۲۶ نفر طی ۴۸ ساعت گذشته براثر استشاق مونواکسید کربن در مازندران دچار مسمومیت شدند.

ونگ وا: زکریا اشکپور سخنگوی مرکز فوریت های پزشکی اورژانس مازندران  اظهار داشت: اورژانس مازندران در ۴۸ ساعت گذشته به ۲۶ نفر که در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شدند، خدمات درمانی پیش بیمارستانی ارائه کرد.

وی اظهار داشت: آمل ۱۰ نفر با بیشترین آمار، ساری هشت نفر، چالوس، ولی آباد سه نفر، جویبار سه نفر براثر استنشاق گاز مونواکسید کربن دچار مسمومیت شدند و در اسرم ساری یک زوج جان باختند.

اشکپور ادامه داد: بیشترین علت‌های مسمومیت با CO، انتشار گاز منوکسیدکربن از بخاری گازسوز، نقص فنی پکیج، استفاده از زغال برای گرم کردن محیط و روشن کردن گاز پیک‌نیک در حمام بوده است.

سخنگوی مرکز اورژانس مازندران تصریح کرد: سردرد، سرگیجه، تهوع و بی‌قراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش‌ازحد و کاهش دید و کبودی دست‌وپا و دور لب ازجمله علائم مسمومیت با CO2 است؛ در حقیقت این علائم شبیه سرماخوردگی است، لذا در صورت مواجهه ناگهانی با این علائم، به مسمومیت با منوکسیدکربن شک کنید.

وی توصیه کرد: در صورت روبرو شدن با فرد مسموم، به‌سرعت مصدوم را از محل آلوده وارد هوای آزادکرده، وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را بازکنید و سپس سریعاً با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، کمربند و یقه مصدوم را بازکرده و در صورت کاهش هوشیاری مصدوم، راه هوایی او را باز و در صورت لزوم، نسبت به احیای قلبی ریوی او اقدام کنید./ مهر