ونگ وا: مجلس ختم آیت الله هاشمی رفسنجانی در حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) نکا با حضور اقشار مردم ، طلاب و مسئولین برگزار شد. حجت الاسلام علی اصغر رحمانی خلیلی نماینده دوره های اول دوم و ششم مردم نکا و بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در سخنانی ویژگیها و شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی را در تاریخ انقلاب مهم و حیاتی دانست و افزود اگر هاشمی نبود انقلاب ایران به اینجا نمی رسید.

وی گفت: تحلیلگران بین المللی معتقدند در تاریخ قرن اخیر تنها چند شخصیت تاثیرگذار در دنیا می شناسند که یکی آیت الله هاشمی رفسنجانی است. او افزود بنظرم اگر هاشمی ارتباطی با انقلاب اسلامی نداشت قطعا از برندگان جایزه نوبل بود.

وی به نقش آیت الله هاشمی در سالهای مبارزه و کمک مالی به خانواده زندانیان سیاسی دربند رژیم طاغوت اشاره و افزود: جنگ با همه مشکلاتش امام فرماندهی جنگ را به هاشمی سپرد. سپاه مدیون هاشمی است اگر هاشمی نبود سپاه نبود من در مجلس اول و دوم شاهد بودم هروقت سپاه چیزی می خواست آقای هاشمی از ارتش می گرفت و در اختیار سپاه قرار می داد تا سپاه تقویت شود.

رحمانی خلیلی به نقش هاشمی در تدوین قانون اساسی اشاره کرد و افزود بروید مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی را بخوانید همین اصل ولایت فقیه مدیون هاشمی است.

وی گفت: نقش هاشمی در همه بحرانهای کشور برجسته است. هاشمی بود که بحران بنی صدر را جمع کرد غیر از ایشان کسی نبود . دشمن شهید مطهری اندیشه دینی و شهید بهشتی اندیشمند مدیریتی را از ما گرفته بود.

حجت الاسلام رحمانی خلیلی با اشاره به اداره مجلس دوره های اول و وجود نمایندگان کاربلد ملی گرایان مانند مرحوم سحابی و… افزود مگر غیر از هاشمی کسی می توانست اینها را کنترل کند.

وی همچنین به نقش هاشمی درخنثی شدن کودتای نوژه، نقش هاشمی در خواباندن فتنه سازمان مجاهدین، نقش هاشمی در دوران سازندگی و اشتغال پس از جنگ  اشاره کرد و افزود: کارهای اساسی انجام شده در دوران هاشمی برجسته تر از همه دولتهای پس از انقلاب است.

وی گفت هاشمی می فرمود باید از همه ظرفیتهای کشور استفاده کرد. در سیاست خارجی اهل تعامل ودر سیاست داخلی اهل تعادل. از هم ظرفیتها استفاده می کرد. در آن شرایط پس از جنگ مدیریت کردن کار هرکس نیست خرمن کوفتن اسب نر می خواهد و مرد کهن.

وی افزود: چرا واقعیتهای تاریخ را نمی گوییم؟ چرا وحشت داریم؟ آنطور که رسانه های بیگانه در این چند روز به نقش هاشمی در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در این ۳۷ سال اشاره می کنند بازهم رسانه های ما نمی گویند.

وی گفت من نظر خودم را بیان می کنم فردا شما می توانید سخنران دیگری دعوت کنید و حرفم را نقد کند اما چرا در جامعه ما با فحش جواب می دهند؟ چراناسزاگویی می شود؟ مگر ما مسلمان نیستیم؟

وی به ذکر خاطره ای با هاشمی پرداخت و گفت از ایشان پرسیدم کسینجر در جایی نقل می کند در دنیا فقط آقای هاشمی سرما کلاه گذاشت جریان چیست؟ ایشان فرمودند بله درست می گویند در جریان مک فارلین آنها را تا فرودگاه آوردیم سلاحهایشان را گرفتیم بعد گفتیم خدا حافظ.

رحمانی خلیلی افزود همه مسئولیت های هاشمی رفسنجانی انتخابی بود تنها مسئولیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت انتصابی بود که به حکم رهبری بوده است و در این مسئولیت هم بی نظیر بود.

سخنران مجلس ختم آیت الله هاشمی شهرستان نکا همچنین به خدمات حوزوی ایشان اشاره و به تالیفات و تفسیر وی در دوران قبل و پس از انقلاب را از اقدامات بی نظیر دانست. وی به نقل از آقای انواری  در زندان رژیم ستمشاهی تنها دو نفر بودند که بدون داشتن منابع و رفرنس آثار بی نظیری خلق کردند یکی مرحوم هاشمی با تفسیر راهنمایش و دیگری مرحوم منتظری در کتب فقهی که نشان از هوش و درایتشان بود.

نماینده ادوار مردم در مجلس  به مراکز مهم تبلیغی و پرورش فکر در پیش از انقلاب در تهران اشاره ای کرد و از حسینیه ارشاد وکانون توحید نام برد و افزود اکنون مدیریت کانون توحید با خودش است  در ان زمان آقایان آیات هاشمی رفسنجانی،موسوی اردبیلی،مهدوی کنی، شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید مطهری و… از بنیانگذاران این مکان بودند.

به گزارش ونگ وا حجت الاسلام رحمانی خلیلی در ابتدای سخنانش با اشاره به آیه ۱۴۴ سوره آل عمران اسلام را دینی دانست که متکی به فرد نیست بلکه مسلمان باید در برنامه های اجتماعی اخلاقی وابسته به فکر و اندیشه و تامل باشد. پیامبر بعنوان رسول ومبلغ و هدایت مردم را برعهده داشت و از مردم خواسته می شود حق ندارند به گذشته خود برگردند و راه انحرافی قبل را برگزینند که ضر و زیانش بر عهده خودشان است.

وی همچنین گفت هر انسانی دارای دو نوع شخصیت است شخصیت حقیقی و حقوقی. شخصیت حقیقی انسان فنا پذیر است و در این شخصیت همه انسانها مشابه هم هستند آنچه جایگاه و ماندگاری افراد را مشخص می کند شخصیت حقوقی افراد است.

در این جلسه رحمانی خلیلی یاد آیت الله رضا صادقی گلوردی موسس حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) نکا را گرامی داشت.