کمتر از شش ماه دیگر از سومین دوره چهار ساله مدیریت فعلی شهردار تهران باقی نمانده؛ کاپیتان محمد باقر قالیباف 31 شهریور 1384 وقتی 44 سال بیشتر نداشت شهردار بزرگترین و پولدارترین شهر ایران شد و حال پس از 12 سال درحالی در مواجهه با احتمال تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که کمتر کسی انتخاب دوباره او به عنوان شهردار را برای دوره بعد گمانه زنی می کند.

اگر طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که برخی نمایندگان مجلس آن را دنبال می کنند به سرانجام برسد، براساس گزارش ها، قالیباف نخستین شهردار پایتخت ایران خواهد بود که در زمان تصدی او مجلس شورای اسلامی برای بررسی عملکردش در قالب این طرح ورود می کند.
تحقیق و تفحص درحالی دردستور کار برخی نمایندگان خانه ملت قرار گرفته که بعضی از نمایندگان مجلس یا کارشناسان حدس می زنند این طرح براحتی نتواند به تصویب و اجرا برسد؛ باید منتظر ماند و دید آیا زور نمایندگان حامی تحقیق و تفحص ازشهرداری در این دوره از مجلس بر مخالفان خواهد چربید یا خیر؟
به گزارش ایرنا، پس از رسانه ای شدن موضوع واگذاری املاک نجومی در شهرداری تهران بود که پیشنهاد تحقیق و تفحص از شهرداری با تذکر محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نخستین بار مطرح شد.
آنچه صادقی در این باره مطرح کرد با عنوان «وجود فسادی سازمان یافته در شهرداری تهران و تطمیع تعدادی از سازمان ها و نهادها» اعلام شد.
پس از آن بود که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران کلید خورد و موضوع برای بررسی به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.
اوایل شهریور نخستین بار سایت معماری نیوز به نقل از منابعی اعلام کرد که برخی املاک توسط شهرداری تهران با شرایط خاص دراختیار بعضی اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهرداری و حتی برخی فعالان رسانه ای و شخصیت هایی خارج از شهرداری قرار گرفته که این موضوع با عنوان املاک نجومی شهرداری در افکارعمومی و رسانه ها بویژه شبکه های مجازی بازتاب بسیاری پیداکرد.
به دنبال این جنجال، یاشار سلطانی مدیر سایت معماری نیوز نیز به اتهام آنچه انتشار مطالب محرمانه اعلام شد، بازداشت که اواسط آبان ماه آزاد شد.
اما در این بین و همزمان با کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص درمجلس، دادستانی تهران نیز به موضوع پرونده ورود کرد و پرونده ای در دستگاه قضا گشوده شد و تاکنون آنچه مسئولان قضایی درگزارش های ابتدایی خود در این باره اعلام کرده اند این بوده که «وقوع فسادی سازمان یافته در شهرداری تهران منتفی است».
قالیباف که اوایل آبان ماه امسال در جلسه مجمع نمایندگان استان تهران شرکت کرده بود، یکشنبه هفته جاری نیز برای پاسخ به پرسش های نمایندگان در جمع اعضای کمیسیون عمران مجلس حاضر شد که این جلسه با حاشیه های زیادی گزارش شد.
در حالیکه قرار بود مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را دنبال کند زمزمه های لغو این موضوع به گوش رسید. نمایندگان مخالف تحقیق از شهرداری با استناد به برخی مفاد آیین نامه داخلی مجلس معتقدند اگر پرونده ای توسط دستگاه قضایی در دست بررسی باشد مجلس نمی تواند به موضوع ورود کند.

* شهرداری تهران برای ارائه پاسخ آماده است
در همین زمینه ناصر امانی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران به خبرنگار ایرنا گفت: شهردار تهران یکشنبه هفته جاری با دعوت کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جلسه این کمیسیون حاضر شد و آماده پاسخ به هرگونه سئوال و ابهام نمایندگان بود.
وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد یکی از تبصره های ماده 214 آیین نامه داخلی مجلس در این موضوع تشکیک کردند که اگر موضوعی در روند قضایی در حال بررسی است آیا مجلس می تواند درخصوص آن تحقیق و تفحص کند یا خیر؟
امانی با بیان اینکه تعداد نمایندگانی که به استناد این ماده با تفحص از شهرداری مخالفت کردند زیاد بود افزود: حدود 2 ساعت از وقت جلسه به بحث بر سر این موضوع اختصاص یافت و در نهایت نمایندگان به این نتیجه رسیدند که این مسأله باید به لحاظ قانونی مورد بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: مقرر شد استعلاماتی در این خصوص از مجموعه های ذیربط اتخاذ شود.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با تأکید بر اینکه شهرداری تهران هیچگونه مشکلی با تحقیق و تفحص مجلس ندارد گفت: شهرداری تهران برای پاسخ به سئوالات و ابهامات نمایندگان و ارائه اسناد و مدارک آمادگی کامل دارد.
وی درخصوص سئوال نمایندگان از شهرداری نیز اظهار کرد: سئوالی که نمایندگان مطرح کردند کلی و پیرامون نحوه تملک اراضی واقع در طرح ها و چگونگی واگذاری املاک است.
امانی یادآور شد: املاک شهرداری تهران به گونه های مختلف واگذار می شود اما اینکه منظور نمایندگان چیست باید توضیح داده شود که هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

* نماینده مجلس: منتظر پاسخ استعلام از هیأت رئیسه مجلس هستیم
سخنان معاون شهردار تهران درحالیست که سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تصور می کنم حالتی بینابین پیش آید بدین معنا که مجلس وارد موضوع املاک نجومی نشود، اما 2 موضوع دیگر در دست بررسی مجلس قرار گیرد.
بهادری با بیان اینکه سه سئوال شامل موضوع واگذاری املاک(املاک نجومی)، بحث تغییر کاربری ها و فروش تراکم و مباحث مدیریتی از شهرداری تهران مطرح است تأکید کرد: استعلام از هیأت رئیسه تنها درخصوص موضوع واگذاری املاک است.
وی اعلام کرد: یکی از تبصره های ماده 114 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می گوید اگر موضوعی در دستگاه قضایی در حال بررسی باشد مجلس نمی تواند به آن ورود کند.
بهادری با اشاره به اینکه دادستانی تهران و قوه قضائیه به موضوع واگذاری املاک نجومی در شهرداری تهران ورود پیدا کرده اند خاطرنشان کرد: روزی که موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس مطرح شد هنوز پرونده ای در این باره در دستگاه قضایی باز نشده بود.
وی با اشاره به اینکه این موضوع از هیأت رئیسه به کمیسیون عمران ارجاع داده شد تصریح کرد: در جلسه روز یکشنبه (23 آبان ماه) مقرر شد از هیأت رئیسه در این خصوص استعلام شود که آیا با وجود باز بودن پرونده در دستگاه قضایی مجلس اجازه ورود به موضوع را دارد یا خیر؟

*سخنگوی کمیسیون عمران: تحقیق از شهرداری تهران به قوت خودباقیست
در عین حال صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص نتیجه استعلام از هیأت رئیسه به خبرنگار ایرنا گفت: پاسخ استعلام از هیأت رئیسه مجلس برای تعیین تکلیف درخصوص تحقیق و تفحص از شهرداری هفته آینده وصول می شود.
وی تأکید کرد: استعلام از هیأت رئیسه تنها مربوط به بحث املاک نجومی بود و تحقیق و تفحص درخصوص 2 موضوع دیگر به قوت خود باقیست.

* واکنش های قالیباف در خصوص طرح تحقیق و تفحص مجلس
به دنبال جنجال موضوع واگذاری املاک(املاک نجومی) شهرداری تهران، قالیباف در نخستین واکنش به این موضوع گفت: در برخورد با تخلف خط قرمزی ندارم.
شهردار تهران اعلام کرد: بحث واگذاری امتیازات مربوط به زمین و پروانه ساخت براساس مر قانون انجام شده است.
به گفته وی، تخفیفات ارائه شده براساس قانون بوده به نحوی که در برخی موارد، بعضی تعاونی ها از جمله تعاونی قوه قضائیه دچار مشکل بودند که شهرداری تهران برای حل مشکل ورود کرده است.
وی تصریح کرد: بنده به عنوان «محمدباقر قالیباف» کسی را در شهرداری تهران پیدا نکرده ام که به اندازه من کار کند.
قالیباف که در جمع کارکنان شهرداری سخن می گفت خطاب به مخاطبانش خاطرنشان کرد: از هیچ مزایایی در شهرداری تهران استفاده نکرده و نمی کنم اما برای رفاه حال شما حتی آبرویم را هم می گذارم.
این درحالی بود که قالیباف پس از ارایه گزارش اولیه سازمان بازرسی در یازدهم آبان ماه به منظور ارائه توضیحات در شورای شهر حاضر شد و درجلسه شورا گفت: در نامه ای به دادستان کل کشور اعلام کردم براساس قانون وظیفه صیانت از اموال عمومی را برعهده دارم و حال که شایعه شده اموال بیت المال از بین رفته، از شما دعوت می کنم به این موضوع ورود و آن را بررسی کنید.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه در مقابل اتهامات وارده به شهرداری تهران موظف به صیانت از کیان شهرداری و کارکنان آن هستم گفت: به مباحث مطرح شده در فضای مجازی و اخبار منتشره در موضوع واگذاری املاک، حساسیتی نشان ندادم چرا که کاری خلاف قانون و اخلاق انجام نشده بود.
وی همچنین در سخنرانی های دیگر چندبار انتقادات وارده را تهمت به شهرداری خواند و درافتتاحیه طرح های شهرداری منطقه 21 در 8 آبان گفت:شهرداری تهران وقت جواب دادن به تهمت زنندگان را ندارد و جز به کار و خدمت به مردم به موضوع دیگری فکر نمی کند.
وی خاطرنشان کرد: نباید در رقابت و سیاست زدگی با آبرو ریزی و تهمت زدن مقابل کار کسی را گرفت و او را ازمیدان به درکرد.
همچنین قالیباف 17 آبان در مراسم افتتاحیه ایستگاه مترو صیادشیرازی بیان کرد: نگران چرخش قدرت و سیاست زدگی در عالم سیاست نیستم؛قدرت همواره وجود داشته و باعث رونق و پبشرفت جامعه می شود.
وی با بیان اینکه نگرانی ما حتی از جانب تهمت ها و اختلاف ها هم نیست اظهار کرد: هفته گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران نامه ای که هنوز به گزارش منجر نشده از اختلاس ٢٤٠٠ میلیاردی در شهرداری تهران خبر می دهد در حالیکه با بررسی ها مشخص شد ٢٠ یا ٢٤ میلیارد درمیزان تخفیف به ٢٧ هزار نفر عضو تعاونی مسکن بوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حال باید منتظر ماند و دید طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در چند موضوع اعلام شده آیا به سرانجام می رسد یا باید منتظر اعلام نتایج نهایی بررسی های دستگاه قضا بود؟