رئیس بیمارستان شهید بهشتی بابل گفت که آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی رئیس حوزه علمیه فیضیه این شهرستان هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه بستری و ممنوع الملاقات است .

، این روحانی ۸۰ ساله که نزد مردم بابل او را با نام ‘ حاج آقا فاضل ‘ می شناسند ، شب گذشته براثر سکته مغزی به کما رفت و در بیمارستان بستری شد.
دکتر اباذر اکبرزاده به خبرنگار ایرنا گفت : آیت الله فاضل از دیشب تاکنون در بخش آی سی یو تحت مراقبت قرار دارد و با توجه به وضعیت جسمانی نامساعد ، ملاقات ممنوع است.
وی از مردم مازندران خواست تا برای بهبودی این عالم فاضل دعا کنند.
آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی فرزند ایت الله نجفعلی فاضل استرآبادی از علمای محبوب مازندرانی است که در سال ۱۳۱۴ در شهر نجف عراق دیده به جهان گشود و از فضلای حوزه علمیه نجف به شمار می‌رفت که در پی فشار حکومت بعثی در دهه ۵۰ به ایران بازگشت .
وی دروس مقدماتی علوم اسلامی را در مازندران ، نزد پدر و نیز نزد آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی (پدر همسرش) فرا گرفت و در ادامه به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت کرد و درس های سطوح عالی را نزد اساتید برجسته آن حوزه از قبیل حاج شیخ مجتبی لنگرانی و حاج شیخ صدرا بادکوبه‌ای آموخت .
وی سپس در کلاس درس فقهی و اصولی فقهای عظام آن عصر از جمله حضرات آیات حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید ابوالقاسم خویی، امام خمینی (ره) ، حاج شیخ حسین حر حلّی و حاج میرا باقر زنجانی شرکت کرد و در بین شاگردان آنان، به علم و عمل و فضایل اخلاقی شناخته شد.
آیت الله فاضل در عین حال از محضر مرحوم آیت الله حاج آقا بزرگ تهرانی بهره‌های وافری برد و اگر چه در حوزه نحف صاحب کرسی تدریس بود ، ولی بر اثر فشار رژیم بعثی عراق در سال ۱۳۵۴ مجبور به ترک آن کشور شد و پس از ورود به ایران، در شهر بابل اقامت کرد.
وی در شهر بابل بشدت مورد توجه جامعه مذهبی جوانان شهر قرار گرفت ، به گونه‌ای که در جریان انقلاب اسلامی ملت ایران در سال ۱۳۵۷ رهبری مبارزه این شهر علیه رژیم فاسد پهلوی را بر عهده داشت و مسجد وی ، یعنی مسجد کاظم‌بیکی بابل، پایگاه انقلابیون پرشور این شهر بود.
آیت الله فاضل پس از پیروزی انقلاب به عنوان مسئول کمیته امنیتی شهر تلاش های شبانه روزی او زبانزد خاص و عام شد و در سال ۱۳۵۹ به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، انتخاب شد و بعد از انجام فعالیت هایی در این زمینه به فکر تاسیس حوزه علمیه افتاد و با پیگیری های لازم در سال ۱۳۶۳ اقدام به تأسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران در روستای سلطان محمد طاهر از توابع شهر بابل کرد.
وی حوزه علمیه فیضیه مازندران را در زمینی به مساحت ۵۲ هزار متر مربع تاسیس کرد که دارای مسجد، کتابخانه، کلاس درس و حدود ۳۷ خانه مسکونی برای اساتید و طلاب متاهل است و تاکنون هزاران طلبه تربیت کرد و هم اکنون حدود ۲۰۰ طلبه از ۲۰ استان کشور را تحت پرورش دارد .
آیت الله فاضل علاوه بر تدریس در حوزه علمیه، زمان های مختلفی را برای پاسخگویی به احکام مردم می گذارد و مسئولان و کارکنان دستگاههای دولتی نیز هر چند وقت یک بار به دیدنش در حوزه می روند تا از رهنمودهای این عالم بهره مند شوند.
علاوه بر این ، برخی از مسئولان بلندپایه کشوری نیز در ابتدای ورود به استان مازندران قبل از هر کاری به دیدن این عالم ربانی می روند .
** آثار آیت الله فاضل
این عالم ربانی تاکنون توانسته آثار ارزشمندی را در قالب کتاب تألیف کند که راهنمای لمعه، دعا و نیایش، سه مقاله پیرامون عاشورا، اربعین و نوروز و نیز کتاب عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب از جمله این تالیفات است .
همچنین نگاهی به شخصیت و حقوق زن در اسلام و سایر ملل، فلسفه تفاوتهای زن و مرد در حقوق اسلام، تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی، شیوه تألیف و سبک فقهی کتاب مجمع الفائده و البرهان، نگاهی به کتاب الحدائق الناضره، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه در ۲ جلد ، شخصیت و جایگاه علامه حلی (ره) در فقه و نگاهی به کتاب نفیس جواهر الکلام مقاله هایی است که در طول دوران زندگی به رشته تحریر درآورده است.
مرحومه طاووس کوهستانی دختر آیت‌الله کوهستانی و همسر آیت‌الله فاضل نیز در دی ماه ۱۳۹۲ همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) در سن ۷۰ سالگی و بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع کرد و سپس پیکر این مرحومه به مسجد فیضیه روستای سطان محمد طاهر برای خاکسپاری در جوار فرزند شهیدش منتقل شد.
آیت الله فاضل پیش تر به دلیل مشکلات جسمانی در بیمارستان شهید بهشتی بابل بستری شده بود و بعد از مدت زمان کم شب گذشته براثر سکته مغزی به کما رفت./ ایرنا