خبرگزاری فارس: ثبت 220 سند رقبه موقوفات در گلوگاه/ ضرورت توجه به وقف براساس نیاز روز

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه گفت: تاکنون ۲۲۰ سند رقبه موقوفات شامل ۴۸ موقوفه و اماکن مذهبی به مساحت بیش از ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار مترمربع در این شهرستان به ثبت رسیده است.

 محمدحسین فاضلی  به مناسبت دهه وقف در جمع خبرنگاران این شهرستان، اظهار کرد: وقف، میراثی ماندگار از سوی ائمه‎اطهار (ع) و بزرگان دین است به‎طوری که سفارش شده تا هر فردی به هر میزانی که توان دارد، وقف ‎کند.

وی با بیان اینکه همه باید برای امور وقف و موقوفات بسیج شویم، افزود: کار در اوقاف بسیار پیچیده است، لذا برای وقف‎های جدید همه صنف‎ها و اقشار مردم به‎ویژه علما و روحانیت معزز باید تبلیغ کنند تا این سنت حسنه احیا شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه با تأکید بر اینکه همه مسؤول ترویج وقف هستیم، تصریح کرد: توجه به نیازهای روز جامعه، کتاب و کتاب‌خوانی، اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی جوانان، مناسبت‎های ملی و مذهبی، حفظ ارزش‎های اسلامی و مسائل مختلف دانشجویان و دانش‎آموزان بی‎بضاعت نیز باید مد نظر خیران باشد.

*اختصاص ۷۵ درصد موقوفات به مراسم سیدالشهداء(ع)

این مسؤول بیان کرد: ۱۹۵ موقوفه متصرفی (بدون تولیت و زیر نظر ولی فقیه) و پنج موقوفه غیرمتصرفی، ۱۵۴ رقبه در حوزه‎های کشاورزی، مسکونی و باغات، هشت بقعه متبرکه و ۹۸ مسجد، حسینیه، زینبیه و فاطمیه در گلوگاه وجود دارد.

فاضلی با بیان اینکه ۷۵ درصد موقوفات به نیت مراسم سیدالشهدا(ع) در محرم است و ۷۵ درصد این میزان در ماه صفر هزینه می‎شود، افزود: البته ۷۵ درصد این نیات نیز از سوی واقف، برای برگزاری مراسم در مساجد است.

وی با اعلام اینکه ۳۰ اجاره اولیه و تمدید ۱۰۰ سند جدید وقفی در این شهرستان صورت گرفته است، افزود: اطلاعات پایه‎ای ۲۹۰ رقبه تکمیل و امیدواریم همه رقبه‎ها را تا پایان سال تکمیل کنیم.

* پروژه‌های در حال انجام اوقاف گلوگاه

عضو شورای فرهنگ عمومی گلوگاه اظهار کرد: در طرح جامع امام‎زادگان نیز، پروژه امام‎زاده محمد روستای «هشتیکه» تا حدودی آماده و به سازمان ارسال شد تا پس از تأیید بتوانیم منابع آن را تأمین و این طرح را فاز به فاز اجرا کنیم.

این مسؤول گفت: طرح فاضلاب در «بی‎بی زینب» گلوگاه نیز به‎دلیل ضرورت و بالابودن آب‎های سطحی در این مکان، با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ادامه کار است که تاکنون ۵۰ میلیون تومان برای آن هزینه شد و بقعه «ملاعماد» روستای تیله‌نو نیز با ۲۰ میلیون تومان کمک مردمی و تنها یک میلیون کمک دولتی در حال انجام است.

فاضلی بیان کرد: تاکنون ۲۲۰ سند رقبه موقوفات شامل ۴۸ موقوفه و اماکن مذهبی به مساحت بیش از ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار مترمربع در گلوگاه به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت عمل به نیات واقفان، ادامه داد: برخی‌ها اصرار دارند که وقف را تغییر بدهیم اما سند وقف‎نامه موقوفات، موارد دیگری را شامل می‎شود، لذا در وقف‎های جدید که به ثبت می‎رسد، به واقفان مشاوره می‎دهیم تا این سنت حسنه در جای خود هزینه شود.

* ثبت دو وقف جدید در گلوگاه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه بیان کرد: در سال‎جاری و در اجرای نیات واقفان هفت نیت اجتماعی به ارزش ۶۶ میلیون و ۶۳۹ میلیون ریال، سه نیت مذهبی با هزینه بیش از ۴۲۰ میلیون ریال، پروژه‎های عمرانی به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۲۲۴ میلیون ریال و ۳۲۸ میلیون و ۲۳۵ هزار ریال نیز در بخش فرهنگی قرآنی هزینه شده است.

این مسؤول گفت: دو وقف جدید در سال‎جاری شامل خانه عالم در روستای «وزوار» و فاز دوم مسجد مهدیه هشتیکه به ثبت رسیده و سه وقف دیگر نیز الحاقی به مسجد و حسینیه است.

* برگزاری مشاوره برای وقف‌های جدید

فاضلی با اشاره به اینکه هفت انجمن یاوران وقف را در سال‌جاری داشتیم، اظهار کرد: همه ثبت‎های وقف جدید با مشاوره انجام می‎شود.

وی ادامه داد: طرح نوروزی آرامش بهاری در هشت بقعه، نشاط معنوی در دو امام‌زاده با زیرپوشش قرار دادن ۱۲۰ جوان، برپایی خیمه‌های معرفت، جشن ولایت علوی در ۶ بقعه و مکان مذهبی، برپایی ۴۷ خیمه معرفت، اجرای قرارگاه سیدالشهداء(ع)، تجهیز ۶ امام‌زاده، همایش بزرگداشت امام‎زادگان در میلاد امام رضا (ع) با حضور ۷۰۰ نفر، برگزاری دو کرسی گفتمان انقلاب اسلامی، طرح مودت در امام‎زادگان و تربیت ۶۰۰ نفر در برنامه‎های قرآنی از فعالیت‎های اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه است.

* احیای موقوفات پس از انقلاب

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه بیان کرد: در دهه وقف نیز تبلیغات محیطی، نشست صنفی وقف در دفتر امام جمعه، همایش یاوران وقف، شرکت در نماز جمعه، برگزاری مسابقات نقاشی و مقاله‎نویسی و … را داریم.

این مسؤول با اشاره به وظیفه مهم رسانه در ترویج سنت حسنه وقف، خاطرنشان کرد: بی‎تردید رسانه یکی از مؤثرترین صنف‌ها در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف است و اگر یک رسانه بتواند با تشویق‌ها و ترغیب‌های خود، حتی به ثبت یک وقف جدید کمک کند، در اجر و پاداش واقفان سهیم است.

فاضلی در پایان گفت: وقف از گذشته بسیار مظلوم بوده است، در زمان رضاخان، به بهانه اصلاحات ارضی بسیاری از موقوفات را از بین بردند اما با استقرار انقلاب و نظام اسلامی، موقوفات احیا شد و اکنون ضرورت اصلی جامعه در بخش وقف این است که براساس نیاز روز جامعه باشد./ فارس