گزارشی درباره تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره ۹ ماهه امسال نشاندهنده ۳۱ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار صادرات در این دوره است و ۱۵ کشور جهان خریدار اصلی تولیدات ایران بودند.

به پایگاه خبری اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی ایران نشان می دهد ارزش صادرات کشور ما در ۹ ماهه امسال در همسنجی با مدت مشابه پارسال که ۲۸ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار بود، رشد ۹٫۰۵ درصد را نشان می دهد.
بر پایه آمار تجارت خارجی ایران در ۹ ماهه امسال ۹۱ میلیون و ۲۶۱ هزار تن کالا به کشورهای مختلف صادر شد که در مقایسه با ۹ ماهه پارسال که ۶۸ میلیون و ۸۲۳ هزار تن بود، از نظر وزنی رشد ۳۲٫۶ درصدی دارد.
امسال دولت رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی را برای صادرات هدفگذاری کرده است که این رقم برای صدور کالاهای غیرنفتی باید از ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ به ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تا پایان امسال برسد.
برخی پیش‌بینی ها نشان می دهد مقدار صادرات کالاهای غیرنفتی تا پایان امسال به ۴۵ میلیارد دلار می رسد.
بررسی میزان صادرات تحقق یافته ۹ ماهه کالاهای غیرنفتی (به ارزش ۳۱ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار) نشان می دهد بیش از ۶۰ درصد برنامه محقق شده است و انتظار نمی رود در فرصت باقیمانده تا پایان امسال به هدف پیش بینی شده برای صادرات غیرنفتی دست یابیم.
مطابق جدول کشورهای جذب کننده صادرات ایران، به ترتیب چین، امارات، عراق، ترکیه، کره جنوبی، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و عمان در شمار ۱۰ کشور عمده مقصد کالای ایرانی در این مدت بودند.
ترکمنستان، ایتالیا، تایوان، ویتنام و جمهوری آذربایجان نیز در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
براساس این گزارش در دوره مورد بررسی، ۲۵ میلیون و ۲۱ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۹۷ میلیون دلار به چین صادر شد که با توجه به صادرات ۱۸ میلیون و ۹۵۲ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۲۱ هزار تن در ۹ ماهه پارسال، از نظر وزنی ۳۲٫۰۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۷٫۰۵ درصد رشد نشان می دهد.
امارات در مدت یاد شده ۱۲ میلیون و ۱۳۸ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۴۹ میلیون دلار از صادرات ایران را جذب کرد که از لحاظ وزنی ۲۳٫۴۴ درصد رشد و از لحاظ ارزشی ۶٫۵۳ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه پارسال را نشان می دهد.
عراق نیز در این مدت ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار از ایران وارد کرد که از نظر وزنی و ارزشی در مقایسه با دوره مشابه پارسال به ترتیب ۲٫۴۱ و ۴٫۸۶ درصد رشد دارد.
به گزارش ایرنا، هدف کلی سال ۱۳۹۴ برابر سند راهبردی، دستیابی به رقم ۵۵ میلیارد دلار بدون احتساب بخش خدمات ثبت شده بود اما میزان ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار تحقق یافت که نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۳ از لحاظ ارزشی ۱۶ درصد کاهش یافت.