو به کشور نوشت. این روزنامه با کنایه به دولت روحانی افزوده است: اعتدال دولت در استقبال از يك هواپيماي اجاره‌اي بال پرواز در آورد و به هوا رفت تا آبروي سياسي و فرهنگي يك ملت عزتمند و با سابقه تمدني، در مسلخ يك پرواز تبليغاتي – سياسي فنا شود…دولت اعتدال اين روزها با چالش «مشروعيت برجام» و «خورشيد تابان» بودن و «فتح‌الفتوح» شدن آن روبه‌روست و فرود هواپيماي ايرباس اجاره‌اي در مهرآباد را بايد با بوق و كرنا خرج اين مشروعيت مي‌كرد اما فكري براي آبروي ملت ايران نكرد.»
حمله توپخانه‌های دلواپسان به «ایرباس‌نو»/مخالفان‌دولت از کدام «عزت» حرف می‌زنند؟
پاسخ به یک حاشیه
این روزنامه در حالی که از ورود اولین هواپیمای نو به کشور برآشفته شده است، مدعی شد که این هواپیما اجاره‌ای است. پاسخ این مسئله را فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) داده است. وی درباره شایعه برگشتی‌بودن این هواپیما از اسپانیا و حتی آفریقای جنوبی توضیح داد: این هواپیما متعلق به هیچ کشوری نبوده و فرانسه آن را قبلا نفروخته است و این هواپیما از ١٠ماه پیش توسط ایران‌ایر انتخاب شده و پس از انجام تست‌های پروازی ایرباس آن را به ایران‌ایر تحویل داده است. ضمن این‌که یک شرکت سازنده هواپیما همواره چند فروند هواپیمای نو دراختیار دارد و هم‌اکنون چندین فروند ایرباس در تولوز فرانسه وجود دارد تا ایرباس آن را به مشتریان خود تحویل دهد. البته برژیه هم گفت: هواپیما جز چند پرواز آزمایشی برای تست تحویل و سفر به ایران پروازی نداشته و کیلومتر هواپیما قبل از این صفر بوده و مدارک آن موجود است.
با این حال، روزنامه کیهان نیز در انتقاد از خرید هواپیمای ایرباس توسط دولت، همان انتقادهای روزنامه جوان را تکرار کرده است و بدون اشاره به آمار تلخ سوانح هوایی در کشور، خرید ایرباس نو را به انتخابات ۹۶ ربط داده و نوشته است:… دهها مشکل کلیدی و حیاتی در سر راه زندگی مردم وجود دارد که…دولت یازدهم ترجیح داده به‌جای حل و رفع آنها،…نوای «خر برفت و خربرفت»را با صدای بلندتری ساز کند و مردم را از آن دغدغه‌ها منصرف کند!… سبد دولت از هرگونه محصولی در بزرگترین وعده و ادعایش از روز نخست تا‌کنون، یعنی پرونده هسته‌ای و موضوع برجام خالی و بدون دستاورد است…»
حمله توپخانه‌های دلواپسان به «ایرباس‌نو»/مخالفان‌دولت از کدام «عزت» حرف می‌زنند؟
ایرباس پرید مخالفان نپریدند!
روزنامه آرمان نیز به نقل از علی بیگدلی درباره فرود نخستین ایرباس دست اول در ایران نوشته است: دو پیام را می‌توان برای این قرار داد در نظر گرفت. موضوع اول اینکه این اقدام، نوسازی صنعت هواپیمایی ایران را موجب می‌شود که به دلایل ایمنی در پرواز و… بسیار تاثیرگذار است و نیاز ما را در این بخش برطرف می‌کند. اما بعد دوم و مهم‌تر این خرید بین‌المللی در واقع خروج ایران از یک فضای منقبض و منجمد است و این بهترین نمونه از تغییر محسوب می‌شود. این موضوع‌ ما را امیدوار می‌کند که فضای بین‌المللی به نفع ایران در حال تغییر است. اگر بوئینگ هم وارد کشور شود بیش از این بر توسعه روابط بین‌المللی ایران تاثیرگذار خواهد بود.
این روزنامه افزوده است: نخستین ایرباس ۳۲۱ طی روز‌های اخیر به شرکت هواپیمایی کشورمان تحویل داده شد، اما بلافاصله پس از آن تخریب‌ها علیه دولت آغاز شد. بر این اساس مخالفان طی روزهای اخیر اصرار بسیار زیادی داشتند بر اینکه بگویند هواپیمای خریداری شده از سوی دولت روحانی دست دوم بوده است. مخالفان دولت مدعی‌اند مبلغی که ایران قرار است برای ۱۲ فروند ایرباس‌ پهن پیکر A380 بپردازد ۱۳۶٫۵ میلیارد دلار معادل یک هشتم درآمد نفتی کشور است، همچنین بر اساس نرخ توافقی که ایرباس اعلام کرده است احتمال دست دوم بودن این هواپیماها بیشتر تقویت می‌شود. با توجه به متوسط ۵۰ میلیون دلار اختصاص یافته برای هر هواپیما در این قرارداد، به نظر نمی‌رسد که ایرباس قیمت هواپیماهای خود را به کمتر از نصف رسانده و هواپیمای نو و دست اول به ایران تحویل دهد.
 ورود نخستین هواپیمای‌ صفر‌کیلومتر به کشور/ نمایش فرو‌ریختن تحریم‌ها
روزنامه شهروند نیز با اشاره به اینکه “ایران بعد از ٤٠ ‌سال نخستين هواپیمای صفر خود را به تهران وارد کرد”، افزوده است: هواپیمایی که از نسل چهارم و جدیدترین هواپیماهای موجود در جهان است و ایرانی‌ها آن را تنها در سفرهای خارجی تجربه کرده‌اند؛ اما حالا سند ایرباس A٣٢١، ١٠٠در‌صد به نام ایران خورده است و تحریم ٣٧ ساله صنعت هوایی ایران شکسته است. فرودگاه مهرآباد تهران عصر پنجشنبه شاهد رخداد بزرگی بود که درواقع فروریختن دیوارهای تحریم اقتصادی را به نمایش گذاشت. مراسم فرود نخستین ایرباس خریداری‌شده در هیاهوی جمعیت مشتاق در حالی رخ داد که عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی اعلام کرد كه بنا بود به‌ خاطر درگذشت آیت‌الله هاشمی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این جشن را به تأخیر بیندازند اما خانواده ‌هاشمی مانع شده و گفتند روح او از پیشرفت و توسعه ایران شادمان می‌شود؛ پس جشن را به تعویق نیندازید.
روزنامه مردم‌سالاری نیز در یادداشتی نوشته است: دلواپسان می‌گفتند هواپیماهای کاغذی به ایران نمی‌آید. می‌گفتند آنچه دولت درباره خرید هواپیما می‌گوید فقط ادعا است. اما اولین ایرباس خریداری شده توسط ایران ایر به تهران آمد. حتما حالا می‌گویند چرا فقط یک هواپیما؟ البته سفارشهای بعدی هم یکی یکی می‌رسد. و آنگاه دلواپسان حتما می‌گویند که مشکل مردم مگر هواپیما است؟! بگذارید از همین جا شروع کنیم. می‌گویند دولت به جای آنکه مشکلات اقتصادی را حل کند چرا به فکر خرید هواپیماست؟ درباره این ادعا چند پاسخ روشن وجود دارد:  اینکه دولت به فکر رفع مشکلات اقتصادی کشور نیست، صرفا یک ادعا است. طی سه سال و نیم گذشته… نشانه‌های مثبتی از رونق اقتصادی دیده می‌شود…. البته بر کسی پوشیده نیست که آسیب‌هایی که اقتصاد کشور در دوره ۸ ساله ریاست‌جمهوری یک اصولگرای مورد حمایت اصولگرایان متحمل شد، در مدت زمان کوتاه رفع نمی‌شود.
این روزنامه افزوده است: اینکه می‌گویند چرا هواپیما می‌خریم و اولویت‌های دیگری هم وجود دارد که به آن توجه نمی‌شود، مانند یک لطیفه است. هر وزارتخانه‌ای شرح وظایف مشخصی دارد که باید آن را انجام دهد. وظیفه وزارت راه و شهرسازی، تامین امکانات ایمن و مناسب برای حمل و نقل مسافر است و طبیعتا این وزارتخانه، وظیفه‌ای در قبال کاهش تورم و بیکاری بر عهده ندارد. این ادعا، همانند آن است که بگوییم چون مشکل بیکاری و رکود حل نشده، وزارت ورزش و جوانان هم مسابقات ورزشی را تعطیل کند! این ساده‌ترین موضوع ممکن است که هر وزارتخانه‌ای باید در حیطه مسوولیت خود تلاش کند بهترین عملکرد را در قبال مردم از خود بر جای بگذارد و اگر فضای سیاسی مثبت و باز پس از برجام موجب شده وزارت راه و شهرسازی بتواند هواپیماهای جدید خریداری کند چرا این کار را انجام ندهد؟! آیا هواپیما یک وسیله حمل و نقل لوکس است؟ پاسخ به این پرسش شاید در نگاه اول، مثبت باشد اما اگر از جنبه‌ای دیگر به این پرسش بنگریم در می‌یابیم که بسیاری از هموطنان ما با هواپیما برای زیارت به مشهد مقدس سفر می‌کنند. خیلی از کارگران و کارمندان برخی از بخشها از جمله صنعت نفت، مجبورند با هواپیما به محل کار خود بروند. هواپیما، برای بسیاری از مردم، نه یک وسیله حمل‌و‌نقل لوکس، بلکه وسیله‌ای برای مسافرتهای زیارتی و کاری آنهاست. پس چرا مردم را از یک حمل و نقل ایمن محروم کنیم؟ مروری بر خسارات سنگین سقوط هواپیما نشان می‌دهد در قبال جان هموطنان خود باید بیشتر از قبل احساس مسوولیت کنیم.
آقایان دلواپس، خود بیش از همه از هواپیما استفاده می‌کنند. سفرهای خارجی را کنار بگذاریم، آنها برای سخنرانی در شهرهای مختلف، مگر به غیر از هواپیما با وسیله دیگری سفر می‌کنند؟! پس چگونه دولت را از خرید هواپیما نهی می‌کنند؟ ایرانیان، سالیانه ۳ تا ۴ میلیارد دلار پول بابت خرید بلیت به ایرلاین‌های خارجی می‌پردازند. در حالیکه اگر ناوگان حمل و نقل هوایی ایران شرایط مناسبی داشت، این سود می‌توانست عاید ایرلاین‌های داخلی و به تبع آن اقتصاد کشور شود. اما اکنون این پول به ایرلاین‌های خارجی می‌رسد و حاصلش رشد اقتصادی و اشتغالزایی برای کشورهای همسایه است.
مردم‌سالاری در پایان نوشته است: و نکته آخر تاکیدی بر همان پاسخ اولیه است: مردم ایران حق دارند بعد از ۴۰ سال، هواپیمای جدید خریداری کنند. این حق بدیهی و اولیه سالها از مردم ایران سلب شده بود. اما وقتی اولین ایرباس بر باند برجام فرود آمد، این طلسم شکسته شد. منتقدان دولت می‌گویند اتفاق مهمی‌نیفتاده که برای آمدن این هواپیمای جدید مراسم برگزار کرده‌اند. اما آنها بهتر است به این پرسش پاسخ دهند که اگر آمدن یک هواپیمای نو پس از ۴۰ سال اتفاق مهمی‌نبوده، چرا خودشان این کار را انجام ندادند؟ مراسمی‌که برای فرود این ایرباس جدید برگزار شد یک نماد بود. نماد به ثمر رسیدن برجام. نماد اثبات کذب بودن ادعاهای منتقدان دولت. نماد روزهای روشن‌تری که با سیاست توام با تدبیر و عقلانیت دولت در عرصه دیپلماتیک در پیش است.