مدیرکل بهزیستی مازندران خبر داد

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به وجود حدود ۳۲۰ هزار سالمند در مازندران گفت: بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

به گزارش  ونگ وا، سعید آرام صبح امروز در آیین بازگشایی نخستین مرکز ارائه خدمات سالمندان بابلسر و فریدونکنار اظهار کرد: امروز با افتتاح این مرکز دوازدهمین مرکز سالمندان در مازندران افتتاح و بهره‌برداری شد.

وی دوران سالمندی را مهم‌ترین و واقعی‌ترین افتخار بشر دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین دستاورد بشر در طول تاریخ افزایش عمر بشر از ۵۰ سال در قرن ۱۹ به ۸۰ سال است و این امر نشان می‌دهد امید به زندگی در جامعه ارتقا یافت.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه در قرن ۲۰ به افزایش طول عمر نگاه نمی‌شود و نگاه جدید و رویکرد اصلی دنیا و به واسطه آن سازمان بهزیستی ایجاد دوران سالمندی پویا، با نشاط و فعال است، گفت: در صورتی می‌توانیم ادعا کنیم توانستیم موفق باشیم که دوران سالمندی پویا، فعال و بدون بیماری داشته باشیم.

آرام با بیان اینکه نخستین مرکز سالمندی در سال ۸۵ ـ ۸۶ در سطح استان افتتاح شد، اظهار کرد: خوشحالم بعد از گذشت ۱۰ سال ۱۲ مرکز روزانه و هشت مرکز ارائه خدمات در مرکز در سازمان راه‌اندازی شد و مازندران پیشگام این امر در سطح کشور بود.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین هدف ما در این سازمان آشنا کردن سالمندان به توانمندی‌های‌شان، احیا عزت نفس در سالمندان و راه مقابله با مشکلات دوران سالمندی است.

بیش از ۱۰ درصد جمعیت مازندران را سالمندان تشکیل می‌دهند

مدیرکل سازمان بهزیستی مازندران با بیان اینکه جمعیت سالمندی در دنیا هشت درصد در کشور ۸/۲ درصد است، گفت: بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

این مسؤول با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت زیر ۱۵ سال با جمعیت سالمندی دنیا را یکسان باشد،گفت: این بدان معنی است که در سال ۲۰۵۰ حدود ۵۰ درصد جمعیت دنیا کار می‌کنند تا ۱۰۰ درصد افراد جامعه زندگی کنند.

آرام عمده‌ترین مشکلات دوران سالمندی را بیماری‌های مزمن دانست و افزود: هدف ما از تاسیس این مراکز مقابله با این مشکلات است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا اغلب خانواده‌ها والدین خود را به مراکز سالمندی می‌سپارند، گفت: این آمار در کشور ما بسیار پایین و کمتر از دو دهم درصد و در استان کمتر از یک دهم درصد در مراکز سالمندی به سر می‌برند.

این مسؤول با اشاره به وجود بیش از ۳۲۰ هزار سالمند در مازندران گفت: از این تعداد ۳۰۰ سالمند در مراکز شبانه‌روزی که بیشتر آنها فاقد سرپرست، ۷۰۰ سالمند در مراکز روزانه و ارائه خدمات در منزل توسط ماموران حدود ۴۰۰ نفر است.

آرام در پایان عمده‌ترین مشکلات سالمندان استان در حوزه شهری را مبلمان شهری دانست و گفت: بحث بهبود مبلمان شهری نیاز به توجه همه مسؤولان است.

فارس