ایت اله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی معروف به حاج آقا فاضل از عالمان برجسته و مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران روز شنبه در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع کرد.

 

رئیس بیمارستان شهید بهشتی بابل روز شنبه  گفت: آیت اله فاضل بدلیل سکته مغزی به مدت چهار روز در بخش آی سی یو بیمارستان شهید بهشتی بابل تحت مراقبت قرار گرفته بود.

دکتراباذراکبرزاده پاشا افزود: این عالم ربانی صبح امروز در بیمارستان شهید بهشتی بابل فوت کرد.
آیت اله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی فرزند ایت اله نجفعلی فاضل استرابادی که محبوب بسیاری از مردم، طلاب و مسئولین است در سال ۱۳۱۴ هـ. ش در شهر نجف، عراق دیده به جهان گشود.

در پی در گذشت آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی ، محمدتقی عباسپور فرماندار ویژه بابل در گفت وگو با ایسنا مازندران گفت: یک عالم بزرگ بسیار موجه و مورد وثوق مردم را از دست دادیم و مصیبت وارد شده به شهرمان و حتی به کشورمان جای تاسف دارد.

فرماندار بابل با بیان اینکه به خانواده، مردم و طلبه هایی که از ایشان فیض می بردند تسلیت می گویم، خاطرنشان کرد: ایشان بر اساس آنچه که خانواده و وصیتی که ایشان اعلام کرده بود در وادی السلام نجف دفن می شوند و جنازه ایشان به آنجا انتقال داده خواهد شد.

عباسپور بیان کرد: قطعا باید مراسم تشییع متناسب با شان ایشان، حرمت و جایگاه اشان باشد زیرا که ایشان اولین نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی بودند.

فرماندار بابل همچنین تصریح کرد: ایشان با تاسیس حوزه علمیه مازندران، طلبه های زیادی را پرورش داده و مرجع خدمات بسیار زیادی بودند.

عباسپور با اشاره به اینکه آیت الله فاضل یک روحانی بسیار روشن، عالم، آگاه ، خوش فکر و بسیار محبوبی بودند، با دعوت مردم و مسئولین به مراسم تشییع این عالم ربانی، اظهار کرد: تشییع جنازه آیت الله فاضل دوشنبه ساعت ۹ صبح از امامزاده قاسم به طرف میدان شهید بزاز و بعد از آن در مدرسه فیضیه واقع در روستای سلطان محمدطاهر برگزار خواهد شد.

عباسپور در پایان علت درگذشت آیت الله فاضل را سکته مغزی عنوان کرد و افزود: ایشان پس از گذشت ۴روز دوره درمان در سن ۸۱ سالگی در بیمارستان شهید بهشتی دار فانی را وداع گفتند.
وی دروس مقدماتی علوم اسلامی را در مازندران، نزد پدر و نیز نزد آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی (پدر همسرش) فرا گرفت و در ادامه به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت کرد و درسهای سطوح عالی را نزد اساتید برجسته آن حوزه از قبیل حاج شیخ مجتبی لنگرانی و حاج شیخ صدرا بادکوبه‌ای فرا گرفت.
سپس در درسهای فقهی واصولی فقهای عظام آن عصر، اعم از آیات حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید ابوالقاسم خویی، حاج آقا روح الله خمینی، حاج شیخ حسین حر حلّی و حاج میرزا باقر زنجانی شرکت کرده و در بین شاگردان آنان، به علم و عمل و فضایل اخلاقی شناخته شد.
ایت اله فاضل بر اثر فشار رژیم بعثی عراق، در سال ۱۳۵۴ هـ.ش مجبور به ترک عراق شد و پس از ورود به ایران، در شهر بابل اقامت کرد و به شدت مورد توجه جامعه مذهبی جوانان شهر قرار گرفت، به گونه‌ای که در جریان انقلاب اسلامی ملت ایران در سال ۱۳۵۷ رهبری مبارزه این شهر علیه رژیم فاسد پهلوی را بر عهده داشت و مسجد وی، یعنی مسجد کاظم‌بیکی بابل، پایگاه انقلابیون پرشور این شهر بود.
حضرت آیت اله فاضل پس از پیروزی انقلاب به عنوان مسئول کمیته امنیتی شهر تلاش های شبانه روزی او زبانزد خاص و عام شد و در سال ۱۳۵۹ به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، انتخاب شد و بعد از انجام فعالیت هایی در این زمینه به فکر تاسیس حوزه علمیه افتاد و با پیگیری های لازم در سال ۱۳۶۳ اقدام به تأسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران در روستای سلطان محمد طاهر از توابع شهر بابل کرد.
وی به عنوان مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران و داماد ایت الله کوهستانی تاکنون هزاران طلبه پرورش داد و این حوزه هم اکنون حدود ۲۰۰ طلبه از ۲۰ استان کشور دارد .
این عالم ربانی تاکنون توانسته آثار ارزشمندی را در قالب کتاب تألیف کند که راهنمای لمعه، دعا و نیایش، سه مقاله پیرامون عاشورا، اربعین و نوروز و نیز کتاب عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب از جمله این تالیفات می باشد.
همچنین نگاهی به شخصیت و حقوق زن در اسلام و سایر ملل، فلسفه تفاوتهای زن و مرد در حقوق اسلام، تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی، شیوه تألیف و سبک فقهی کتاب مجمع الفائده و البرهان، نگاهی به کتاب الحدائق الناضره، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه (۱)، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه (۲)، شخصیت و جایگاه علامه حلی (ره) در فقه و نگاهی به کتاب نفیس جواهر الکلام مقاله هایی است که در طول دوران زندگی به رشته تحریر درآورده است.ایرنا