مدیر گمرک امیرآباد گفت: از سال گذشته در راستای اجرای سامانه گمرکی روند کاغذی و پروانه سبز گمرکی در بندر امیرآباد حذف شده است.

امیر جمشیدی در گفت‎وگو با ایسنا مازندران بیان کرد: در سه سال گذشته، 20 دستاورد مهم در گمرکات جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآمد که مهم ترین آن نیز راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی با هدف کاهش تخلفات گمرکی و هدفمند شدن فعالیت‌های تجاری در این مجموعه بزرگ و زیربنایی است.

وی افزود: بهره‎مندی از یک سامانه جامع که بتواند ورود و خروج کالا را با مشخصات کامل از مبدأ تا مقصد رصد کند و از هزینه‎ها و اتلاف وقت بکاهد و تمامی مراحل تشریفاتی را خارج از چارچوب‎های عادی و دستی طی کند؛ یکی از نیازهای مهم گمرکی بود و این مسیر مطمئن با ضریب امنیتی بالا، سرانجام توسط جوانان متخصص و متعهدی از گمرک جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه تهران به سرانجام رسید.

مدیر گمرک بندر امیرآباد با بیان اینکه دسترسی آسان و در لحظه به اطلاعات کالا نیز یک ضرورت بود تا از ورود و خروج کالاهای قاچاق و واردات بی‎رویه و بی‎کیفیت جلوگیری شود، افزود: 21 سازمان و نهاد مرتبط با امور گمرکی، با سامانه جامع گمرک جمهوری اسلامی ایران لینک هستند و تمامی اطلاعات را بصورت برخط دریافت می‌کنند و از این طریق راه تخلف بر سودجویان بسته شده است.

جمشیدی با بیان اینکه گمرک امیرآباد از سال گذشته با حذف روند کاغذی و پروانه سبز گمرکی، یکی از گمرکات پیشرو در انجام فعالیت‌های برخط گمرکی بوده است، خاطرنشان کرد: بندر امیرآباد شاید نخستین گمرک کشور باشد که ترانزیت را از سرویس ارزیابی حذف و در دروازه خروج مستقر کرده است.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در بخش گمرک گفت: پنجره واحد مجازی، سامانه آنلاین ارزش، صندوق الکترونیکی، صدور پروانه الکترونیکی، اعمال الکترونیکی بخش‌نامه‎ها و مقررات، سامانه هوشمند بیمه، سامانه بایگانی دیجیتال اسناد، سامانه جامع بازبینی، کنترل الکترونیکی بدهی‎ها، کیف پول الکترونیک، توزین هوشمند، دریافت الکترونیک مانیفست و دوراظهاری واردات، صادرات و ترانزیت کالا از دستاوردهای گمرک در سه سال گذشته است.

جمشیدی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم گمرکی کاهش زمان ترخیص کالا بوده است، افزود: در حال حاضر، کالاهای مسیر سبز، زرد و قرمز بین یک تا نهایت 5 ساعت از گمرک ترخیص می‌شوند در حالی که در گذشته، این مسیر شاید تا 24 ساعت یا بیشتر بوده است.

مدیر گمرک امیرآباد در پایان با بیان اینکه استفاده از سامانه جامع گمرکی را به صورت حضوری به تجار آموزش می‌دهیم و اشکالات آنها را برطرف می‎کنیم، اظهار داشت: این سامانه، اتفاق مهمی در گمرک جمهوری اسلامی ایران است و نیاز به حمایت دارد.