ونگ وا:دادستان شهرستان نکا  ادارات و دستگاههای دولتی را مسئول بسیاری از جرایم دانسته و افزود اگر پیشگیری و نظارت به موقع هر یک از دستگاههای اجرایی صورت گیرد بخش عمده ای از پرونده های داگستریها کاهش می یابد.

به گزارش ونگ وا حجت الاسلام اسماعیل ملاکریمی در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز به کارش در شهرستان نکا از مهرماه اولویت اول خودش را در شهرستان پیشگیری اعلام کرد و افزود از همه مسئولین و مدیران دستگاههای دولتی خواستم پیشگیری را جدی بگیرند.

وی افزود: بعنوان مثال چرا دستگاه اجرایی مانند امور اراضی و جهاد جلوی ساخت و ساز در اراضی کشاورزی را نمی گیرد و طی چند سال کشاورز ساخت و ساز غیر مجاز انجام می دهد سپس امور اراضی از ما حکم قضایی می خواهد؟ چرا هزینه ها را برای افراد، هزینه های نظام و… را بالا می برید؟ حکم تخریب و قلع و قمع برای نظام، برای دستگاه قضایی هزینه دارد و این باعث ایجاد بی اعتمادی و نارضایتی در مردم می شود ما به این مردم احتیاج داریم.

دادستان نکا افزود در حوزه برداشت ها از معادن، حوزه تخریب جنگل و مراتع و در سایر بخشها چرا اجازه داده می شود جرم صورت گیرد چرا از ابتدا نظارت نمی شود؟ طبق قانون پلیس اراضی، پلیس جنگل، پلیس ساختمان، و… باید فعالیت داشته باشند و وقوع جرایم پیشگیری کنند. وی گفت در جلسات به مسئولین گفتم ما مخالف صدور مجوز در بخشهایی مثل معدن نیستیم حتی باید بوروکراسی اداری کم شود.

وی افزود البته اگر تخلفی گزارش شود ما طبق قانون عمل می کنیم و از دادن حکم قلع و قمع و … ابایی نداریم اما بحث ما این است چرا نظارت از ابتدا نمی شود.اگر در بحث بیت المل نظارت جدی باشد هیچوقت پرونده ای در محاکم قضایی تشکیل نمی شود.

ملاکریمی گفت: موضوع دیگر در سطح شهرستان را که از ابتدا بایستی نظارت می شد صندوقهای قلکی است در این موارد بایستی فرمانداری یا پلیس اطلاعات کار پیشگیرانه انجام می داد.  صندوقهای قلکی بنام همیاری تشکیل می شود اما همیاری نمی بینیم ما به همه اعلام کردیم اصل حضور مردم دراین نوع صندوقها خلاف قانون است این همان بخت آزمایی سابق است. ولی الان اگر کاری انجام شود همانند شبنم خودرو و یا موسسه پیمان الوحدین هرج و مرج عمومی پیش می آید بنابراین ما به محض ورود به شهرستان متوجه شدیم هزاران نفر از شهروندان نکایی عضو چنین صندوقهایی هستند در ابتدا از پلیس اطلاعات و… خواستیم مدیران این صندوقها را شناسایی کنند و آنها را توجیح کنند که به هیچ عنوان عضو گیری جدید نداشته باشند و فقط اعضای گذشته را تا پایان ساماندهی کنند.

وی همچنین از اقداماتی برای جبران خسارات مالباختگان صندوق پیمان الوحدین خبر داد.

دادستان نکا با اشاره به بررسی های دبیرخانه پیشگیری از جرایم نکا که به دبیری دادستان و ریاست رئیس دادگستری شهرستان فعال است افزود یکی از چالشهای شهرستان داشتن سلاححهای غیر مجاز از سوی برخی افراد است بنابراین دستوردادیم این موارد پیگیری شود افراد دارای سلاحهای غیر مجاز شناسایی و با آنها برخورد شود. وی همچنین گفت: یکی از چیزهایی که متاسفانه مشاهده می شود قبح آن در نکا در حال شکسته شدن است تیر اندازی با سلاحهای کاری است. ما چند مورد گزارش حمله افراد به همدیگر با سلاحهای شکاری را داشتیم دیگر احساس شد این موضوع در نکا عادی شد بنابراین دستوردادیم با این افراد به شدت برخورد شود. ما به هیچ عنوان به کسی اجازه نخواهیم داد با سلاح گرم در مقابل انظار عمومی ایجاد رعب و وحشت کند. اگر قرار باشد هرکسی باشخص دیگر خودش تسویه حساب کند اینجا می شود افغانستان یا حکومت داعش! پس دستگاه قضایی برای چیست؟ بنابراین دستوردادیم با هر نوع ایجاد نا امنی ، اسلحه کشی چاقو کشی اربده زنی در خیابان و… برخورد شدید تر است.

دادستان نکا از ایجاد دبیخانه حمایت قضایی از سرمایه گذاری در دادگستری ها را اقدامی مهم برای جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل دانست و افزود بنده تمام قد از سرمایه گذاری قانونی در سطح شهرستان حمایت می کنم و حتی سعی کردیم از همه شرکتهای شهرستان بازدید کنیم وقتی می بینم که شرکتی از این شهرستان کالا به کشورهای اروپایی و. صادرات دارد خیلی خوشحال می شوم.

وی همچنین گفت دبیرخانه دیگری که در دادگستریها دایر است دبیرخانه شورای حفاظت از حقوق بیت المال که دادستان دبیر و رئیس دادگستریها رئیس در سطح شهرستانها هستند. این شورا هر جا احساس کند بیت امال در حال تضییع است یا در یک پروژه ای حیف ومیل می شود می تواند ورود پیدا کند.

حجت السلام اسماعیل ملاکریمی در این مصاحبه یکی از اقدامات دستگاه قضایی که بزودی مردم می توانند نتیجه آن را ببینند آزاد سازی ساحل نکاست. وی گفت با پیگیریهای انجام شده سواحل نکا  به عمق 60 متر آزاد خواهد شد و در اختیار عموم قرار می گیرد