فرماندار نکا گفت که تاکنون حدود یکهزار تن پرتقال درجه ۳ باغداران نکایی برای تبدیل به آبمیوه در مراکز غرب استان خریداری شده است.

جعفر احمدی روز یکشنبه افزود: با توجه به بارش برف و سرمای شدید در آذرماه امسال، باغداران مازندرانی دچار خسارت فراوان شدند که در این راستا باغداران نکایی هم از این سرما بی نصیب نشدند.
وی با اشاره به اینکه برخی از پرتقال ها در اثر بارش برف، دچار یخ زدگی شد اظهار کرد: با توجه به اینکه خرید تضمینی این مرکبات در غرب استان توسط کارخانجات صنایع تبدیلی در دستور کار قرار گرفت تاکنون یکهزار تن از این محصول به غرب استان ارسال شده است.
فرماندار نکا از استقبال باغداران برای فروش محصول در روزهای گذشته خبر داد و افزود: تاکنون ۷۰۰ تن از این مرکبات درجه ۳ از نکا تحویل کارخانه آبمیوه گیری غرب استان شد و ۳۰۰ تن باقیمانده نیز ارسال و در انتظار تحویل است.
احمدی گفت: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال درجه ۳ که قابل مصرف برای تازه خوری نیست ، پنج هزار و ۵۰۰ ریال اعلام شده است .
وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی پرتقال های درجه یک و دو هم آغاز شده است، یادآور شد: پرتقال درجه یک با قیمت ۸۳۴ و درجه ۲با قیمت ۷۲۰تومان ، خریداری می شود.
فرماندار نکا گفت: اکنون ۲ مرکز خرید برای مرکبات در شهرستان نکا دایر است و مشکلی برای خرید مرکبات در این شهرستان وجود ندارد.
سالانه ۱۰۰هزار تن انواع مرکبات در نکا تولید می شود که در سال گذشته این شهرستان، تامین کننده میوه شب عید حدود ۱۰ استان کشور بود.
براساس خسارت برف و سرمای شدید اوایل آذرماه امسال، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مرکبات شمال کشور با برف اخیر از بین رفته است و مرکبات مازندران در حدود یکهزار میلیارد تومان خسارت دیده است./ ایرنا