رئیس اتاق بازرگانی مازندران ظرفیت این استان را برای صادرات کالاهای غیر نفتی در سال حدود 2میلیارد دلار اعلان کرد .

 ونگ وا: عبداله مهاجر روز پنجشنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان برتر مازندران در ساری افزود : در این استان سالانه 7.5 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود و حدود 4 هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که با برنامه ریزی مدون می توان به صادرات 2 میلیارد دلاری امیدوار بود.

وی اضافه کرد : در سال گذشته حدود 450 میلیون دلار کالا از این استان به خارج از کشور صادر شده و پیش بینی می شود در سال جاری نیز ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی به مازندران به هم سنگ سال قبل برسد.
وی صادرات کالاهای مازندران را در هفت ماهه سال جاری حدود 270 میلیون دلار بیان کرد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران از نبود نقدینگی، کمبود زیرساخت های صادراتی و سخت گیری برخی از کشورهای همسایه و بالا بودن تعرفه گمرکی را مشکل صادرات کالاهای غیرنفتی مازندران به خارج از کشور بیان کرد.
مهاجرخواهان حمایت دولت ازتجار و صادرکنندگان شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران در این نشست ،ایجاد پایانه های صادراتی را مهمترین برنامه حمایتی دولت از صادرکنندگان در این استان اعلام کرد.
محمد محمد پور عمران ،دیپلماسی اقتصادی برای گسترش روابط با کشورهای جهان و ورود تیم های اقتصادی کشورهای خارجی به کشور از جمله به استان مازندران را از دیگر حمایت های دیگر دولت برای افزایش صادرات دانست.
وی ایجاد بازار صادراتی در عراق و روسیه را از برنامه های دولت برای گسترش روابط تجاری و توسعه صادرات در کشور دانست و افزود : تعدادی از واحدهای صنعتی در استان مازندران تولیدات خود را به این کشورها صادرات دارند و باید با حمایت های بیشتر از این واحدها زمینه را برای توسعه صادرات گسترش دهیم.
محمدپورعمران از لبنیات به عنوان قابلیت های مهم صادرات مازندران به کشورهای آسیای میانه از جمله روسیه اعلام کرد و گرانی قیمت شیر را مهمترین مشکل در افزایش صادرات لبنیات به این کشورها دانست.
به گفته وی دولت برای حمایت از صنعت لبنی استان حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال کمک نقدی به این واحدها داشت.
وی با اشاره به ساخت پایانه آبزیان در مازندران گفت که ما در این استان ظرفیت صادرات 2 میلیارد دلاری را داریم و الان حدود 20 تا 25 درصد از این برنامه در حال تحقق است و با تکمیل پایانه صادرات آبزیان می توان امیدوار بود که در سال های آینده این حجم صادرات به 2 برابر فعلی برسد.
وی اختصاص 2 درصد از تعرفه کالاهای وارداتی غیر ضرور را از راهکارهای مهم برای حمایت از صادرات داخلی اعلام کرد و گفت که این طرح در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و در صورت تحقق می تواند کمک مالی خوبی را در اختیار صادرکنندگان کشور قرار داد.
محمد پور ارزش صادرات کالاهای مازندران به خارج از کشور را حدود 500 میلیون دلار اعلام کرده است.
در استان مازندران افزون بر 1500 نفر کارت بازرگانی دارند که می توانند صادرات داشته باشند.
در پایان این آئین از 25 صادرکننده برتر مازندران تجلیل می شود و از کاله به عنوان واحد برتر صادراتی در سطح ملی نیز قدردانی می شود.

طی دهه اخیر میزان صادرات مازندران 10 برابر شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: در ۱۰ سال گذشته میزان صادارت استان ۱۰ برابر شد و از حدود ۴۳ میلیون دلار به بیش از ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است.

محمد محمدپور  با اشاره به اینکه بازارهای سنتی ما ظرفیت و گنجایش صاردات بیشتر را ندارند اظهار داشت: عراق اولین شریک تجاری ما بود و بازار جدیدی به نام روسیه را نیز در پیش گرفته‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآور شد: موضوع صادرات خاویار و آبزیان نیز در استان در دستور کار قرار گرفته و از سال آینده صادرات این محصول انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: صادرات محصولات و قطعه‌های خودروسازی نیز جزو برنامه‌ها است و هم اکنون نیز این محصولات به برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود.