اجرای بسته رونق تولید و خروج ازرکود درمازندران از سیاست های دولت تدبیروامید برای حمایت ازاشتغال و تولید، باعث به حرکت در آمدن چرخ دنده صنایع این خطه شمال کشور به خصوص صنایع کوچک شد.

 از زمان اجرای این طرح در مازندران تاکنون حدود ۸۰۰ واحد صنعتی حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کردند که سهم صنایع کوچک در دریافت این تسهیلات حدود یک هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال بود.
مدیرعامل شرکت پارس کاغذ نکاء یکی از دریافت کنندگان تسهیلات بسته رونق تولید می گوید : با مصوبه ستاد تسهیل حدود ۸۰ درصد از تسهیلات سرمایه در گردش درخواستی کارخانه مورد تایید قرارگرفت و بانک عامل نیز حدود ۸ میلیاردریال تسهیلات پرداخت کرد.
رحیم فلاحتی در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت که دریافت این تسهیلات باعث افزایش میزان تولید و رفع مشکل کمبود نقدینگی شده تا توانست از رکود تولید جلوگیری کند.
وی مهمترین مزیت بسته رونق تولید را در نظر گرفته نشدن چک برگشتی و معوق شدن تسهیلات کارخانه داران دانست و ابراز امیدواری کرد تا روند حمایتی دولت از واحدهای صنعتی تداوم داشته باشد.
یکی دیگر از صنعتگران مازنی می گوید : اگرچه تسهیلات پرداختی در قالب بسته حمایتی با تاخیر انجام شد، ولی تدبیر دولت در این حوزه کارساز بود.
رمضان سالاری گفت که بخش زیادی از مشکلات واحدهای صنعتی در شرایط رکود کمبود نقدینگی به علت فروش مدت دار محصولات تولیدی بود که بسته رونق کمک کار صنعتگران و اشتغال کارگران شد.
وی افزود : اگر دولت بسته حمایتی رونق تولید را در اختیار واحدهای صنعتی قرار نمی داد، اکثر واحدهای صنعتی به خصوص صنایع کوچک فعالیتشان متوقف می شد و کارگران این واحدها نیز به سرجمع کارگران فصلی افزوده می شدند.
وی کاهش نرخ بیکاری استان از ۱۲ درصد به ۱۰٫۸ درصد را در فصل تابستان نیز ناشی از فعال شدن واحدهای نیمه فعال دانست.
استاندار مازندران گفت که این استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید در بین ۳۱ استان کشور رتبه اول را کسب کرد.
ربیع فلاح جلودارافزود : تاکنون در این استان ۸۱۷ واحد صنعتی حدود سه هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید را دریافت کردند.
وی مزیت تسهیلات رونق تولید را حذف چک برگشتی و معوقه بانکی کارخانه داران به عنوان مانع اصلی برای تسهیلات بانکی دانست و اظهارداشت : تدبیر دولت برای حمایت از واحدهای صنعتی و اشتغال کارگران باعث شد تا با همکاری بانک ها پرداخت این تسهیلات سریعتر در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد.
نماینده عالی دولت در مازندران افزود : برای جلوگیری از انحراف تسهیلات پرداختی در استان کارگروهی تشکیل شد تا با سرکشی از واحدهای تسهیلات گیرنده وضعیت اشتغال و هزینه کرد تسهیلات را بررسی کنند.
به گفته وی هر واحدی که در هزینه کرد تسهیلات رونق تولید انحرافی داشته باشد، طبق قانون باید تمام تسهیلات را بازپس دهد که تاکنون انحرافی مشاهده نشده است.
وی افزایش اشتغال در برخی از واحدهای صنعتی تسهیلات گیرنده و افزایش تولید این واحدها را نشان از موفق بودن این طرح دانست.
استاندارمازندران سهم تسهیلات بسته رونق تولید در استان را چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران گفت که ۱۳۶ واحد صنعتی این استان تسهیلات رونق تولید را دریافت کردند.
سید مصطفی موسوی افزود :در مجموع واحدهای صنعتی کوچک در این استان یک هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید را دریافت کردند.
به گفته وی ۶۶۱ واحد صنعتی کوچک مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی مازندران برای دریافت تسهیلات رونق تولید ثبت نام کردند.
مازندران افزون بر سه هزار واحد تولیدی دارد که ۶۰ هزار نفر در این واحدها اشتغال دارند و بیش از نیمی از این واحدها در شهرک ها و نواحی صنعتی اشتغال دارند./ ایرنا