وجود ۲۶۶ فروند هواپیما در کل ناوگان هوایی ایران | ۱۱۰ فروند هواپیما غیرفعال است

 شمارش معکوس برای ورود هواپیماهای نو آغاز شده است؛ بنا به گفته مقامات وزارت راه و شهرسازی، ۸ هواپیمای جدید از مجموع حدود ۲۰۰ هواپیمایی که قرارداد آنها نهایی شده، به زودی به ایران تحویل داده می شوند.

 گزارش‌ها نشان می‌دهد در کل ناوگان هوایی ایران ۲۶۶ فروند هواپیما وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است.  بنا به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، شرکت هواپیمایی هما تا پایان امسال ۸ فروند هواپیمای جدید ایرباس و ATR تحویل می‌گیرد. همچنین وال‌استریت ژورنال چند روز پیش خبر داد که حداقل یکی از هواپیماهای ایرباس قبل از مراسم تحلیف ترامپ تحویل ایران خواهد شد. (اینجا) رویترز هم به نقل از یک مقام رسمی خبر داده بود که هواپیماهای ایرباس خریداری شده اواسط ژانویه به آسمان ایران می‌رسد. (اینجا)

همه این اتفاقات یک‌سال پس از مذاکرات ایران در برجام اتفاق افتاد. در واقع ۱۱ ماه پس از آنچه دو طرف در بهمن سال گذشته در پاریس نهایی کرده بودند، پس از ۴۱ سال در تهران در حوزه هوایی به امضا رسید. کمتر کسی باور می‌کرد مذاکره با بوئینگ و ایرباس به این زودی‌ها به نتیجه برسد. اما رصد اتفاقات حوزه هوایی نشان می‌دهد که در فاصله کمتر از ۱۰ روز، دو غول هواپیمایی پای میز قرارداد فروش هواپیما به ایران نشستند و متعهد به فروش هواپیما به ایران شدند.

مذاكره با بويينگ و ايرباس بنا به گفته عباس آخوند‌ی، وزير راه و شهرسازی پيش از قرارد‌اد‌ برجام صورت گرفت، اما د‌ر تمام روزهای پسابرجام هميشه جزو اصلی ترين گزينه خريد‌ ايران بود‌ند‌. حتی وقتی كه منابع خارجی بر شك و شبهه‌ها د‌امن می زد‌ند‌ كه ممكن است آمريكايی ها زير ميز مذاكره بزنند‌، مسوولان وزارت راه و شهرسازی مصمم به اد‌امه مذاكرات گاه چراغ خاموش و گاه با اعلام آخرين وضعيت، كار را به جلو می برد‌ند‌. (اینجا)

براساس سند همکاری ایران و بوئینگ، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ در بازه‌ زمانی ۱۰ ساله به ایران تحویل داده می‌شود. نخستین فروند از هواپیماهای بوئینگ در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده می‌شود. همچنین از مجموع ۸۰ فروند هواپیمای مورد توافق برای تحویل به ایران، ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ از نوع ۷۳۷-MAX ، ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ  ۷۷۷-۳۰۰ و ۱۵ فروند هواپیما بوئینگ ۷۷۷X است این قرارداد پس از ۳۷ سال تحریم با این کارخانه امضا شده است.

در پی این قرارداد، فلتر باراک دال، معاون مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ، ارزش این قرارداد را ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: «بوئینگ قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیما را با تایید دولت آمریکا، با ایران نهایی کرد. (اینجا)

وی متذکر شد: «خوشحالیم که بوئینگ بار دیگر همکاری خود را با ایران آغاز کرده است.»

شرکت آمریکایی بوئینگ بلافاصله بعد از قرارداد، در اطلاعیه‌ای که بر روی سایت این شرکت قرار گرفت، اعلام کرد «این قرارداد استمرار ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در صنعت هوافضای آمریکا را تضمین می‌کند.»

در بیانیه بوئینگ تصریح شده بود «در ۵۱ ایالت از آمریکا ۱۳ هزار و ۶۰۰ تامین‌کننده و عرضه‌کننده قطعات شرکت هواپیماسازی بوئینگ فعال است که پیش‌بینی می‌شود در پی آغاز عملیات اجرایی قرارداد با ایران در این زنجیره تامین حفظ بالغ بر ۱٫۵ میلیون فرصت شغلی تضمین خواهد شد.»

چند روز پش از قرارداد بوئینگ، قرارداد نهایی خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ایرباس نیز امضا شد. تحویل هواپیماهای ایرباس از اوایل سال آینده میلادی آغاز می‌شود.

بنا به گفته فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ۸۰ تا ۸۵ درصد از مبلغ قرارداد با ایرباس از طریق فاینانس تامین می‌شود و ۱۵ تا ۲۰ درصد از منابع مالی این خرید توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی ۱۰ سال بازپرداخت خواهد شد.

بر این اساس، قرار است که ایرباس ۷ تا ۸ هواپیما را در سال آینده تحویل آسمان ایران دهد؛ این هواپیماها شامل ۴۶ فروند ای۳۲۰ ، ۳۸ فروند ای۳۳۰ و ۱۶فروند ای۳۵۰ است.

ایرباس، دومین شرکت بزرگ سازنده هواپیما در جهان بعد از شرکت بوئینگ، اعلام کرده است توافق برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی ملی ایران -که مفاد کلی آن نخستین‌بار در ماه ژانویه گذشته اعلام شد- را نهایی کرده است. ارزش این قرداد طبق فهرست فروش که تخفیف‌های قابل توجه اغلب در آن درج نمی‌شود، بیش از ١٨ میلیارد دلار است. شرکت ایرباس اعلام کرده است که در اوایل سال آینده، کار تحویل این هواپیماها را آغاز خواهد کرد. (اینجا)

در این میان، براساس خبر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، خرید ۲۰ فروند هواپیما از شرکت ATR قطعی شده است، اما ایران‌ایر می‌تواند ۲۰ فروند هواپیمای دیگر از این شرکت زیرمجموعه ایرباس خریداری کند. (اینجا)

براساس قراردادی که امضا شده، ایران‌ایر ۱۵ درصد منابع مالی این هواپیماها را تامین و ۸۵ درصد دیگر منابع مالی از طریق فایناس خارجی تامین خواهد شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در کل ناوگان هوایی ایران ۲۶۶ فروند هواپیما وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است. (اینجا)

مریم فکری/ خبرانلاین