ونگ وا: مدیرعامل آب منطقه ای مازندران که در جلسه شورای اداری شهرستان نکا که در محل پروژه سد گلورد تشکیل شده بود وضعیت منابع آب زیر زمینی در شرق مازندران را  نگران کننده دانست.

دکتر محم ابراهیم یخکشی با اشار به اینکه تنها دشت ممنوعه شمال کشور در شهرستانهای شرق مازندران قرار دارد لزوم آگاهی مردم و مشارکت همه بخشها را ضروری دانست.

وی افزود سرانه آب در مازندران 1500 است ولی این عدد در شرق مازندران بین 1000 تا 1100 است که از متوسط کشوری هم کمتر است. وی گفت متوسط آبهای سطحی منطقه در 10 سال اخیر نسبت به متوسط 40 سال اخیر حدود 10 درصد کاهش یافت یا میزان دبی رودخانه نکا طی 10 سال اخیر از متوسط 40 سال اخیر حدود 20 درصد کمتر بوده که این مسائل خیلی مهم است این یعنی این منطقه در مرز تنش قرار دارد.

وی گفت: خیلی از دشتهای کشور نشست کرده است و این مسئله غیر قابل جبران است این یعنی دیگر سفره ای  در آن منطقه تشکیل نمی شود مانند این است ظرف  شکسته باشد. و این موضوع خیلی خطرناک است.

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران  با اشاره به نگاه ویژه دولت یازدهم به این موضوع از تشکیل شورای حفاظت از منابع آب در سطح کشور استان و شهرستانها خبر داد و از همه فرمانداران و مدیران خواست نسبت به این شورا حساستر باشند. وی همچنین افزود اعتبارات بخش منابع آب طی چند سال اخیر بیش از 70 درصد رشد داشت ولی چون کارهای عقب مانده زیاد است به چشن نمی آید.

دکتر یخکش در بخشی از سخنان خود به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود اقتصاد مقاومتی بدون مشارکت مردم راه به جایی نمی برد. وی از مسئولان خواست در این موضوعات به مردم اطلاع رسانی شود و با کمک آحاد مردم می توان از سد مشکلات گذشت.

فرماندار نکا: طی چند ماهه اخیر فعالان اقتصادی نکا 13/5 میلیارد تومان تسهیلات گرفتند

جعفر احمدی فرماندار نکا در این جلسه شورای اداری گزارشی از مهمترین اقدامات انجام شده دولت در سطح شهرستان بیان کرد و افزود بدون احتساب اعتبارات ملی و حوادثی سال گذشته نکا حدود 13/5 میلیارد تومان اعتبار داشتیم امسال با 30 درصد افزایش به حدود 17/5 میلیارد رسیده است. همچنین در سال گذشته حدود 6 میلیارد تومان از اعتبارات حوادثی از دولت به شهرستان کمک شد.

فرماندار نکا در خصوص تسهیلات رونق اقتصادی صنایع شهرستان گفت: 96 طرح و یا فعال اقتصادی به بانکهای عامل معرفی شد که تاکنون 37 طرح موفق به دریافت تسهیلات به مبلغ 13/5 میلیارد تومان شدند. وی به پروژه سد گلورد اشاره کرد و افزود طی سالهای اخیر بیشترین میزان اعتبار برای سد گلورد تزریق شد امیدواریم امسال شاهد ابگیری سد گلورد باشیم.

احمدی همچنین با اشاره به زیر سازی دو محور روستایی هزار جریب جاده ارم و جاده بندبن به طول 35 کیلومتر در سال گذشته از مسئولان خواست هرچه سریعتر نسبت به اسفالت آن اقدام کنند.

وی نیز به مشکلات مسکن مهر اشاره کرد و از انعقاد تفاهم نامه میان راه  شهرسازی و سازمان بسیج سازندگی برای ساخت مسجد در داخل مسکن مهر خبر داد و افزود برای این کار 150 میلیون تومان راه و شهرسازی استان و 150 میلیون تومان فرمانداری اختصاص داد. وی همچنین از اعتبار 300 میلیونی از منابع اعتباری شهرستان برای تکمیل مدرسه و 300 میلیونی برای آسفالت ورودی خبر داد.

در پایان این جلسه مدیران دستگاههای اداری از پروژه سد گلورد بازدید کردند و در جریان اخرین وضعیت سد قرار گرفتند. در این بازدید یکی از سرپرستان فنی کارگاه وضعیت پروژه را این ورزها خوب دانست و از فعالیت شبانه روزی پروژه برای ابگیری سد تا پایان سال خبر داد.

img_20161108_130110 img_20161108_123847