رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت:حجم واردات ایران از سریلانکا بیشتر از حجم صادرات به این کشور است.

عبدالله مهاجر امروز چهارشنبه هشتم دی ماه در جلسه مشترک با سر وزیر سریلانکا عمده تولیدات مازندران را متمرکز در بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: بیش از ۱۰ نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که مهم ترین آن ها مرغ، آبزیان، برنج و مرکبات است.

مهاجر خاطرنشان کرد: امیدواریم حضور سروزیر ایالت شرقی سریلانکا در مازندران موجب تقویت رابطه تجاری دو کشور شود.

وی با بیان اینکه صادرات ۸ ماهه ایران به سریلانکا ۲۱ میلیون دلار بوده است، اظهار کرد: این درحالی است که واردات کالا از سریلانکا به ایران ۹۹ میلیون دلار ثبت شده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران تصریح کرد: این آمار نشان می دهد که ارتباط تجاری دو کشور به صورت متقابل نبوده و باید اصلاح شود.

وی گفت: از سر وزیر ایالت شرقی سریلانکا انتظار داریم شباهت های جغرافیایی مازندران را با این ایالت در نظر گرفته و موجب تقویت تبادلات تجاری دو طرف شود.

مهاجر با بیان اینکه اتاق بازرگانی مازندران برخود تکلیف می داند که پیگیر توافق های حاصل از این سفر باشد، اظهار کرد: تلاش ما در پارلمان بخش خصوصی پیگیری مطالبات تولیدکنندگان است که توسعه و تقویت صادرات یکی از این موارد است.

بسترهای جذب سرمایه گذار در مازندران بالا است

سروزیر ایالت شرقی سریلانکا گفت: بسترهای جذب سرمایه گذار در مازندران بالا است.

نظیر احمد در دیدار مشترک با فعالان اقتصادی مازندران با بیان اینکه آب و هوای مازندران و سریلانکا بسیار شبیه به یکدیگر است، اظهار کرد: باید برای دست یابی به اهداف مشترک به یکدیگر کمک کنیم و موجب تقویت رابطه خوب ایران و سریلانکا شویم.

نظیر احمد سفر به مازندران را موجب ایجاد نتایج خوبی دانست و تصریح کرد: شما ۳۰ سال از جنگ تحمیلی دور شده اید اما جنگ ما تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشت و هنوز زیرساخت های ما بازسازی نشده است.

وی افزود: جنگ نزدیک به سه دهه کشور ما را ویران کرد و موجب شد ۵۰ سال عقب بیفتیم اما رویکرد جدید پس از اتمام جنگ موجب شد تا زود پیشرفت کنیم و الان در جایگاه خوبی در جذب توریست قرار داریم.

این مسئول سریلانکایی با بیان اینکه برای پایان سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۲ میلیون گردشگر را هدف گذاری کرده ایم، اظهار کرد: الان بیش از دو میلیون گردشگر در سال به کشور ما سفر می کنند و هر سال نیز با افزایش تعداد گردشگران مواجه هستیم.

وی بسترهای جذب سرمایه گذار در مازندران را بالا دانست و تاکید کرد: من به این درک رسیده ام که بین مازندران و ایالت شرقی سریلانکا شباهت های زیادی وجود دارد.

سر وزیر ایالت شرقی سریلانکا، کشاورزی مازندران را بسیبار جلوتر از سریلانکا دانست و گفت: دلیل اصلی حضور من نیز انتقال تجربیات و تکنولوژی از مازندران در بخش کشاورزی به سریلانکا بوده است.

سر وزیر ایالت شرقی سریلانکا با بیان اینکه دولت سریلانکا بسیار علاقه مند به سرمایه گذاری خارجی است، تاکید کرد: علاقه مند هستم بین مازندران و ایالت شرقی سریلانکا سرمایه گذاری های متعدد رقم بخورد و یقینا نتیجه این سفر تفاهم نامه ای خواهد بود که نقطه شروع تقویت ارتباط تجاری بین دو استان است.