مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۵ درصد باغات و مرکبات مازندران در برف و سرمای اخیر از بین رفته است.

سید محمد موسوی شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از باغات شرق مازندران و بررسی خسارت ناشی آر برف در گفتگو با  مهر اظهار داشت: با وقوع سرمازدگی در استان‌های شمالی اطلاعات مختلفی به کشور ارائه شد که با توجه به حساسیت مسئله و خسارت‌هایی که به باغداران وارد شد تیم بررسی میدانی وارد مازندران شد.

وی گفت: با ورود به مازندران و بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که بیش از ۲۵ درصد مرکبات این استان براثر بارش برف کاملاً از بین رفته است.

موسوی گفت: بررسی‌های میدانی برای دقت و صحت بیشتر در امور محوله و همچنین ارزیابی کمی و کیفی خسارت در دست اقدام است تا با ارائه نتیجه نهایی برای جبران خسارت‌ها تلاش بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شدت و میزان خسارت نسبت به نوع درخت، مکان باغ، ارقام مرکبات، سن و جهت درخت متفاوت است، یادآور شد: برای اعلام نظر کمی و کیفی نیازمند وقت و زمان بیشتری هستیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر برداشت فوری محصولات خسارت‌دیده از درختان افزود: برای این منظور باید مرکبات با سرعت برداشت و روانه صنایع تبدیلی شود و در این راستا تمام صنایع تبدیلی کشور به کمک مازندران بشتابند.

موسوی گفت: با توجه به وجود واسطه‌ها و دلالان و خرید محصول در حد بسیار ناچیز و ارزان امیدواریم تعاونی‌ها و اتحادیه باغداران وارد عمل شده و از متضرر شدن بیشتر باغداران جلوگیری کنند.

وی افزود: سرعت برداشت و عرضه مرکبات به بازار، برای به حداقل خسارت به باغداران مسئله‌ای است که نباید فراموش شود و لذا باید با سرعت وارد میدان شد و از ورود واسطه‌ها و سوءاستفاده آنان در بازار جلوگیری کرد.