معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه ۱۸ درصد مردان  و ۳۲ درصد زنان مازندران  مبتلا به چاقی هستند، گفت: ۶۰ درصد از زنان مازندران چاقی شکمی دارند.

به گزارش ونگ وا، محسن اعرابی در  نشست استانی مدیریت دیابت با محوریت رونمایی از سند ملی  پیشگیری و کنترل دیابت در  رستوران میزبان بابلسر ، اظهار کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و گسترش آن به مناطق محروم و روستاها شاخص‌های بهداشتی بهبود یافت.

وی افزود:  سه علت اول عمده مرگ و میر بیماریهای غیر واگیر شامل بیماریهای قلب و عروق، سوانح و حوادث و سرطانها است و براساس مطالعات سازمان جهانی بهداشت ۱۰عامل خطر همچون پرفشاری، مصرف دخانیات، کسترول بالا ، چاقی و … از علل مرگ و میر  در جهان محسوب می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه ۱۸ درصد مردان  و ۳۲ درصد زنان مازندران  مبتلا به چاقی هستند، ادامه داد: ۶۰درصد از زنان مازندران چاقی شکمی دارند.

دکتر اعرابی، با اشاره به تاثیر کم تحرکی و چاقی در افزایش بیماری فشار خون گفت: بر طبق آمارهای موجود  بیش از ۲۷ درصد از مردان و  بیش از ۳۰ درصد از زنان استان مازندران مبتلا به فشار خون بالا هستند.

وی، با اشاره به اینکه مصرف سیگار و دخانیات به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر و خطر در جهان است، افزود: حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد مردان مازندران  سیگار مصرف می کنند و سهم زنان در این زمینه حدود ۹.۵ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به الگوی مصرف مواد غذایی در کنترل چاقی و فشار خون اشاره کرد و  افزود: مصرف ماهی، میوه ، سبزی ، عدم مصرف نمک و غذای سرخ کردنی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر اعرابی اضافه کرد: تجربه های علمی جهان نشان داده است کسانی که فشار خون بالا و دیابت دارند ، دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض ناشی از دیابت مؤثر باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه  تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است، ادامه داد:  کاهش مصرف نمک ، اصلاح الگوی تغذیه  راهبرد مهمی است که در برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مورد توجه قرار گرفت در عین حال  مصرف روغن و قند ما نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از حد نیاز است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خود مراقبتی را شعار همیشگی بهداشت و درمان عنوان وبر لزوم توجه به موضوع آموزش به مردم درباره کنترل و پیشگیری از دیابت تاکید کرد.

اعرابی، افزود: سال گذشته دو کمپین اطلاع‌رسانی درباره “کاهش مصرف قند، چربی و نمک” و “افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش” با هدف آگاهی بخشی  به مردم درباره خود مراقبتی راه اندازی شد.

وی، با بیان اینکه سال ۹۴ تا نیمه ۹۵ غربالگری وضعیت سلامت در بین همه افراد بالای ۳۰ سال ساکن مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان از نظر عوامل خطر و ابتلا به بیماری‌های دیابت و فشار خون انجام شد، گفت: از بین این افراد که حدود ۷۰۰ هزار نفر بودند، نزدیک به ۲۹۰ هزار نفر دست‌کم یک عامل خطر داشتند، از این افراد آزمایش قند خون ناشتا و تست فشار خون گرفته شد و پنج هزار بیمار دیابتی و حدود پنج هزار و ۵۰۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاع نداشتند.

این مسئول بیان کرد: ۱۴هزار نفر مرحله پیش دیابت بودند و در غربالگری شناسایی شدند و در جامعه روستایی کمک های درمانی دریافت کردند در عین حال ۸ هزار  ۱۵۰ نفر بیمار شناسایی شده در مراحل قبل پر فشاری بودند.

اعرابی، افزود: در کل روستاهای مازندران بالغ بر ۴۳ هزار بیمار دیابتی شناسایی شده است که دارای پرونده هستند و به طور مستمر چک آپ می شوند و هفت درصد جمعیت بالای ۳۰ سال روستاها و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، بیمارانی هستند که پرونده دارند و تحت کنترل هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با اشاره به اینکه تا پایان سال۹۲ حدود۱۷ هزار نفر آمار بیماران دیابتی استان بود، افزود: تا خرداد سال جاری این شمار به ۵۷ هزار نفر  در کل استان رسیده است و این نشان می دهد تیم های پزشک خانواده  در شناسایی و کنترل تلاش های ثمر بخشی داشتند در عین حال آمار مربوط به افراد دارای فشار خون بالا هم از ۲۰ هزار نفر به ۷۰ هزار نفر رسید  که موفقیت بزرگی بود که با همکاری همکاران بهداشت استان و پزشکان خانواده انجام شد.

اعرابی، خاطرنشان کرد: در بیماران دیابتی، فشار خون باید کنترل شود البته  ۳۵ تا ۴۰ درصد بیماران دیابتی ما چاق هستند که لازم است اجرای برنامه های ورزشی و اصلاح الگوی غذایی  هم مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود:  هفت درصد بیماران روستایی  دیابتی  استان مازندران مبتلا به عوارض قلبی، هفت درصد عوارض چشمی، دو درصد عوارض کلیوی دارند و در عین حال یک درصد هم در طول  یکسال در اثر ابتلا به دیابت می میرند که این آمار دو برابر مرگ در افراد غیر دیابتی است.

مهر