عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که عالمان دینی در ترویج فرهنگ وقف نقش ممتازی دارند ، گفت : منشاء خیر بودن برای همنوعات ، یکی از مهم ترین خصلت های عالمان دینی در طول تاریخ بوده است .

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری روز پنجشنبه در کنگره علمای واقف مازندران که در تکیه بزرگ حمزه کلای بابل برگزار شد ، افزود : این بزرگان در دوران مختلف با انجام وقف های متعدد این اصل را به اثبات رساندند.
وی گفت : علمای دین در طول تاریخ نه تنها خودشان را وقف مردم و در نشر احکام اسلامی تلاش زیادی کردند ، بلکه خود این عالمان به مانند شیخ کبیر و آیت الله حاج شیخ هادی روحانی با وقف اموالشان ، منشاء خیرات زیادی شده اند.
وی بیان کرد : عالمان بزرگ در مازندران مایه فخر و مباهات علمی در جهان هستند و بنده در دهه ۴۰ که یک طلبه بودم ، از آثار علمی شیخ کبیر به عنوان یک مازندرانی بهره می جستم و این را برای خود یک افتخار می دانستم.
ناطق نوری با تاکید بر این نکته که انسان ها اگر برای جامعه خود خیری نداشته باشند ، یک مرده تلقی می شوند ، گفت : انسان ها نباید در بعد مادی خود فرو رفته و تنها به فکر عافیت طلبی و حفظ منافع شخصی خود باشند ، زیرا در این صورت نمی توانند منشاء خیر برای جامعه باشند.
وی افزود : همه ما می توانیم با تقویت روحیه معنوی در وجود خود به جایگاههای بسیار بلندی دست یابیم و در این بعد است که انسان به عنوان اشرف مخلوقات مایه افتخار و مباهات همه محسوب می شود.
او ادامه داد : برخی از کارهای خیر است که حتی بعد از مرگ انسان ها هم پابرجاست ؛ مانند علمی که برای مردم فایده داشته باشد ، فرزند صالح ، صدقه جاریه و انفاق .
ناطق نوری گفت : امیدواریم همه ما بتوانیم در ترویج فرهنگ وقف در جامعه نقش آفرین باشیم تا با وقف های جاری ، آحاد جامعه از آن بهره مند شوند.
کنگره یک روزه علمای واقف مازندران صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری ، جمعی از علما و واقفان استان با هدف تجلیل از ۲ عالم واقف بابلی شیخ کبیر و آیت الله روحانی آغاز به کار کرد .
مرحوم شیخ کبیر دارای ۳۲۱ رقبه وقف در مازندران است و مرحوم آیت الله روحانی هم ۱۴ هزار متر مربع زمین را وقف کرده است .

مدیرکل اوقاف : پنج درصد موقوفات مازندران را علما وقف کردند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت : پنج درصد از ۱۳ هزار موقوفه موجود در مازندران را علمای استان از اموال و دارائی های خودشان وقف کرده اند .

حجت الاسلام ستار علیزاده  در کنگره علمای واقف مازندران در بابل تعداد این موقوفات را ۷۲۴ مورد اعلام کرد .
وی افزود : ادارات کل اوقاف و امور خیریه مازندران در نظر دارد از تمامی واقفین استان از هر قشری قدردانی کند که از جمله برجسته ترین این افراد ، عالمان دینی هستند .
او ادامه داد : پارسال اولین کنگره علمای واقف با محوریت میرزا هاشم آملی در شهرستان آمل برگزار شد و امسال هم دومین کنگره را با محوریت دو عالم برجسته شیخ کبیر و آیت الله روحانی در بابل برگزار کردیم .
علیزاده اظهار داشت: در هر جایی که علما از وقف حمایت و در ترویج و گسترش فرهنگ وقف تلاش کردند شاهد بودیم که مردم علاقه بیشتری نشان دادند.
وی افزود : در سال ۸۸ میانگین وقف جدید در کشور ۱۹۶ مورد بود ، اما زمانی که روحانیون برای ترویج وقف با جدیت با هماهنگی مدیران اوقاف ورود یافتند ، هم اکنون هر سال سه هزار وقف جدید در کشور ثبت می شود که تنها سهم مازندران در سال گذشته ۲۰۰ وقف جدید بود .
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت : در سال جاری تاکنون ۸۰ وقف جدید به ارزش ۵۰ میلیارد ریال در مازندران ثبت شد که به طور قطع تا پایان سال افزایش می یابد.
امام جمعه بابل نیز در این مراسم گفت : امروزه با گسترش فرهنگ وقف، این سنت حسنه در تمامی مراحل زندگی انسان از مدرسه، مسجد ، حسینه و اماکن بهداشتی و درمانی ورد یافته است و خوشبختانه همچنان در حال گسترش است .
حجت الاسلام حسن روحانی افزود : وقف و ایمان با هم ارتباط تنگاتنگی دارند و انسان هایی که دارای ایمان قوی هستند ، اموالشان را وقف می کنند.
کنگره یک روزه علمای واقف مازندران صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران و تعدادی از روحانیون و واقفان در تکیه بزرگ حمزه کلای بابل آغاز به کار کرد.

قرار است در حاشیه این کنگره ۱۷۳ واحد مسکونی که از سوی اداره اوقاف و امور خیریه بابل احداث شده است، در اختیار زوج های جوان کم درآمد قرار گیرد.
کلنگ زنی بزرگ ترین مجتمع فرهنگی قرآنی شمال کشور هم از دیگر برنامه های حاشیه ای این کنگره است ./ ایرنا