img23

موج سرمای شدید بخش اعظمی از کشور از جمله مازندران را در هفته گذشته در بر گرفت و موجب بارش برف در مناطق مختلف دشت و کوهستانی مازندران شد. این بارش ها موجب افت فشار گاز در برخی از شهرستانهای استان، مسدود شدن راههای ارتباطی در مناطق کوهستانی برخی شهرستانها، قطع برق و قطع اب و نیز یخ زدگی باغها و محصولات آماده برداشت مرکبات کشاورزران و… را در پی داشت.
به گزارش ونگ وا؛ دراین حادثه سرعت عمل مسئولان در وصل کردن گاز برق و دیگر خدمات و نیز بازگشایی به نسبت بهتر از گذشته بوده است. هرچند انتقاداتی به مسئولان از سوی برخی رسانه ها، امام جمعه ها نمایندگان مجلس شده است اما باید بپذیریم که مشکل گاز در مازندران تا زمانیکه خط لوله دامغان به ساری راه اندازی نشود وجود دارد و این خط لوله را رئیس جمهور گذشته در جریان سفر به مازندران طی سرما و برف سال ۸۶ قول داد چند ماهه به بهره بر داری برسد اما خبری نشد و اتفاقا در همین دولت این پروژه شتاب گرفت تا به گفته مدیرعامل شرکت گاز مازندران سال آینده به بهره برداری برسد.
به گفته قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران: از یک میلیون و ۲۶۰ مشترک حدود ۲۰۰ هزار مشترک در ۳۵۰ روستای استان برق آنها قطع شده بود.
شهابی، تصریح کرد: بیشترین خسارت برق در روستاهای آلاشت، هراز، چلاو و امام‌زاده عبدالله بود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران یادآور شد: با تلاش ۱۰۰ اکیپ و ۲۵۰ نیروی انسانی فعال عملیات اجرایی برق رسانی را بر عهده داشتند و همچنین ۱۰ گروه عملیاتی از تهران نیز برای خدمات رسانی به فعالیت پرداختند.
این مسئول، با اشاره به اینکه بیشترین عامل خسات به دلیل برف سنگین و شکستگی درختان بود، گفت: با توجه به امنیت شبکه‌های زمینی در مقایسه با شبکه‌های هوایی که این شبکه‌ها ممکن است دچار حوادثی از قبیل شکستگی درختان و پارگی سیم‌ها مواجه شوند ابراز امیدواری کرد طی سال آینده ۱۰ درصد شبکه‌های هوایی به زمینی تبدیل شود.تداوم بارندگی و سرما و صعب العبور بودن مانع سرعت عمل بیشتر خدمات رسانها شده بود . محمداسماعیل ابراهیم‌زاده، مدیرعامل شرکت گاز استان در خصوص قطع گاز گفت: تنها ۴ درصد گاز مشترکین در شهرهای آمل، بابل و بابلسر قطع شده که با تلاش شبانه‌روزی وصل شد
ابراهیم‌زاده در ادامه، افزود: همچنین حدود ۱۶۰ نیروی این شرکت در شهر بابل و ۹۰ نیروی امدادی در شهر آمل مشغول وصل کردن گاز منازل بودند. این درحالی بود که میزان سرما به حدی بود که مصرف گاز از متوسط روزهای سرما بسیار بالاتر بوده است در این میان شرکت نفت در تامین سوخت جایگزین هم نهایت تلاشش را انجام داده و این موضوع از قبل پیش بینی شده بود و حتی مسئولان از ماهها قبل از احتمال افت فشار گاز مازندران در اوج مصرف خبر داده بودند.
سرمای هوا همچنین باعث یخ زدگی باغات مرکبات وخسارت بر کشاورزان شده که در این خصوص سازمانهای مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و هواشناسی سعی کردند با توصیه هایی میزان خسارتها را کاهش دهند.
از طرفی چون بارش در طی چند روز ادامه داشته ممکن بود در برخی ساعات راه های مواصلاتی مناطق کوهستانی مسدود شده باشد اما با تلاش راهداران بازگشایی می شد.
با این حال رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از نحوه خدمات رسانی دستگاهها در مازندران رضایت داشت. رئيس سازمان مديريت بحران كشور پس از حضور در جلسه ستاد مديريت بحران مازندران در گفتگو با خبرنگاران گفت : وفاق و همدلي مديران استان موجب مديريت شايسته بحران برف شد.
مهندس اسماعيل نجار گفت : به دليل برودت هوا و به زير صفر رسيدن درجه دما در ۲۱ استان شاهد مشكلات افت فشار گاز و قطعی گاز در چند شهر استان بوديم كه براي بررسي وضعيت موجود و بازديد از اقدامات انجام شده در استان حضور يافتم .
وي تاكيد كرد: الحمدلله در جلسه شوراي مديريت بحران كه به رياست استاندار مازندران برگزار شد دستگاههاي مجري و مرتبط با مديريت بحران گزارش اقدامات و فعالتيهاي انجام شده را ارائه نمودند كه بيانگر تعامل و همكاري بسياري خوب برا ي مديريت بحران بوده است .
اسماعيل نجار تاكيد كرد : وفاق و همدلي مديران استان موجب مديريت شايسته بحران برف شد و در اين حادثه همه دستگاهها تلاش كرده بودند در كوتاهترين زمان ممكن مشكلات مردم را برطرف كنند .
وي از صبر و حوصله مردم و مشاركت آنان براي رفع مشكلات تقدير و تشكر نمود و گفت : حادثه در زماني كوتاه اتفاق مي افتد و تلاش مسئولين بر آن است كه در حداقل زمان ممكن و كوتاه ترين زمان نسبت به رفع مشكل اقدام كنند كه الحمدلله اين حركت و اقدام را در مازندران در مديريت بحران برف داشتيم .
مهندس نجار ابراز اميدواري نمود با سرعت بخشي به عمليات انتقال گاز دامغان به مازندران مشكل افت فشار گاز در مازندران براي هميشه مرتفع شود .
وي از تمام كساني كه در اين سرما با صرفه جويي كمك كردند تا بخشي از مشكل گاز مازندران مرتفع شود تقدير نمود و گفت : در حال حاضر فشار گاز در مازندران به حد نرمال رسيده و اميدواريم اين روند تداوم يابد .