معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران گفت که پس از رایزنی های صورت گرفته با یکی از شرکت های صادر کننده کیوی مقرر شد تا بر اساس توافقی نهایی محصول تولید شده کیوی تنکابن به نیوزیلند صادر شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسن خیریان پور روز پنجشنبه در حاشیه نشست با نمایندگان شرکت ‘ زیس پری ‘ پیرامون صادرات کیوی به کشور نیوزیلند که در فرمانداری تنکابن برگزار شد ، در جمع خبرنگاران افزود : صادرات کیوی و مرکبات در اولویت برنامه های دولت قرار دارد به طوری که مبلغ یکصد میلیارد تومان مشوق صادراتی برای این بخش از سوی دولت در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت : هم اکنون کشورهای حوزه دریای خزر بویژه روسیه و بندر آستاراخان خواهان محصولات باغی و کشاورزی استان مازندران هستند و باید تشکل های بخش خصوصی در این زمینه بیشتر فعال باشند.
خیریان پور با بیان اینکه بخش دولتی باید بستر لازم را برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی فراهم آورد ، خاطرنشان کرد : در بخش صادرات ، رعایت استاندارد های جهانی ، سورتینگ و بسته بندی محصولات بسیار حائز اهمیت است بنابراین صادرکنندگان باید در این بخش نهایت دقت را به عمل آورند.
معاون استاندار مازندران گفت : گسترش صنایع تبدیلی در این منطقه می تواند ارزش محصولات تولیدی را دو چندان کرده ، از هدر رفتن و پوسیده شدن آن جلوگیری کند.
مدیر جهادکشاورزی تنکابن نیز گفت که این شهرستان دارای سه هزار و 200 هکتار باغ کیوی است که به طور متوسط از هر هکتار حدود 25 تن کیوی برداشت می شود.
عقیل استادی با بیان اینکه سالانه 70 الی 75 هزار تن محصول کیوی در این شهرستان تولید می شود ، افزود : هم اکنون 60 الی 70 درصد کیوی تولید شده از لحاظ کمی و کیفی قابلیت صادراتی دارد.
وی اظهار داشت : کیوی تولید شده به دلیل عدم استفاده از سموم شیمیایی کاملا سالم و ارگانیک بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است .