پیکر آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی رئیس حوزه علمیه فیضیه مازندران امروز دوشنبه همزمان با رحلت نبی مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در بابل تشییع شد.

 مراسم تشییع با حضور اقشار مختلف مردم ، روحانیون از جمله آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه و ربیع فلاح استاندار مازندران، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری ، خانواده های شهدا و مسئولان استان مازندران و شهرستان از امامزاده قاسم (ع) تا حوزه علمیه فیضیه در روستای سطان محمدطاهر برگزار شد.
آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی معروف به حاج آقا فاضل از عالمان برجسته و مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران بود که چهارشنبه شب هفته پیش بر اثر سکته مغزی به کما رفت و صبح روز شنبه هفته جاری در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان شهید بهشتی بابل دارفانی را وداع کرد.
مهندس داود کشاورزیان و محسن نریمان معاونان وزیر راه و شهرسازی ، آیت الله توکلی نماینده مردم مازندارن در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از ائمه جمعه و جماعات شهرهای مازندران و تعدادی از فرمانداران شهرهای همجوار در مراسم تشییع پیکر آیت الله فاضل در بابل حضور داشتند.
در پی درگذشت آیت اله فاضل پیام های تسلیت از سوی آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی، مجمع نمایندگان استان مازندران، حوزه علمیه خواهران مازندران، حوزه علمیه گلستان و اشخاص حقیقی و حقوقی صادر شد.
آیت الله مکارم شیرازی در این پیام تسلیت ، آیت الله فاضل را مردی وظیفه شناس، عالم پرور و خدوم نسبت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) نام برد.
مراسم وداع با پیکر این عالم ربانی شب گذشته در حوزه علمیه فیضیه مازندران در سلطان محمد طاهر برگزار شد.
همچنین پیکر آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی برای خاکسپاری به نجف اشرف منتقل می شود.
آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی فرزند ایت آلله نجفعلی فاضل استرابادی که محبوب بسیاری از مردم، طلاب و مسئولین بود در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در شهر نجف ، عراق دیده به جهان گشود.
وی دروس مقدماتی علوم اسلامی را در مازندران، نزد پدر و نیز نزد آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی (پدر همسرش) فرا گرفت و در ادامه به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت کرد و درسهای سطوح عالی را نزد اساتید برجسته آن حوزه از قبیل حاج شیخ مجتبی لنگرانی و حاج شیخ صدرا بادکوبه‌ای فرا گرفت.
سپس در درسهای فقهی واصولی فقهای عظام آن عصر، اعم از آیات حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید ابوالقاسم خویی، حاج آقا روح الله خمینی، حاج شیخ حسین حر حلّی و حاج میرزا باقر زنجانی شرکت کرده و در بین شاگردان آنان، به علم و عمل و فضایل اخلاقی شناخته شد.
ایت اله فاضل بر اثر فشار رژیم بعثی عراق، در سال ۱۳۵۴ هـ.ش مجبور به ترک عراق شد و پس از ورود به ایران، در شهر بابل اقامت کرد و به شدت مورد توجه جامعه مذهبی جوانان شهر قرار گرفت، به گونه‌ای که در جریان انقلاب اسلامی ملت ایران در سال ۱۳۵۷ رهبری مبارزه این شهر علیه رژیم فاسد پهلوی را بر عهده داشت و مسجد وی، یعنی مسجد کاظم‌بیکی بابل، پایگاه انقلابیون پرشور این شهر بود.
حضرت آیت اله فاضل پس از پیروزی انقلاب به عنوان مسئول کمیته امنیتی شهر تلاش های شبانه روزی او زبانزد خاص و عام شد و در سال ۱۳۵۹ به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، انتخاب شد و بعد از انجام فعالیت هایی در این زمینه به فکر تاسیس حوزه علمیه افتاد و با پیگیری های لازم در سال ۱۳۶۳ اقدام به تأسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران در روستای سلطان محمد طاهر از توابع شهر بابل کرد.
وی به عنوان مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران و داماد ایت الله کوهستانی تاکنون هزاران طلبه پرورش داد و این حوزه هم اکنون حدود ۲۰۰ طلبه از ۲۰ استان کشور دارد .
این عالم ربانی تاکنون توانسته آثار ارزشمندی را در قالب کتاب تألیف کند که راهنمای لمعه، دعا و نیایش، سه مقاله پیرامون عاشورا، اربعین و نوروز و نیز کتاب عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب از جمله این تالیفات می باشد.
همچنین نگاهی به شخصیت و حقوق زن در اسلام و سایر ملل، فلسفه تفاوتهای زن و مرد در حقوق اسلام، تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی، شیوه تألیف و سبک فقهی کتاب مجمع الفائده و البرهان، نگاهی به کتاب الحدائق الناضره، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه (۱)، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه (۲)، شخصیت و جایگاه علامه حلی (ره) در فقه و نگاهی به کتاب نفیس جواهر الکلام مقاله هایی است که در طول دوران زندگی به رشته تحریر درآورده است. / ایرنا