دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین (جام) با حضور خبرنگاران رسانه‌ها به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا باهنر در ابتدای این نشست ضمن عرض خیرمقدم به اصحاب رسانه و تسلیت محسن خزاعی خبرنگار شهید صداوسیما در سوریه ابراز امیدواری کرد همواره نور این شهدا فروزان باشد و هر قلمی که از دست سرداری می افتد سرداران بیشتری به برکت این خون جایگزین شده و درجات شان متعالی باشد.

اولین پرسشی که از نائب رئیس مجلس نهم پرسیده شد، در خصوص ساز و کار اجماع اصولگرایان در انتخابات پیش رو بود. باهنر در پاسخ به این سوال به کثرت موجود میان اصولگرایان اشاره کرد و گفت: «متاسفانه درحال حاضر به دلیل غیبت احزاب فراگیر و قدرتمند بخشی از انرژی مان برای وحدت درونی صرف می شود و این صرفا مخصوص ما  اصولگرایان هم نیست و اصلاح طلبان هم مشابه این مشکل را دارند و البته بعضا تلاش هایشان به نتیجه می رسد و در مقاطعی به صورت نسبی و موقت به اجماع می رسند.»

باهنر افزود: «اما مشکل و هزینه اضافه روش اجماعی فعلی این است که هر دوره هزینه ها و زمانی که باید برای وحدت صرف نمود تکرار می شود. ما تلاشمان این است اگر در انتخابات گذشته کاری کردیم و به ساز و کاری رسیدیم، از آن سرمایه استفاده و آن را تقویت کرده و توسعه دهیم.»

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسی ضمن اشاره به تعدد نامزدهای انتخابات که کار را برای رسیدن به وحدت دشوار می کند گفت: «ما در انتخابات اولا کمبود کاندیدا نداریم. من چه از خودم که بارها اعلام کردم کاندیدا نیستم و نخواهم شد و چه از دوستانی که احساس می کنند باید کنار زمین خودشان را گرم کنند؛ خواهش می کنیم منصرف شوند. چرا که بعضی نگرانند نکند اصولگرایان بی کاندیدا شوند! در حالی که همیشه در کشور ما کاندیداها در جناح های مختلف به اندازه کافی هستند و رقابت اتفاق می افتد؛ اما الان تکثیر کاندیدا به نفع هیچ جریان و جناحی نیست. چون اصلاح طلبان قطعا از روحانی عبور نمی کنند و اگر از بعضی گوشه و کنار ها ساز اختلاف از سوی آن ها کوک می شود، به نظر ما برای سهم بیشتر گرفتن جریانات اصلاح طلب است؛ والا تحلیل قطعی ما این است اصلاح طلبان از روحانی عبور نمی کنند.»

اهم اظهارات دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری را در ادامه بخوانید؛

*{درباره حضور قالیباف در انتخابات سال 96}: وضعیت قالیباف با سایر نامزدها فرق می‌کند و چند بار نامزد بوده و نفر دوم انتخابات شده است ولی گزینه قالیباف قابل بررسی است.

*لاریجانی از گزینه مورد اجماع اصولگرایان حمایت می‌کند.

*{در پاسخ به این سوال که «آیا در انتخابات ممکن است از روحانی حمایت کنید؟} این اگر و شایدی که می گویم؛ اگری است که اتفاق نمی افتد و آن «اگر» این است که اگر یک زمانی یک جناح به این جمع بندی برسد که مجموعه کارآمدی و محبوبت روحانی از همه بیشتر است معنا ندارد کاندیدایی بگذارد.

*{ در خصوص این اظهار حداد عادل که گفته بودند «تا پایان صَفر کاندیدای نهایی اصولگرایان معرفی می شوند»} فکر می کنم این جزو ایده آل های ما است اما تصور می کنم این اتفاق نمی افتد. ولی امیدواریم سازمان رای اصولگرایان تا پایان صفر روشن شود و ساز و کار مجموعه ای که جمع می شوند تا نامزد اصولگرایان را برگزینند مشخص شود؛ اما کاندیدای نهایی فکر نمی کنم به این صورت روشن شود. علت آن هم تجربه گذشته است. در غیبت احزاب در کشور ما تنور انتخابات ریاست جمهوری در دو ماه و بلکه یک ماه آخر منتهی به انتخابات شعله ور می شود و آن موقع است که کاندیداها پایین و بالا می شوند و نظرسنجی ها و مواردی از این دست در انتخاب فرد نهایی موثرند. بنابراین، این که سه چهار ماه قبل انتخابات کاندیدا قطعی شود بعید می دانم.

*{درباره توئیت روحانی در خصوص تایید اعتبار نامه یکی از منتخبین مجلس فعلی که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت} درباره این که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است در شورای نگهبان بحث های زیادی شده است و این که مسئولیت رئیس جمهور در چه حدی گسترده است. من البته الان متن نظر تفسیری شورای نگهبان را ندارم، چون متن ها حقوقی است؛ اما فحوای این تفسیر این بود که رئیس جمهور در محدوده قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است. در دولت گذشته پیش آمد در مجلس قانونی تصویب می کردیم و رئیس جمهور وقت می گفت خلاف قانون اساسی است. در حالی که تنها نهادی که می تواند ایراد شرعی بگیرد شورای نگهبان است رئیس جمهور در این موقعیت نیست که به مصوبات مجلس ایراد بگیرد یا به عملکرد قوه قضاییه ایراد بگیرد».

*اختیارات رئیس جمهور بسیار زیاد و موثر است اما در این حد که با تمسک به قانون اساسی بتواند جلوی رفتار قوای دیگر غیر از قوه مجریه را بگیرد این طور اختیار حقوقی را رئیس جمهور ندارد.

*در رابطه با مسئله لیست کاندیدای شورای شهر تلاش ها شروع شده و ممکن است برای تهران ۱۰۰ اسم مطرح باشد و این طبیعیاست . لذا باید سبک و سنگین شوند و نهایتا باید به اسم های واحدی برسیم؛ هم در تهران و هم هر شهری دیگر. ما یک سال قبل انتخابات مجلس را داشتیم که احتمالا بعضی از کاندیداهای ناموفق در انتخابات مجلس بخواهند به سوی شورای شهر دور برگردان بزنند فلذا لیست ان شالله به موقع نهایی می شود. اما اینکه وحدت اصولگرایان باعث ریزش رای شان باشد صرفا در یک حالت است که خدا ناکرده اصولگرایان روی کاندیداهایی متمرکز شوند که موفق به جلب اعتماد مردم نشوند یا مردم گرایش پیدا کنند به شرکت نکردن در انتخابات. لذا به نظرم کاندیداهای مورد نظر باید جذاب باشند

*در انتخابات اخیر آمریکا از نظر آرا تعداد شرکت کنندگان در انتخابات در 20 سال گذشته از نظر افت رای سابقه نداشته یکی از دلایل عمده اش این دو نوبری بودند که کاندیدا بودند و هر کدامشان دل یک عده ای را زدند و نهایتا حضور مردم کم رنگ شده است بنابراین طبیعی است اما اگر کاندیدا معقول و کار آمد و محبوب باشد حتما وحدت باعث تراکم آرا می شود و احتمال پیروزی زیاد می شود.

* عنوان «برجامِ آقای روحانی» را قبول ندارم. این یک توافقی است که نظام زیر بار آن رفته و آن را امضا کرده و متعهد هم هست. برای زدن زیر برجام، باز یک شاخص هایی هست و اگر به آن شاخص ها برسیم که نظام جمهوری اسلامی این که برگردد به قبل از برجام؛ این قضیه همواره یکی از گزینه های روی میز ما است. دیگران نباید تصور کنند که ما راه برگشت را مسدود کردیم. سانترفیوژهای ما می تواند کار کنند و ما می توانیم برگردیم به قبل از برجام. اما این که الان موقع برگشت است یا نه؛ فکر می کنم این قضیه را که طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نمی کند را باید با فشارهای دیپلماسی دنبال کنیم.»

*همان طور که گفته شده اصلا این که رئیس جمهور آمریکا بتواند یک جانبه برجام را زیر پا بگذارد از نظر حقوقی معنا ندارد و این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. خیلی واضح و روشن بود که ادبیات نامزد انتخابات ریاست جمهوری قبل و بعد انتخابات کلا متفاوت بود یعنی یک سری حرفها هست که تاریخ مصرفش تا قبل از رای آوردن است. یک سری حرفها تاریخ مصرفش بعد رای آوردن است. این مسئله را شاید مشاوران ترامپ به او فهماندند و مقداری ادبیاتش عوض شده است. برجام یک سند بین المللی است و دو جانبه نیست. که یک طرف بتواند زیرش بزند. البته ما آمادگی داریم و مشکلی نداریم.

*50سال است نهضت حضرت امام یک مبارزه جدی نفس گیر و پرتلاطم را با حاکمیت مستکبرانه آمریکا شروع کرده و همواره این مبارزه را دنبال کرده و در طول این 50 سال جلو رفتیم و بازی برد-باخت بود. قرار بود در جریان برجام دنبال بازی برد-برد باشیم اما اگر دیگران بخواهند تغییرش بدهند ما آمادگی دفاع و پیشرفت داریم.»

*ما انتخاب صورت گرفته را مثبت نمی بینیم. انتخابات اخیر آمریکا برای ما خیلی خوب بود نه انتخاب. انتخاب خیلی فرق نمی کرد هر کدامشان یک نقاط منفی دارند و دو طرف قضیه یکی است؛ اما انتخابات امریکا خیلی از حرف هایی که ما محترمانه و با ادبیات دیپلماتیک می زدیم را خودشان افشا کردند و تازه همه گرفتاری ها را نتوانستند افشا کنند. درباره همین شلوغی های بعد انتخابات هم ما معتقد به شلوغی نیستیم. الان هم رئیس جمهور آمریکا مشخص است و این اعتراضات را ما حتی حدس می زنیم که حاکمیت مدیریت می کند برای تخلیه عقده های فرو خورده مردم آمریکا برای این که مقداری از این عقده ها خالی شود. تحلیل ما در یک کلام این که ستون های نظام لیبرال دموکرات که برخی آقایان ادعا می کنند مترقی ترین مکتب ساخته دست بشریت است به لرزه درآمده و به نظر می رسد قابل بازسازی نیست.»