مدیرکل بهزیستی مازندران خبر داد

 

با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ هزار معلول در بانک اطلاعاتی مازندران ثبت شده اند گفت: بیش از ۴۶ درصد معلولان استان جسمی حرکتی، ۲۳ درصد معلولان ذهنی، بیش از ۶۳ درصد معلولان تحت پوشش آقایان و ۳۶ درصد آنها خانم ها هستند.

به گزارش ونگ وا، سعید آرام در نشست خبری ضمن گرامیداشت روزجهانی معلول با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در جهان دچار معلولیت هستند اظهار کرد: معلولان نیازمند دریافت خدمات بهزیستی هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم شعار روز جهانی معلولان فراگیر شود باید ملزومات آن بر اساس حقایق فراهم شود خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته محدودیتی برای افراد معلول وجود ندارد و به انسانیت توجه بیشتری دارند و همه افراد از امکانات استفاده می کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه دستیابی به شعار روز معلول در کشورهای جهان سوم دور از ذهن تصور می شود تصریح کرد: تا زمانی که نگاه ترحم آمیز به معلولان داشته باشیم به جامعه فراگیر دست نخواهیم یافت.

وی بااشاره به اینکه بهزیستی یکی از سازمان هایی است که به جد تلاش می کند حق معلولان احیا شود خاطر نشان کرد: نیازمند همراهی و همدلی دستگاه های دولتی و غیر دولتی هستیم.

آرام با بیان اینکه بیش از ۴۵ هزار معلول در بانک اطلاعاتی مازندران ثبت شده اند اظهار کرد: بیش از ۴۶ درصد معلولان استان جسمی حرکتی، ۲۳ درصد معلولان ذهنی، بیش از ۶۳ درصد معلولان تحت پوشش آقایان و ۳۶ درصد آنها خانم ها هستند.

مدیر کل بهزیستی مازندران توانمند سازی، قادر سازی و ملحق شدن معلولان به جامعه را از عمده فعالیت های سازمان بهزیستی برشمرد و افزود: هدف ما از ارائه کمک ها فراهم کردن شرایط زندگی برابر برای معلولان است تا آنها به عنوان فرد تاثیر گذار در جامعه حضور داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۲ مرکز با رویکرد روزانه، شبانه‌روزی، ویزیت در حال فعالیت هستند خاطر نشان کرد: این مراکز به ۵ هزار و ۲۰۰ معلول ارائه خدمت می‌کنند.

وی خدمات توانمندسازی جسمانی، روحی، روانی و اجتماعی را از عمده فعالیت‌های بهزیستی برشمرد و گفت: ماهانه بیش از ۱۷ میلیارد ریال یارانه به این مراکز برای آموزش پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران طرح مراقبان در خانواده( توانبخشی مبتنی بر خانواده) را یکی از طرح‌های پیشرفته بهزیستی در دنیا دانست و افزود: این طرح از سه سال پیش به صورت پایلوت در استان مازندران آغاز شد و در حال حاضر در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در این طرح اشتغالزایی برای افراد متقاضی کار به وجود آمده و ۷۰ نفر دوره آموزشی تخصصی را فرا گرفته اند و طبق قانون کار حقوق و ودستمزد دریافت می کنند.

آرام تصریح کرد: حدود ۳۱۲ معلول و سالمند تحت پوشش طرح مراقبان در خانواده قرار دارند.

مدیر کل بهزیستی مازندران تعداد افراد دارای ضایعه نخاعی مازندران را ۸۶۸ مورد بر شمرد و گفت: همه افراد دارای ضایعه نخاعی از حق پرستاری برخوردار هستند.

این مسئول خاطر نشان کرد: بیش از ۱۲ هزار معلول در مازندران از خدمات مستمری به صورت ماهانه برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۶۱ معلول در مقاطع مختلف دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند و از خدمات تحصیلی برخوردار می شوند گفت: در سال گذشته ۸ میلیلرد و ۲۷۰ میلیون ریال هزینه دانشجویی برای افراد تحت پوشش پرداخت شده است.

آرام با بیان اینکه در سال ۹۴ برای یک هزارو ۱۰۰ نفر از معلولان کمک هزینه ایاب و ذهاب پرداخت شده است اظهار کرد: ۲ هزار دانش آموز در مازندران تحت پوشش بهزیستی برای فراگیری دانش هستند.

آرام از جمعیت ۱۰ درصدی سالمندان در مازندران خبر داد و گفت: مازندران در طرح توانمند سازی سالمندان و مراکز نگهداری آنها در کشور پیش قراول است.