مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: بسیاری از افراد تلاش کردند جریان اصلاحات را حذف کنند اما به این نتیجه رسیدند که این تفکر سیاسی حذف شدنی نیست و باید بدانیم که همه جریان های سیاسی برادر و همه سرمایه های جمهوری اسلامی ایران هستند و باید در کنار هم کار کنند.

به گزارش ایسنا مازندران، علی قاسمی در گردهمایی مدیران مدارس شهرستان های بهشهر و گلوگاه در سالن توحید شهرستان بهشهر، اظهار کرد: همه صاحب نظران معتقدند که دو نوع تربیت رسمی و غیررسمی وجود دارد که نهاد آموزش و پرورش متولی تربیت رسمی در جامعه است و حکومت ها به نیابت از جامعه و وکالت از خانواده ها برخی از مسائل کلان اجتماعی و نهادهای تربیتی رسمی را تحت نظارت و کنترل دارند.

وی افزود: تربیت در واقع محصولی از حاکمیت جامعه و نهادهای مختلف است و اگر آسیب یا ناهنجاری فرهنگی در جامعه به وجود آمده فقط محصول کار آموزش و پرورش و دلیل بر ناکارآمدی این نهاد نیست زیرا تربیت هر انسان متأثر از همه فعل و انفعالات جامعه است و هر چند نظام آموزش و پرورش باید برای تعالی و ارتقای سطح خود تلاش کند اما در حقیقت آموزش و پرورش موفق ترین نهاد در جامعه است.

قاسمی با تاکید بر توجه به کارکرد آموزش و پرورش در جوامع، عنوان کرد: آموزش و پرورش باید دانش آموزان را در پروسه ۱۲ ساله تعلیم و تربیت جامعه پذیر کند، ایجاد انسجام اجتماعی، تولید سرمایه فرهنگی، انتقال میراث های فرهنگی، ایجاد فرهنگ قانون مندی و نظم، تربیت انسان فرهیخته که رکن اصلی جامعه است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه انسان چند بعدی با ظرفیت ها و توانمندی های گوناگون مانند دانش، جامعه پذیری، قانون مندی و اخلاق که در اختیار دارد همه بار توسعه جامعه را به دوش می کشد، افزود: برای توسعه جامعه شاخص های آشکار و پنهان وجود دارد که شاخص های پنهان اثربخشی بیشتری در جامعه دارند و شاخص های پنهان عمدتا در نظام آموزش و پرورش شکل می گیرد و عموما در حوزه انسانی است.

قاسمی خاطرنشان کرد: نگرش مدیران و معلمان به هستی و در واقع جهان بینی آن ها که چگونه از منظر عاطفی، ذهنی ذوقی، سلیقه شخصی، عقلانی، تفصیلی، واقعی، تخیلی، تحلیلی و عینی به مسائل دنیا و گذشته و آینده نگاه می کنند بسیار مهم است زیرا این نگرش ها در روش های تعلیم و تربیت دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه نقش مهمی دارد.

وی افزود: تعلیم و تربیت امری عینی و خارجی است زیرا با جهان واقعی مواجه هستیم و نباید در زمان خود و روش های تربیتی گذشته سیر کنیم زیرا باید دانش آموزان را برای زندگی در آینده آماده کنیم و اینکه مدیران و معلمان به چه میزان مسائل مهم زمان حال دنیا را می شناسند و مخاطرات زمان آینده را چقدر پیش بینی می کنند مسئله بسیار مهمی است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۶ سال فهم و ادراک بین المللی بود، گفت: نباید از نگرش و سلیقه شخصی خود انسان ها را تربیت کنیم و باید معلومات خود را با توجه به اطلاعات روز دنیا گسترش دهیم و در برخورد با انسان ها انعطاف پذیر باشیم و هر کسی که خارج از چهارچوب نگرش و عقاید ما بود را بپذیریم زیرا جهان سراسر چالش است.

قاسمی اظهار کرد: در دنیای امروز چالش های بسیاری از جمله چالش محیط زیست و چالش جنگ منابع به ویژه منبع آب وجود دارد که اگر این مشکلات به درستی مدیریت نشود زندگی بشر را در معرض خطر قرار می دهد و همچنین چالش تحقق اجرای عدالت که یک خواسته بشری از ازل تا ابد بوده است و همه این چالش ها باید در کلاس درس و در مدرسه آموزش داده شود و معلمان و مدیران به این مسائل بپردازند.

وی افزود: عوامل آموزش و پرورش باید در چهار حوزه تغییر ایجاد کنند که شامل تغییر نگرش و بینش خود به مقوله تعلیم و تربیت، اکتفا نکردن به دانش های خود و افزایش توانمندی و دانش در حیطه آموزشی، تغییر روش های تربیتی، تغییر منش و ارتباطات اجتماعی است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: امر آموزش از پرورش جدا نیست و همیشه به هم مرتبط هستند و به همین منظور معلمان و مدیران باید مراقب منش و برخورد اجتماعی خود باشند و ظاهر و رفتار آن ها در محیط مدرسه و اداره با محیط بیرون متفاوت نباشد زیرا دانش آموزان الگوبرداری می کنند و ممکن است اینگونه بپندارند که می توانند دوگانه زندگی کنند.

قاسمی تاکید کرد: مدیران مدارس متصدی و مسئول اجرای بخشنامه ها نیستند بلکه رهبر معلمان و هدایت کننده امر تعلیم و تربیت در مدارس هستند به همین دلیل مدیران باید حتما پیش از قرار گرفتن در این جایگاه معلمی را تجربه و درک کنند تا بتوانند با معلمان و دانش آموزان ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران باید تحمل مخالف و منتقد را داشته باشند و صرف اینکه معلمی با نگرش و نظر ایشان مخالف است نباید با آن ها برخورد و عکس العمل شدید و افراطی نشان دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: ما نمی گوییم که همه مدیران باید اندیشه سیاسی اصلاح طلبی یا اعتدال گرایی داشته باشند هر چند که این اندیشه در دولت تدبیر و امید اولویت دارد اما مدیر کارآمد و باصلاحیت اگر اندیشه سیاسی اصول گرا داشته باشد قطعا در جایگاه مدیریت از آن فرد استفاده می شود اما باید در چهارچوب سیاست و برنامه های دولت عمل کند.

قاسمی اظهار کرد: باید اندیشه های مختلف همدیگر را بپذیرند و سینه خود را فراخ کنند زیرا تاریخ نشان داده که هیچ کسی نمی تواند هیچ جریان سیاسی را حذف کند همان طوری که بسیاری از افراد تلاش کردند جریان اصلاحات را حذف کنند اما به این نتیجه رسیدند که این تفکر سیاسی حذف شدنی نیست و باید بدانیم که همه جریان های سیاسی برادر و همه سرمایه های جمهوری اسلامی ایران هستند و باید در کنار هم کار کنند.

وی افزود: چهار شعار اساسی پیامبر اکرم(ص) که در راه عملی شدن و تحقق آن همه تلاش خود را به کار بست و در قرآن نیز آمده؛ اصل کرامت انسانی، اصل برابری انسان ها، اصل آزادی و تعادل قوا است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه افراط و تفریط در هر امری مانند سم برای جامعه است و آسیب های بسیاری وارد می کند، تصریح کرد: تعادل سرمایه رشد کشور است و اعتدال آغازی برای دست یابی به عدالت است

قاسمی گفت:  امیرالمومنین با آن عظمت و کرامت شعار عدالت نداد اما برخی از مسئولان گذشته به خود اجازه دادند که شعار عدالت خواهی سر دهند و بلایی بر تاریخ ایران وارد کردند که به سادگی نمی توان اثرات آن آسیب ها را در جامعه حل و فصل کرد به همین دلیل اگر یک انسان تعادل روحی، روانی، گفتاری، رفتاری و انصاف نداشته باشد نمی تواند به سمت اجرای عدالت برود.