باغداران مازندران برای جلوگیری از خسارت یخ زدگی محصولات مرکبات در اثر کاهش محسوس دمای هوا ،علاوه بر اینکه با بکار گیری کارگران از صبح امروز پنجشنبه به صورت گسترده ای مشغول برداشت شدند، باید امشب دمای باغ را تحت کنترل قرار بدهند.

معاون اداره کل هواشناسی مازندران در گفت و گو با ایرنا با تایید کاهش دمای امشب هوای استان گفت: با صاف شدن آسمان ،برودت هوای دشت وجلگه امشب مازندران تا ۶درجه زیر صفر و در مناطق بالادست تا ۱۶درجه زیر صفر خواهد رسید.
احمد اسدی افزود: شهرهای سیاه بیشه چالوس و بلده نور شب گذشته به ترتیب با منفی ۱۳ و ۱۰ درجه سانتیگراد و رامسربا ۲ درجه سانتیگراد بالای صفر سردترین و گرمترین نقطه استان بودند.
با توجه به پیش بینی هواشناسی که امشب ( پنجشنبه ) هوای استان صاف و دمای هوا به صورت محسوسی کاهش می یابد ، کارشناس مرکبات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برلزوم کنترل دمای هوای باغ های مرکبات تاکید کرد.
هادی ایزدی دقایقی پیش در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: اگر یخ زدگی به لایه های داخلی محصول پرتقال و نارنگی نفوذ کند، تلخی بوجود می آورد.
وی با بیان اینکه باغداران تا امشب و قبل از کاهش دمای هوا می توانند محصول خود را برداشت کنند، افزود: از ساعت ۲۳امشب حتما با روشن کردن آتش و یا با بکار گیری بخاری ها باغی دمای باغ مرکبات را کنترل کنند.
وی خاطر نشان کرد: باغداران امشب و شب های بعد باید مراقب دمای هوا در باغ باشند و در صورتی که دما ۲درجه زیر صفر آمد باید با روشن کردن آتش ، دما را افزایش دهند.
وی همچنین بر هرس شاخسار و تعادل اندام بالا و پایین درخت ، حذف شاخه های شکسته و پانسمان محل شکستگی تاکید کرد و گفت : درمان طوقه و قسمت تنه درخت که بیشترین خسارت را متحمل می شود با ضدعفونی و پانسمان و جلوگیری از ترک های پوست درخت و تقویت درخت با کودهای حاوی اسید آمینه و پتاس باید شود .
** هجوم باغداران مرکبات برای برداشت محصول
گزارش های میدانی خبرنگاران ایرنا از شهرستان های بابل ، آمل به ویژه قائمشهر و جویبار نشان می دهد که بیشتر باغداران با بکارگیری کارگران مشغول برداشت محصول با هدف کاهش یخ زدگی امشب محصولشان ،به صورت وسیعی مشغول شدند.
فصل برداشت مرکبات در مازندران با نارنگی زودرس از اواسط شهریور آغاز می شود و از اواسط آذر به محصول پرتقال می رسد . نیمه اول آذر تا اواخر دی پیک زمانی برداشت پرتقال و نارنگی دیررس در مازندران است.
۱۱۰ هزار هکتار از باغ های مازندران را درختان مرکبات شامل انواع پرتقال و نارنگی تشکیل می دهد که امسال پیش بینی شده است افزون بر ۲ و نیم میلیون تن محصول از آنها برداشت شود.