مراسم روز دانشجو با حضور رییس جمهور - دانشگاه تهران

دانشگاه تهران امروز به مناسبت سالگرد روز دانشجو (۱۶ آذر) مهمان ویژه ای داشت. رئیس جمهور مانند سال‌های گذشته امسال هم به یکی از دانشگاه‌های کشور رفت تا علاوه بر شنیدن سخنان دانشجویان برای آن‌ها سخنرانی کند.

به گزارش  ایسنا،  پیش از صحبت‌های روحانی در آخرین مراسم ۱۶ آذر دوره اول ریاست جمهوری‌اش،   نیلی رئیس دانشگاه تهران در صحبت هایی با گرامیداشت روز دانشجو، اظهارکرد: ۱۶ آذر نماد آزادی خواهی، آرمان طلبی، مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استبداد و خودکامگی است.

پس از آن نمایندگان تشکل های دانشجویی در حضور رئیس جمهور به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. امیر اقرلو نماینده بسیج دانشجویی تصریح کرد: امروز در خدمت شما در دانشگاه تهران هستیم که شبیه پادگان شده است وبرخوردهای گازانبری با نخبگان دانشجویی ادامه دارد.

وی وزیر نفت را ژنرال نفتی خطاب کرد و با انتقاد از رفتارهای زنگنه خطاب به روحانی گفت: شما رئیس جمهور خوبی نبودید چون انقلابی نبودید.

احسان فیض آبادی نماینده نشریات دانشجویی در صحبت های خود بیان کرد: احضار نمایندگان نشریات به کمیته‌های انظباطی و برخوردهای امنیتی با نمایندگان نشریات و نبود آزادی بیان و پس از بیان در دانشگاه وجود دارد. آقای روحانی موضع صریح خود را درباره نام بردن از اسامی آقایان موسوی، خاتمی و کروبی اعلام کنید.

این صحبت‌ها با تشویق و شعار تعداد زیادی از دانشجویان همراه بود و عده‌ای هم شعار “مرگ بر فتنه گر” سردادند.

همچنین پیام مرادی نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی گفت: شب پرداخت یارانه برای دولتی مصیبت عظمی است که مدیرانش حقوق های نجومی می گیرند. قطار ناکارآمدی دولت با صدقه به ریل باز نخواهد گشت.

در ادامه محمد رهبری نماینده انجمن اسلامی دانشگاه تهران عنوان کرد: دولت به جای مبارزه با فساد سیستماتیک در کشور، در مقابل فساد سایر نهادها سکوت کرده است. می گویند رفع حصر در اختیار رئیس‌جمهور نیست اما آیا دفاع و صیانت از دانشجویان در وزارتخانه زیرنظرتان هم در اختیار شما نیست؟

همچنین نماینده دانشگاه صنعتی ارومیه خطاب به دانشجویانی که میان صحبت های او دست می زدند، گفت: آقا دست نزنید و ببنید ریشه فساد کجاست. چگونه ممکن است سیاست‌های دولت به نتیجه برسد وقتی مدیران بدنه به شما اعتقاد ندارند.

 وی یادآور شد: امسال ها فشارها برای عدم انتشار پیام رئیس دولت اصلاحات به مناسبت روز دانشجو وجود داشت. بعد از این صحبت دانشجویان رئیس دولت اصلاحات را به شدت مورد تشویق قرار دادند.

حسین اخگرپور نماینده اتحادیه دانشجویان نیز اظهار کرد: شما گفته اید این تحریم ها اثر ندارد،‌در حالی که ما بسیار زودتر گفته بودیم که اثر ندارد. داستان برجام بسیار شبیه داستان های قاجار بود.

وی در پایان صحبت های خود کتاب قانون اساسی و وصیت نامه سیاسی امام را به رئیس جمهور هدیه داد.

در این مراسم مهدی رحمانی دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی، فقیه نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی و مهدی بختیاری نماینده کانون های فرهنگی هم صحبت‌هایی مطرح کردند.

صحبت‌های نصرالله احمدی نماینده تشکل های اسلامی دانشگاه های آزاد اسلامی زمانی که گفت دانشگاه آزاد یکی از افتخارات جمهوری اسلامی بوده با خنده برخی از حضار مواجه شد که او آن‌ها را دعوت به سکوت کرد.

وی همچنین تاکید کرد: مدیران دولت نباید ادامه دهنده راه پرنقاق و تبعیض‌آمیز گذشته باشند. حماسه ۲۴ خرداد ۹۲ مانند حماسه ۲ خرداد ۷۶ در ذهن مردم خواهند ماند. در این زمان  برخی ها شعار “هیهات من الذله” سردادند و مجری به احمدی تذکر داد که از وقت خود بیشتر استفاده کرده و قضاوت را به حاضرین سپرد که برخی از دانشجویان شعار دادند “مجری بی کفایت نمی خوایم نمی خوایم” .

در ادامه صادق آقاجانی نماینده دفتر تحکیم وحدت با یادآوری یکی از سخنرانی های روحانی که در آن گفته بود شعار مرگ بر آمریکا بیشتر از همیشه مایه وحدت ماست،‌خطاب به روحانی گفت: چقدر تغییر کردی آقای روحانی. بزرگترین چالش دولت بحران بی اعتمادی مردم است و اگر فکری به حال آن نکنید ممکن است اولین دولت چهار ساله باشید.

 همچنین مهدی خیری نماینده دانشجویان پیرو خط امام،‌خطاب به رئیس جمهور خاطر نشان کرد: شما در جایی سخنرانی می کنید که در همین جا شخصی گفت که بعد از من کسانی خواهند آمد که نتیجه کارشان را خواهید دید و به راستی که نتیجه کارشان را دیدیم. در این زمان تعدادی از دانشجویان شعار “خاتمی زنده باد روحانی پاینده باد” سردادند.

در ادامه علی رفیع زاده نماینده انجمن اسلامی پیش رو دانشجویان تربیت مدرس عنوان کرد: در مراسم امروز تعدادی از تشکل های قانونی فاقد تریبون بودند،‌اما برخی از تشکل هایی که قانونی هم نیستند تریبون داشتند.

وی افزود: امروز انبوهی از ابهامات در دستگاه قضا دیده می شود. انواع فساد در شهرداری تهران مثل تراکم فروشی، فروش فضای سبز و املاک نجومی وجود دارد و به جای برخورد با آنها دهان افشا کنندگان را می بندند. این صحبت ها تشویق حاضران را به همراه داشت و البته عده ای نام برادر رئیس جمهور را یادآوری کردند.

رفیع زاده همچنین تصریح کرد: احکام حصر و ممنوع التصویری تا کی باید ادامه یابد؟ در این زمان برخی از دانشجویان شعار “پیام ما روشنه ، حصر باید بشکنه” و تعدادی شعار “موسوی کروبی ،‌اعدام باید گردند” سردادند. زمانی هم که رفیع زاده درباره محمود صادقی و این که نماینده مجلس حق دارد اظهار نظر کند،‌صحبت کرد نام صادقی با تشویق بی امان حضار مواجه شد.

در پایان این مراسم دانشجویان با خواندن شعر” یار دبستانی ” سالن را ترک کردند تا روز دانشجوی امسال هم  مثل هر سال با این شعر به پایان برسد.

مثل همیشه در هنگام پخش کلیپ و یا صحبت‌های نمایندگان و تشکل های دانشجویی و حتی در میان صحبت های رئیس جمهور شعارهایی از طرف دانشجویان سرداده شد. البته سالن به دو بخش موافقین دولت و مخالفین تقسیم شده بود و هر کدام به تناسب صحبت ها،‌شعارهای خود را سر می دادند و یا تشویق می کردند. نکته جالب در زمان پخش کلیپی بود که دانشجویان با پخش تصاویر آیت الله طالقانی علی شریعتی شهیدان بهشتی، باهنر، رجایی،‌ شهدای جنگ تحمیلی و آیت الله هاشمی رفسنجانی به ابراز احساسات پرداختند  و زمانی که عکس محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای پخش شد، دانشجویان به تشویق پرداختند و عده‌ای هم آن ها را هو کردند. همچنین زمانی که عکس شهدای دفاع مقدس پخش می شد تعدادی از دانشجویان شعار ” بسیجی واقعی همت بود و باکری” سردادند.

بعد از پخش کلیپ از سویی شعار”روحانی زنده باد، موسوی پاینده باد” و از طرفی شعار “مرگ بر فتنه گر”سرداده شد. همچنین شعارهایی مثل “پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه” ، “روحانی زنده باد ، خاتمی پاینده باد” از طرف برخی دانشجویان و از طرف دیگر “خائن آمریکایی ،‌اعدام باید گردد” و ” موسوی، کروبی اعدام باید گردند” سرداده شد.

همچنین جمعی از دانشجویانی که موفق به حضور در محل سخنرانی رییس جمهور در سالن فردوسی دانشگاه تهران نشده بودند، با تجمع در جلوی درب سالن محل سخنرانی از طریق یک نمایشگر بزرگ سخنان رئیس جمهور را شنیدند.

در میان این دانشجویان  مسئولان تشکل‌های دانشجویی انجمن اسلامی و بسیج که موفق به حضور در سالن نشده بودند، حضور داشتند و شعارهایی با مضمون حقوق دانشجویان، حقوق کارگران ، تضاد طبقاتی و عدم اطمینان به آمریکا را بر پلاکاردهایی نوشته و در دست داشتند.

این تعداد از دانشجویان در مقایسه با حضار در سالن اما واکنش کمتری به سخنان رئیس جمهور داشتند