ارزیابی آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران درباره مبادلات با ۱۵ کشور همسایه در دوره ۹۴- ۱۳۸۴ نشان می دهد در این سال ها ارزش صادرات ۱۳۶ میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار و واردات ۱۸۰ میلیارد و ۸۱۲ میلیون دلار بوده است.

  سازمان توسعه تجارت ایران در این گزارش روند تجارت ایران را با کشورهای آذربایجان، افغانستان، امارات، ارمنستان، بحرین، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، روسیه، عراق، عربستان، عمان، قزاقستان، قطر و کویت در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ بررسی کرده است.
در مجموع، تراز منفی تجاری ایران که در دوره سال های ۹۰- ۱۳۸۴ منفی بود، در سال های ۹۴- ۱۳۹۱ مثبت شد و انتظار می رود در سال های آتی نیز تداوم داشته باشد.
مجموع تراز تجاری منفی در سال های ۹۰- ۱۳۸۴ به ۵۴ میلیارد و ۴۸۷ میلیون دلار رسید و تراز تجاری مثبت در دوره ۹۴- ۱۳۹۱ برابر با ۱۰ میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار شد.
سال ۱۳۸۴ ارزش صادرات کشور ما به همسایگان پنج میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار بود و میزان واردات ۱۰ میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار ثبت شد. به این ترتیب تراز تجاری پنج میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار در این سال منفی بود.
ارزش صادرات سال ۱۳۸۵ به ۱۵ همسایه خشکی و آبی ۶ میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار اعلام شد، درحالی که واردات به ۱۲ میلیارد و ۹۴۹ میلیون دلار رسید و تراز منفی منفی ۶ میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلار بود.
در سال ۱۳۸۶ ارزش صادرات به این کشورها هفت میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار و ارزش واردات ۱۵ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار بود و تراز تجاری به میزان هشت میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار منفی شد.
همچنین سال ۱۳۸۷ ارزش صادرات به همسایگان یاد شده هشت میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار و واردات ۱۸ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار شد و تراز تجاری به منفی ۹ میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار رسید.
داده های منتشر شده نشان می دهد سال ۱۳۸۸ ارزش صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه به ۱۰ میلیارد و ۶۹۶ میلیون دلار رسید و سهم واردات از آنها ۲۰ میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار بود و تراز تجاری نیز منفی ۱۰ میلیارد و ۲۹۶ میلیون دلار ثبت شد.
سال ۱۳۸۹ ارزش صادرات جمهوری اسلامی به کشورهای همسایه ۱۲ میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار شد و ارزش واردات از این کشور با کاهش اندک نسبت به سال پیش به ۲۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار رسید. تراز تجاری با وجود منفی شدن به میزان هشت میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار، نسبت به سال های ۸۹- ۱۳۸۶ کاهش یافت.
ارزش صادرات ایران در سال ۱۳۹۰ به ۱۵ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار و واردات به ۲۲ میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار رسید. تراز تجاری با وجود ثبت رقم منفی ۶ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار، کمترین میزان نسبت به دوره ۹۰- ۱۳۸۵ بود.

** آغاز مثبت شدن تراز تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه
سال ۱۳۹۱ آغاز روند مثبت شدن تراز تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه است.
در این زمان ارزش صادرات پس از هفت سال به ۱۷ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار رسید. ارزش واردات در مقایسه با سال های ۹۰- ۱۳۸۷ کاهش یافت و به ۱۶ میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلار رسید و تراز تجاری مثبت ۸۶۸ میلیون دلار را ثبت کرد.
سال ۱۳۹۲ هرچند ارزش صادرات نسبت به سال ۱۳۹۱ کاهش یافت و به ۱۶ میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار رسید اما افت میزان واردات تا رقم ۱۵ میلیارد و ۵۱۱ میلیون دلار، تراز مثبت یک میلیارد و ۹۴ میلیون دلاری را ثبت کرد.
ارزش صادرات در سال ۱۳۹۳ که در دولت یازدهم رقم خورد (این دولت از شهریور ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد) به ۱۷ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار رسید. میزان واردات نیز ۱۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار شد که تراز مثبت تجاری یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون دلاری را برجای گذاشت.
بالاترین میزان صادرات کالا در دوره مورد بررسی (۹۴- ۱۳۸۴) در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۷ میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار ثبت شد. رقم ۱۱ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار واردات این سال نیز کمتر از دوره ۹۳- ۱۳۸۵ بود که تراز تجاری مثبت ۶ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار را ثبت کرد.

** فرجام سخن
برپایه آمارها در دوره مورد بررسی (۹۴- ۱۳۸۴) روند صعودی صادرات را شاهدیم. این میزان گرچه در سال ۱۳۹۲ نسبت به پیش از آن اندکی افت نشان داد اما باید توجه کرد ارزش پنج میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلاری صادرات در سال ۱۳۸۴، با رشد بیش از سه برابر به ۱۷ میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ رسید.
از سوی دیگر تراز منفی تجاری را که در دوره ۹۰- ۱۳۸۴ شاهد بودیم، از سال ۱۳۹۱ با رشد صادرات و و افت واردات روند مثبت خود را آغاز کرد.
آمارهای منتشر شده در دوره مورد بررسی ۹۴- ۱۳۸۴ بیانگر آن است که پارسال بالاترین میزان تراز مثبت تجاری با نزدیک به ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ثبت شد و عملکرد امسال نیز می تواند شاهدی برای تداوم این وضعیت باشد.
به گزارش ایرنا، دولت یازدهم برای سال ۱۳۹۵ دستیابی به ارزش صادرات غیرنفتی به میزان ۵۰ میلیارد دلار را هدفگذاری کرده است.
در ۶ ماهه امسال با تحقق ۲۱ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار از ارزش صادرات غیرنفتی، ۴۳ درصد از هدف تعیین شده برای کل سال تحقق یافت و ۸۷ درصد اهداف ۶ ماهه جامه عمل پوشید.
گمرک جمهوری اسلامی ایران ششم آذرماه از افزایش ۵٫۷۴ درصدی صادرات هشت ماهه غیرنفتی کشور در همسنجی با پارسال و ادامه مثبت بودن تراز تجاری خبر داد.
در هشت ماهه امسال تشریفات گمرکی ۸۱ میلیون و ۷۶۱ هزار تن کالای صادراتی و ۲۱ میلیون و ۵۶۳ هزار تن کالای وارداتی در گمرک های سراسر کشور انجام شد.
در این مدت صادرات غیرنفتی کشور به ۲۸ میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار رسید. این رقم پارسال ۲۶ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار بود.
همچنین واردات کشور به ۲۷ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار رسید که در همسنجی با پارسال ۹۴ صدم درصد افزایش نشان داد.
بر پایه این آمار، تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران در هشت ماهه امسال همچنان مثبت بود و عملکردی بهتر از مهرماه ثبت شد./ایرنا