معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت : ۹۸۶ میلیون و ۲۴۰ هزار ریال به عنوان پاداش باسواد شدن به افراد بی سواد این استان پرداخت شد .

داوود تقی نیا روز سه شنبه گفت : از سال گذشته آئین نامه اجرایی قانون پرداخت پاداش به افراد بی سواد به شرط قبولی در امتحان اجرا شد و دولت به ازای هر نفر ۱۳۴ هزار تومان پاداش پرداخت کرد .
وی ادامه داد : سال تحصیلی گذشته ۷۳۵ نفر از بی سوادان مازندران پس از موفقیت در امتحانات مشمول دریافت این پاداش شدند .
به گفته معاون سوادآموزی مازندران امسال رقم پاداش باسوادی با اندکی افزایش ، ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر نفر اعلام شد .
وی افزود: تعداد بی سوادان مازندران که امسال برخودار از این پاداش می شوند پس ازبرگزاری امتحانات و اعلام نتیجه آزمون مشخص خواهد شد .
تقی نیا این سیاست تشویقی دولت را گامی موثر برای جذب بی سوادان بی رغبت به حضور در کلاس ها دانست و گفت که این سیاست توانست تاثیر لازم برای جذب این افراد داشته باشد .
وی از اعزام معلم به منازل معلولان بی سواد جسمی و حرکتی مازندران خبرداد و گفت : تاکنون ۲ معلول زیر پوشش این طرح قرار گرفتند .
به گفته معاون نهضت سوادآموزی مازندران تیم های رصد و شناسایی این معلولان با حضور آموزشیاران نهضت سوادآموزی ، دهیاران و بهورزان روستاها تشکیل شد .
وی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این تیم رصد ، تمامی معلولان مشمول این طرح شناسایی شوند و زیر پوشش سواد آموزی قرار بگیرند .
تقی نیا از اجرای ‘خودآموز ‘ به عنوان دیگر طرح سواد آموزی جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال نام برد و گفت : نهضت سواد آموزی ۶۹۸ هزار تومان به یکی از محارم فرد بی سواد که آموزش و درس دادن وی را برعهده دارد ، پرداخت می کند .
وی ادامه داد : افراد آموزش دهنده در این طرح باید مدرک کمتر از فوق دیپلم نداشته باشند تا مشمول دریافت پاداش درس دادن شوند .
معاون نهضت سواد آموزی مازندران گفت که امسال ۹ هزار و ۹۳۰ نفر از بی سوادان استان زیر پوشش کلاس های سوادآموزی قرار گرفتند .
وی اعلام تعداد بی سوادان مازندران را منوط به ارائه نتایج سرشماری امسال دانست ، گفت : برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های بعدی پوشش افراد بی سواد پس از اعلام نتایج سرشماری صورت می گیرد .
معاون نهضت سواد آموزی مازندران براساس نتایج آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۰ انجام شد تعداد بی سوادان استان را ۷۶ هزار و ۵۰۳ نفر کرد .