مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت که آزمایشات اخیر نشان داد که مرغداری های صنعتی این استان عاری از بیماری آنفلوانزا مرغی است.

دکترسید حسین رضوانی یکشنبه گفت : نمونه برداری از سه هزارقطعه مرغ درمرغداری های صنعتی انجام شد که نتایج آن در تمام این طیور منفی بود.
به گفته وی تاکنون هیچ مورد آنفلوانزا مرغی در مرغداری های صنعتی مازندران مشاهده نشده است.
وی اضافه کرد : برای جلوگیری از شیوع احتمالی آنفلوانزا مرغی درمرغداری های صنعتی باید سیستم ایمنی قرنطینه موجود همچنان در این واحدهای صنعتی حفظ شود.
مدیرکل دامپزشکی مازندران اظهارداشت : حمل گوشت مرغ از کشتارگاه های صنعتی نیز با دریافت گواهی حمل بهداشتی از مراکز مرتبط انجام می شود و کشتارگاه ها به رعایت موازین بهداشتی در کشتار هستند.
وی به مصرف کنندگان توصیه کرد تا مرغ کشتارروز را از واحدهای فروش دارای مجوز قانونی از دامپزشکی خریداری کنند.
دکتر رضوانی با قدردانی از نیروی انتظامی در برخورد با حمل غیرقانونی مرغ کشتار روز از طریق وسایل نقلیه شخصی بر برخورد شدید با متخلفان تاکید کرد.
مازندران حدود یک هزار و ۵۰۰ مرغداری دارد که سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت سفید در آنها تولید می شود و حدود ۱۰ درصد از نیاز کشور به گوشت سفید در این واحدها تامین می شود.
* مثبت بودن آنفلوانزا در پرندگان مهاجر و مرغ بومی
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت که آزمایشات اخیر شیوع آنفلوانزا را در مرغ بومی و پرندگان مهاجر زمستان گذران دراین خطه شمال کشور مورد تایید قرار دارد.
دکتر رضوانی افزود : اگر سیستم ایمنی مورد نظر دامپزشکی در مرغداری های صنعتی رعایت نشود، احتمال شیوع این بیماری کشنده و مرگبار در این واحدها نیز وجود دارد.
وی اضافه کرد : علاوه بر آن شهروندان استان تا اطلاع ثانوی ار خرید و فروش مرغ بومی در بسته بندی سنتی خودداری کنند.
این مسوول بهداشتی مازندران به شهروندان توصیه کرد از خرید گوشت پرندگان مهاجر زمستان گذران به دلیل شیوع آنفلوانزا در این پرندگان خودداری کنند.
* فعال بودن بازار فروش پرندگان در فریدونکنار با وجود هشدار دامپزشکی
وی افزود :با وجود مکاتبات دامپزشکی به مسوولان محلی فریدونکنار مبنی بر تعطیلی فعالیت تنها بازار فروش پرندگان مهاجر، این بازار همچنان دایر است که می تواند مشکلاتی را برای منطقه و شهروندان ایجاد کند.
دکتر رضوانی بار دیگر از مسوولان محلی شهرستان فریدونکنار خواست تا این بازار را به دلیل شیوع آنفلوانزا مرغی تعطیل کند.
** آنفلوانزا مرغی
بیماری ویروسی کشنده ای است که در ایران H9N2 نامیده می شود با اثرات بیماری زایی کمی در انسان است اما در پرندگان مولد تلفات زیادی را به دنبال خواهد داشت.
علایم در پرندگان شامل :
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، یک بیماری کشنده با انتشار سریع در پرندگان است که تحت شرایطی مناسب به انسان نیز منتقل می شود.
بی اشتهایی ، اشکال در تنفس با یک صدای خاص تنفسی ، اسهال سفید و سبز، افت شدید تولید تخم، تیرگی تاج به همراه خونریزی در ریش و ساق پا، پژمردگی شدید پرندگان ، آبریزش از چشم و بینی و افزایش شدید مرگ و میر پرندگان است.
مازندران سالانه پذیرای یک میلیون و۵۰۰ هزار قطعه از ۱۵۰ گونه پرندگان مهاجر زمستان گذران در تالاب و آبگیرهای استان است که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار قطعه از این پرندگان از سوی شکارچیان مجاز و غیرمجاز شکار می شوند./ ایرنا