رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: از ۱۵ تا۳۰ آذرماه سال جاری حدود ۷ هزار تن پرتقال صنعتی در کارخانه آبگیری و تبدیل به کنسانتره شده است.

ونگ وا: دلاور حیدرپور، در جلسه شورای برنامه ریزی استانداری مازندران با اشاره به بی سابقه بودن برودت هوای مازندران در آذرماه در تاریخ هواشناسی این استان تصریح کرد: سرمای شدید و بارش نابهنگام برف در ماه گذشته باعث شد تا۹۰درصد پرتقال های سردرختی و ۵۰-۵۵ درصد کیوی های روی درخت دچار یخ زدگی شوند.

وی با بیان اینکه برف و سرمای هوا بیش از ۹۰۰میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است گفت: خوشبختانه کارگروهی خوب باعث شد تا در کوتاهترین زمان بحران، مدیریت و بخشی از خسارات کاهش یابد.

حیدرپور افزود: با توجه به خسارات بالایی که به باغداران استان تحمیل شد، دولت ۲۰۰میلیارد تسهیلات کم بهره با سود ۱۰درصد از منابع درآمدی بانک کشاورزی به استان مازندران تخصیص داد.

وی تصریح کرد:۳۰میلیارد تومان برای کمک به خسارت دیدگان برف اخیر، ۲۰میلیاردتومان برای خرید کیوی و ۲۰میلیارد تومان نیز برای بیمه شدگان در نظرگرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران یادآور شد: در کنار این موارد اعتباراتی برای خرید تضمینی پرتقال های صنعتی در نظرگرفته شده است.

وی گفت: از ۱۵ تا۳۰ آذرماه سال جاری حدود ۷ هزار تن پرتقال صنعتی در کارخانه آبگیری و تبدیل به کنسانتره شده است.

حیدرپور خاطرنشان کرد: از سه شنبه ۲۹آذرماه نیز ۱۶مرکز جذب پرتقال های درجه۱،۲و۳ راه اندازی شده است.

وی افزود: در شهرستان ها نیز کمیته ای زیرنظر فرمانداران و جهادکشاورزی و در روستاها زیرنظر دهیاری ها تشکیل شده که پرتقال های که بسیار صدمه دیده و آنهایی که مایه خوراکی ندارند کیلویی۳۵۰تومان از مردم خریداری و از چرخه بازار خارج کنند.

حیدرپوربا اشاره به نیاز به ذخیره ۴۰هزارتنی پرتقال برای شب عید گفت: این خرید به عهده سازمان مرکزی تعاون روستایی و جهادکشاورزی است و به عنوان یک امر دولتی مطرح است که در قالب مناقصه صورت می پذیرد.

وی افزود: هفته پایانی آذرماه آگهی مناقصه ذخیره سازی پرتقال پخش به چاپ رسیده و در اختیار متقاضیان قرارگرفته است که ۲۰تن پرتقال در مرحله اول به مناقصه گذاشته شده و ۲۰تن آماده مناقصه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران تصریح کرد: در خصوص کیوی چون نه خرید تضمینی دارد نه آمادگی فراوری در استان وجود داشت با رایزنی های انجام شده با یک شرکت داخل استان با برند افرا و با همکاری شرکت شهر طوس مشهد و یک شرکت در سمنان قرار بر آن شد ۳۵۰۰تن کیوی جمع آوری شده هر کیلو ۶۰۰تومن برای فرآوری به مقاصد حمل شود./ ایسنا