وزیر نفت به امضای توافقنامه با شرکت توتال فرانسه اشاره کرد و گفت: با توجه به قراردادی که امروز امضا شد، امیدواریم شرکت های بین المللی که تاکنون برای حضور در ایران تردید داشته اند، تردیدشان برطرف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیژن زنگنه روز سه شنبه در مراسم امضای قرارداد توسعه فاز 11 میدان مشترک گازی پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های توتال فرانسه و CNPC(سی ان پی سی) چین و پتروپارس افزود: در قراردادهای جدیدی که امضا می شود به 2 موضوع توسعه میدان های مشترک و افزایش ضریب برداشت توجه خواهد شد.
وزیر نفت به سابقه فعالیت توتال فرانسه در ایران اشاره کرد و ادامه داد: این شرکت در صنعت نفت ایران پیشتاز است و در شرایط سخت در ایران کار کرده است.
زنگنه همچنین درباره همکاری با شرکت های چینی، گفت: ما هیچگاه، شرکت های چینی را به عنوان شریکان راهبردی خود فراموش نمی کنیم و همکاری با آنها را ادامه می دهیم.
وی سهم 70 درصدی شرکت های ایرانی در اجرای قراردادهای جدید را یادآور شد و اضافه کرد: سهم ایرانی ها از این قرارداد حدود 3.5 میلیارد دلار برآورد می شود.
وزیر نفت با بیان این که شرکت های ایرانی باید توانمندی خود را افزایش دهند، ادامه داد: قراردادهایی که تاکنون با شرکت های ایرانی امضا کرده ایم، قراردادهای پیمانکاری نبوده، بلکه امانی بوده اند زیرا پیمانکاران در هر شرایطی، پول خود را دریافت می کردند.
زنگنه گفت: قراردادی که امروز امضا شده است، چارچوب کلی قراردادی (HOA) است که در آینده به قرارداد نهایی تبدیل می شود.
وزیر نفت افزود: بزودی نمونه های جدیدی از این گونه قراردادها به امضا خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، نخستین توافق‌نامه نفتی بین المللی (موافقتنامه اصولی) پس از اجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت توتال فرانسه امضا شد.
توافق‌نامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی صبح امروز (سه‌شنبه) میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) و پترو پارس ایران، با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت، «استفان میشل» مدیر توتال در خاورمیانه و شمال آفریقا و «ژو ژان تینگ» مدیر شرکت ملی نفت چین در خاورمیانه امضا شد. قرارداد نهایی در اوایل سال 2017 امضا می شود.
شرح کار پروژه ها در قراردادهای HOA نیز شامل انجام مطالعه مهندسی سطح الارضی و تحت الارضی، عملیات لرزه نگاری سه بعدی، حفاری چاه توصیفی، فعالیتهای زمین شناسی، لرزه خیزی، نقشه برداری، انجام عملیات ساختمانی شامل احداث جاده دسترسی و ساخت موقعیت چاه و تهیه برنامه جامع میدان (MDP) است که برای شناسایی ظرفیتهای تولیدی میدانهای نفت و گاز و تسریع در آغاز عملیات اجرایی طرحهای توسعه ای مربوطه صورت پذیرفته است
از جمله قراردادهای HOA می توان به قرارداد توسعه میدانهای نفتی توسن و آلفا، اسفندیار، فاز دوم سروش، بندکرخه، کوه مند، کاکی و بوشکان، زاغه، چنگوله، سومار، سپهر و یاران شمالی و میدانهای گازی کیش و فرزاد A و حفاری ١٧حلقه چاه توصیفی در میدانهای دریایی مستقل و مشترک خلیج فارس اشاره کرد.