رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندان خبر داد

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: کنفرانس ملی «بهداشت، ایمنی و محیطزیست در صنعت ساختمان» با حضور مسؤولان ارشد کشوری و جمعی از جامعه مهندسی کشور در روزهای پنجم و ششم دی‌ماه در مجتمع نفت محمودآباد برگزار می‌شود.

به گزارش ونگ وا به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان مازندران، مهران فرصت اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته این استان از سوی وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان پایلوت HSE و پایلوت مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان در کشور انتخاب شد.

وی افزود: برگزاری کنفرانس ملی HSE در صنعت ساختمان نخستین برنامه این دبیرخانه در راستای نهادینه‌سازی این مهم در کارگاه‌های ساختمانی است و در صدد هستیم با تداوم نشست‌های علمی و انجام امور فرهنگی در پیاده‌سازی این مبحث اقدامات مؤثری به انجام برسانیم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران با تأکید بر نقش صنعت ساختمان در اقتصاد کشور تصریح کرد: صنعت ساختمان از صنایع مهم و تأثیرگذار در کشور به‌شمار می‌رود و نقش نیروی انسانی در احداث ساختمان‌ها این صنعت را از منظر اجتماعی حائز اهمیت کرده است.

فرصت با اشاره به آمار بالای مرگ و میر و نقص عضو کارگران و مهندسان در کارگاه‌های ساختمانی بیان کرد: اهمیت تأمین سلامت نیروی انسانی شاغل در کارگاه‌های ساختمانی همواره مورد توجه مسؤولان امر بوده و مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان و وجود ضوابط و مقررات به‌منظور تأمین ایمنی و بهداشت عمومی در هنگام اجرای عملیات ساختمانی بیانگر این موضوع است.

وی با اشاره به وجود سازمان‌ها و نهادهای چندگانه در حوزه HSE عنوان کرد: جزیره‌ای عمل کردن نهادهای مرتبط و نبود سیستم نظام‌مند و یکپارچه در اجرای قوانین چالش اساسی در این بخش است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران با تأکید بر رویکرد نظام مهندسی ساختمان در نهادینه‌سازی فرهنگ HSE در کارگاه‌های ساختمانی ادامه داد: با توجه به رویکرد رسالت اجتماعی در امور حرفه‌ای و توجه به اجرای مبحث دوازدهم و بیستم مقررات ملی ساختمان در سال ۹۱ کمیسیون ایمنی و حفاظت کار در هیأت مدیره دوره ششم تشکیل شد.

فرصت گفت: در سال ۹۴ با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره‌کل راه و شهرسازی و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران ۶۲ هزار کارگر ماهر شناسایی شده و دوره‌های آموزش ایمنی برای ۱۷ هزار نفر از کارگران ساختمانی و ۱۰ هزار مهندس برگزار شد.