استاندار مازندران گفت که این استان ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی ، صنعتی و خدمات فنی و مهندسی برای همکاری با سریلانکا دارد.

ربیع فلاح عصر روز پنجشنبه در آئین انعقاد تفاهمنامه همکاری بین مازندران و ایالت شرقی سریلانکا در ساری افزود : مازندران می تواند بخشی از ظرفیت های تولیدی خود را در اختیار سریلانکا به خصوص ایالت شرقی این کشور قرار دهد.
وی با قدردانی از سفر هیات سریلانکائی به مازندران ، گفت : توافق های خوبی برای همکاری مشترک با ایالت شرقی سریلانکا و مازندران انجام شده و امیدواریم که این تفاهمنامه ها و قراردادها به مرحله اجرا برسد.
یک هیات سریلانکائی از استان های شرقی این کشور به سرپرستی ‘ نظیر احمد ‘ سروزیر ایالت شرقی از دوشنبه این هفته به مازندران سفر کرد و در این مدت علاوه بر دیدار با مسئولان دولتی استان ، با تجار و بازرگانان ، مدیران بخش های مختلف اقتصادی و بعضی از مراکز صنعتی و کشاورزی استان دیدن کردند.
** درخواست مناسبات مشترک میان مازندران و ایالت شرقی سریلانکا
سروزیر ایالت شرقی سریلانکا هم در این نشست با قدردانی از مهمان نوازی استاندار مازندران ، گفت : ما به دنبال برقراری مبادلات تجاری و خدمات فنی و مهندسی با ایران به خصوص استان مازندران هستیم.
نظیر احمد افزود : مازندران قابلیت های زیادی برای توسعه همکاری با ایالت شرقی سریلانکا دارد و هدف ما از سفر به این استان نیز انقعاد تفاهمنامه همکاری دو جانبه و عملیاتی شدن آن بوده است .
وی با دعوت از استاندار مازندران و سرمایه گذاران بخش خصوصی این استان برای سفر به ایالت شرقی سریلانکا ، اظهار داشت : سفر مدیران این استان به سریلانکا به خصوص ایالت شرقی این کشور می تواند باعث آشنایی دو طرف از برقراری نوع مناسبات اقتصادی ، گردشگری و کشاورزی و سایر زیربخش ها شود.
در پایان نشست استانداران مازندران و ایالت شرقی سریلانکا ، تفاهمنامه همکاری در زمینه تسهیل در امور گمرکی ، صدور خدمات فنی و مهندسی ، صادرات محصولات کشاورزی ، تسهیل در صدور روادید دو جانبه ، ایجاد نمایشگاه صنایع دستی مازندران در مرکز ایالت شرقی سریلانکا ، شناسایی پروژه های اولویت دار برای سرمایه گذاری ، صدور دانش فنی صنعت پوشاک و نساجی و توسعه همکاری در زمینه تولید مشترک محصولات کشاورزی امضا شد.
ایالت شرقی سریلانکا یکی از ۹ ایالت این کشور است که با حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد .
میزان مبادلات تجاری بین ایران وسریلانکا حدود یک میلیارد دلار در سال است که در سال جاری حدود ۲۱ میلیون دلار کالا از ایران به سریلانکا و حدود ۱۰۰ میلیون دلار از آن کشور به ایران صادر شد.