نمایندگان مجلس دهم در مهمترین روز فعالیت خود در این دوره از مجلس بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید را در دستور کار دارند.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حدود ساعت 8 بامداد به ریاست علی لاریجانی برای بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان آغاز شد.
 در آغاز جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس رسیدگی به صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان به عنوان اولین دستور کار جلسه علنی مجلس عنوان شد.
سوالات نماینده اصولگرا از صالحی امیری
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: آقایی که می‌گویی فتنه چیست، آقا گفته‌اند فتنه خط قرمز نظام است. دوستان اگر در فتنه نبودند، اعلام کنند، خلاص. افرادی که متهم به فتنه هستند معذرت‌خواهی کنند، آقا گذشت می‌کند اما این آقایان هنوز عذرخواهی نکرده‌اند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: جای فرزندان شهدا یعنی ایثارگان و جانبازان در میان سه وزیر پیشنهادی خالی است. انتظار این بود یکی از این عزیزان از میان فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران معرفی می‌شدند.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس اظهار کرد: مرده باد و زنده باد در پیشگاه خداوند زمانی ارزش دارد که تکلیف شرعی‌مان را انجام دهیم. بینی و بین‌الله به وزرای پیشنهادی به نحوی رای دهیم که در پیشگاه خداوند شرمنده نباشیم.
وی در ادامه نطقش را به طرح سوالاتی از صالحی امیری اختصاص داد و از وی خواست تا به سوالاتش پاسخ دهد.
نماینده مردم رباط کریم در مجلس از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرسید: آقای صالحی امیری برای مبارزه با نفوذ فرهنگی چه برنامه‌ای دارید؟ در برنامه‌های شما چیزی ندیدم. در کتاب «احیای آسمانی» موضوع اشغال مسجدالاقصی حذف شده با این نفوذ چگونه می‌خواهید مبارزه کنید؟ جای ترویج سطح زندگی اسلامی، تقویت بنیان خانواده و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در برنامه‌های شما خالی است، برای این ها چه برنامه‌ای دارید؟ در زمینه تحول فرهنگی در کشور و در وزارت فرهنگ چه برنامه و طرحی دارید؟
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: اهداف کلان‌تان را اعلام کرده‌اید اما درباره برنامه‌های که این اهداف را تحقق خواهد بخشید هیچ برنامه‌ای اعلام نکرده‌اید. از کانونی ترین معضلات فرهنگی کشور مثل کتاب، سینما، مساجد، دیجیتال و کانون فرهنگی است، برنامه‌های عملیاتی شما در این حوزه‌ها چیست؟ در فرآیند صدور مجوز و به‌روزرسانی نظارت بر فعالیت‌های مضر چه برنامه‌ای دارید؟ برای جلوگیری از سیاسی شدن وزارتخانه و جلوگیری از دخالت سیاست در فرهنگ چه برنامه‌ای دارید؟ همین الان فرهنگ‌سراها به ستاد انتخاباتی تبدیل شده است که نتیجه عکس می‌دهد.
نوروزی با طرح این پرسش که خصوص‌سازی و دولت سازی در حوزه فرهنگ مطرح است، نوع تعاملات فرهنگی در برنامه‌های شما چیست، ادامه داد: وزارت فرهنگ چه برنامه‌هایی برای تهاجم و نفوذ فرهنگی دارد؟ به نگرانی مراجع عظام تقلید چه پاسخی خواهید داد؟ ایران اسلامی عزیزمان دارای ظرفیت‌های دینی و فرهنگی غنی است. در زمینه اوقاف چه برنامه‌ای دارید؟
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس افزود: در زمینه اقتصاد فرهنگی و پیگیری صنعت فرهنگ به جای صنعت نفت برنامه عملیاتی دارید؟ البته در این زمینه موضع‌گیری کرده‌اید اما راه‌کار عملیاتی ارائه نداده‌اید. آیا در جهت آموزش‌های عمومی برای افزایش سطح آگاهی‌های مستمر با آموزش و پروش، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات برنامه‌ای دارید؟ در حوزه شناساندن افکار ایرانی اسلامی به جامعه چه برنامه‌ای دارید؟ برای فضای مجازی و تحقق اهداف رهبری در این حوزه و ساماندهی آن چه برنامه‌ای دارید؟ در حوزه شبکه‌های اجتماعی چه تدابیری دارید؟ چه برنامه‌ای در زمینه اقتصاد مقاومتی دارید؟
اظهارات قاضی‌زاده هاشمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: مرور برنامه‌های شما نشان می‌دهد دست‌های شما خالی‌تر از آن است که بتوانید دردی از این حوزه دعوا کنید. نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه، ارتش و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. رییس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است.
سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز در حالی در این جایگاه مقدس ایستاده‌ام که خدا را شهادت می‌گیرم نیتی جز کمک به فرهنگ این سرزمین ندارم.
نماینده مردم فریمان در مجلس خطاب به هنرمندان، اندیشمندان و هموطنان گفت: آنچه می‌گویم تنها دغدغه فردی‌ام نیست بلکه انعکاس وظیفه نمایندگی در مجلس است. از رویش بی‌فرهنگی در عرصه فرهنگی کشور سخن می‌گویم.
ناظر مجلس در شورای نظارت صدا و سیما، مدعی شد:  اینجانب برخلاف بسیاری  عزیزان از نزدیک دارای سوابق فرهنگی هستم. حال فرهنگ بدتر از آن است که شما از پس آن بر بیایید. مدتهاست عرصه فرهنگ، عرصه سیاست‌بازی و جناح‌بازی آدم‌های غیرفرهنگی شده است و نفس فرهنگ را به شماره انداخته است. مرور برنامه‌های شما نشان می‌دهد دست‌های شما خالی‌تر از آن است که بتوانید دردی از این حوزه دعوا کنید. نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه، ارتش و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. رییس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است.
وی خطاب به صالحی امیری، پرسید: آیا می‌دانید چرا نوبت برای شما باز شده است؟ آقای جنتی نه شهید کنسرت شد و نه به دلیل توجه دولت به دغدغه مراجع کنار گذاشته شد.  اگر خبر ندارید دلیل برکناری جنتی را بعدا به اطلاع شما می‌رسانم. شما خود را چقدر متخصص‌تر از جنتی می‌دانید؟ شما کتاب‌هایی را برای خود منتشر کرده‌اید که بیشتر شبیه کتاب‌سازی است. شما با کدام جرات کتاب «نظریه‌های فرهنگی» را نوشته‌اید؟ کتاب «دانستی‌های یک رایزن فرهنگی» را از کجا آورده‌اید؟ درسش را خوانده‌اید  یا  تجربه‌ای رایزن فرهنگی را داشته‌اید؟
قاضی زاده هاشمی مدعی عضویت صالحی امیری در وزارت اطلاعات و مخفی کردن این مسئله توسط ایشان شد و خاطرنشان کرد: آیا سربازی گمنامی شما خدای نکرده باعث سرشکستگی شما بود که از نمایندگان مجلس مخفی کردید؟ «برادر سیدرضا فلاح» این اسم مستعار شماست. ما دست سربازان گمنامی که برای خدمت به مردم وارد می‌شوند را می‌بوسیم. آیا واقعا سربازی گنام را از قلم انداختید یا فکر کردید که نمایندگان حواس‌شان نیست؟ وقتی یک نویسنده یا فیلم‌ساز برای دریافت مجوز سراغ شما به وزارت فرهنگ و ارشاد بیاید آیا به جای موافقت و صدور مجوز، دنبال پرونده‌اش در وزارت اطلاعات می‌گردید؟ آیا دستورها و توصیه‌های بی‌قاعده را برای ممیزی‌ها انجام می‌دهید؟ اگر بر فرض رییس‌جمهور نامه نوشت که فلان بخش فیلم را سانسور کنید چه می‌کنید؟
نماینده مردم فریمان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرسید: با کدام جنبه یا چهره شما روبرو هستیم؟ گفتید دفتر حوزه علمیه را می‌خواهید در دفتر وزارتی راه بیندازید، قسم حضرت عباس را باور کنیم یا آن یکی دیگر را؟ در جایی کنسرت را مساوی مشروب الکلی دانسته‌اید، شما باید از افرادی که برای اعتلای موسیقی پاک ایران، تلاش می کنند عذرخواهی کنید.
تیم عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از استعلامی که از نادران و توکلی انجام داده سخن گفت و افزود: بنده از نادران استعلام کردم مبنی بر اینکه صالحی امیری معذرخواهی کرده یا توبه‌نامه نوشته اما ایشان این مسئله راتکذیب کرد. درباره پرونده دکتر توکلی نیز با وضعیت مشابهی روبرو هستیم.
دوران بگم‌ بگم‌ها به سر آمده است
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت که صالحی امیری دغدغه فرهنگ دارد؛ او همچنین تأکید کرد که دوران بگم‌ بگم‌ها به سر آمده است.
به گزارش ایسنا، محمد بیرانوندی در ابتدای سخنان خود از جنتی که بار سنگین وزارت فرهنگ را به مدت سه سال بر عهده داشته تشکر کرد و افزود: مردم جهان ایران را نه با شاخص صنعت و معدن می‌شناسند بلکه ایران را با فرهنگ و میراث پرگستره، باورهای اسلامی و انسانی، ادبیات و میراث تاریخی می‌شناسند.
او افزود: فرهنگ مقوله‌ای پیچیده است آن هم در کشوری مثل ایران و دوره کنونی. همه دلسوزان نظام به ویژه رهبری نگران گسترش روزافزون آسیب‌های اجتماعی‌اند و ما موظفیم در این برهه انتخابی خطیر داشته باشیم. فرهنگی با این تنوع و اهمیت نیاز به سکانداری دارد که آنرا به عنوان سرمایه امنیتی ببیند نه فرهنگ امنیتی.
نماینده خرم‌آباد متذکر شد: صالحی امیری هم متخصص است هم متعهد. چه چیزی بالاتر از 30 سال خدمت صادقانه به نظام باشد. آیا ده‌ها مقاله و کتاب و سمت‌های ایشان نمی‌تواند نشانگر توانایی ایشان برای مدیریت حوزه فرهنگ باشد.
او تأکید کرد: دورن بگم بگم‌ها به سر آمده؛ اگر قرار به گفتن است بگویید؛ این چه فرهنگی است که همیشه باید بگویید؛ بگم بگم‌ها مردند.
او افزود: صالحی امیری ننوشته تا وزیر شود بلکه دغدغه‌های خودش را نوشته؛  آن کسی که می‌گوید دیگری نوشته پس چرا غالبشان در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده؛ صالحی امیری دغدغه فرهنگ دارد.
او در ادامه با نقل قولی از داریوش ارجمند برای صلاحیت صالحی امیری در تصدی وزارت فرهنگ، گفت: گفته‌های فراوانی از این دست وجود دارد.
صالحی امیری زیر سوال است که چرا در حوزه فرهنگ کتاب نوشته است
نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از وزیر پیشنهادی فرهنگ،‌ صالحی امیری را مرد کم‌حاشیه دولت خواند.
به گزارش ایسنا، قاسم احمدی لاشکی، گفت: رهبری در ۱۶ /۳/ ۱۳۹۵ در دیدار با نمایندگان فرمودند فرهنگ مسأله مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد هم مهم‌تر است. ما در فرهنگ احساس ولنگاری می‌کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به اظهارات احسان قاضی‌زاده هاشمی، گفت: این رأی برای چند ماه بیشتر نیست بنابراین این وزیران برای اینکه با دولت بعد هماهنگ باشند آزمایشی در مجلس پس خواهند داد.
او افزود: اگر ‌آقای صالحی در دستگاه امنیتی کرده، خدمت به این نظام برای فرزندان و آرامش آنهاست. آیا در کا.گ.ب خدمت کرده یا برای سیا کار کرده است؟ اگر امروز امنیت را از او و همکاران سابقش می‌بینیم نقطه ضعف اوست؟ کتاب نظریه فرهنگی ایشان چاپ هشتم است نه چاپ ششم. من ۳۷ مقاله از ایشان دیدم که ۲۶ مقاله مربوط به فرهنگ است. آقای صالحی امیری چرا اینقدر در حوزه فرهنگ کتاب نوشتی؟ امروز به این خاطر زیر سوال قرار دارید؛ تز پایان‌نامه ایشان نیز در زمینه فرهنگ نوشته شده است.
احمدی لاشکی مهمترین مسأله وزارت فرهنگ را معیشت نیروهای انسانی آن دانست و گفت: انجمن‌های هنری که در دولت قبل منحل شده بود نیاز به سازماندهی دارد. اعتبارات هنری قطره چکانی است؛ از کدام برنامه هنری تقویت در خور شأن می‌شود؟ بیمه هنرمندان نیز دچار مشکل است و خبرنگاران نیاز به ساماندهی دارند.
او در پایان گفت: ایشان در دوره قبل ۱۸ رأی کم آورد و بر ایشان ظلم شد. او مرد کم‌حاشیه دولت است و می‌تواند کمک کند.
تحصیلات صالحی امیری ربطی به وزارت فرهنگ ندارد
نماینده مردم قم در مجلس در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌تحصیلات صالحی امیری ربطی به وزارت فرهنگ ندارد.
حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور که در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت می کرد گفت:‌افرادی صحبت کردند و گفتند آنهایی که معرفی شدند فیلتر های تائیدی و قانونی را طی کرده اند لذا میزان قانون است و آنچه که گفته می‌شود هم اگر کسی مشکلی داشته باشد مجاری قانونی باید نسبت به آن‌ها برخورد می کرد.
وی افزود: امروز شاهد بودیم که  در بیانات برخی ناطقین بسیار افرادی را محکوم کردند که در هیچ مرجع قانونی حتی یک برگ حکم علیه آن‌ها صادر نشده است لذا طبق منطقی که حاکم می‌شود باید یک منطق جاری باشد در جلسه. با یک بام و دو هوا نمی شود در مورد مسائل قضاوت کرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: کسی می گفت اگر وزیر رای اعتماد نگیرد چه می‌شود ؟ سه ماه وزارت خانه فشل شده و سرپرست معرفی می‌شود کجای قانون گفته شده که رئیس‌جمهور باید لج کند و کسی را معرفی کند . بله می‌تواند از فرصت سه ماه هم استفاده کند ، راه باز است. دولت همین فردا می‌تواند گزینه های خود را معرفی کند . این منطق نمی تواند درست باشد.
ذوالنور افزود: کسانی که گفتند تغییر در این سه وزارت خانه نشانه ولایت مداری است ، ما منکر نیستیم اما رهبری بارها به مسائل اقتصاد و معیشت جامعه تاکید داشته اند که این در اولویت قرار دارد و ما باید در راستای بهبود اقتصادی تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه امام (ره) فرمودند میزان حال فعلی افراد است اظهار کرد: امروز افراد ر ا بر اساس نیازهای روز باید بسنجیم . اگر چیزی گفته می‌شود نفی گذشته و نابسامانی نیست.  این منطق که خود را نادیده بگیریم به خاطر دیروز از نظر شرعی و تاریخی صحیح نیست. قاتلین امام حسین (ع) از شام و بلاد کفر نیامدند کسانی بودند که پشت سر علی (ع) نماز خوانده بودند.
وی با اشاره به جلسه فراکسیون روحانیون مجلس با سه وزیر پیشنهادی اظهار کرد: بنده ابتدا قصد مخالفت نداشتم حتی به خود وزیر پیشنهادی هم گفتم و یادآور شدم که در دوران فتنه صالحی امیری با هشت نفر دیگر به وزیر اطلاعات وقت( محسنی اژه‌ای ) نامه نوشته ام و این نامه بعد از خطبه های رهبری در تاریخ 29/ 3 /88 بوده است. ابتدا آقای صالحی امیری منکر نامه شدند بعد که ما اصرار کردیم گفتند تعرضی به نظام و ولایت و تائیدی بر فتنه در این نامه نبوده است.
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: اما پس از جلسه بنده به نامه دسترسی پیدا کردم و آن را بررسی کردم و کاملا برخلاف آن چیزی بود که به من گفتند لذا احساس کردم که امروز باید وظیفه خود بدانم که در مخالفت صحبت کنم.
ذوالنور ادامه داد: سکوت خواص در فتنه پاشیدن بذر تردید به سرزمین دل های مردم است. امروز فرمودند فتنه کی تمام می‌شود؟‌بنده عرض می‌کنم تا زمانی که فتنه گرها در مسیر فتنه وجود دارد و تا زمانی که موضع شان مشخص نباشد این مسئله وجود دارد.
وی تاکیدکرد: چرا اصرار داریم از حافظه تاریخی این مسئله را تنزل دهیم و حد یک اعتراض انتخاباتی برسانیم؟ چرا از حقایق فرار می کنیم بر روی چه چیزی سرپوش می گذاریم؟ مگر می‌شود در چنین وضعیتی بی تفاوت باشیم؟ در دوران فتنه کدام رسانه دشمن سراغ دارید که با تمام امکانات در کوبیدن خط امام (ره) ورود نکرده باشد؟
وی افزود: اگر می گوییم فصل الخطاب رهبری است چرا باید از خطبه رهبری چنین نامه ای نوشته شود؟
ذوالنور ادامه داد: صالحی امیری به همراه هشت نفر دیگر در آن زمان به وزیر اطلاعات وقت نامه نوشتند که بر اساس این سه مورد وظیفه شناسی و دشمن شناسی و رویکرد خودی و غیرخودی را زیرسوال بردند . در صفحه ای از این نامه آمده است که به هیچ دلیل و منطقی مردم اگر حس کنند به هویتشان بی حرمتی شده به آن‌ها حمله می‌کنند. چرا باید از کسانی که بانک ها را آتش زدند؟ چادر از سر زن مردم برداشتند، دفاع شود؟ ا گر زیر سوال بردن خودی مطرح است ، اسم این را چه باید گذاشت؟
وی در ادامه اظهار کرد: در بخش دیگری از این نامه گفته شده که با امام خرداد ۴۲ ،‌ بهمن ۴۷ و امام سالهای جنگ بیعت می کنیم. این حضرات در نامه ۹ صفحه ای حتی یک جا از حمایت رهبری یاد نکردند .
نماینده قم در مجلس در پایان اظهار کرد: وزارت ارشاد ، ارشاد و اسلامیت است اما تحصیلات صالحی امیری ربطی به وزارت فرهنگ ندارد.
صالحی امیری در صحن علنی: فرهنگ نباید سیاست‌زده شود/ ضرورت پاسداشت مرزهای دینی در فرهنگ جامعه
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی از اولولیت‌های وزارت فرهنگ است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سیدرضا صالحی امیری در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود گفت: از فرهنگ سخن می گوییم که به مثابه اکسیژن در فضای جامعه ایران بوده و چشمه جوشانی است که همه انسان های تشنه می توانند در این مسیر سیراب شوند و رودی جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان هاست همچنین 4 میوه اساسی انسجام، شخصیت سازی، هویت بخشی و سازگاری را به دنبال دارد.
فرهنگ حاشیه اقتصاد نیست بلکه اقتصاد ذیل فرهنگ است
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان اینکه جامعه فرهنگی جامعه ای است که در آن انسجام مشاهده می شود، بیان داشت: در جامعه فرهنگی فرهنگیان در آن شخصیت والایی دارند و انسان ها با هم سازگارند و مقام معظم رهبری نیز تعبیر زیبای آموزنده ای دارند که می فرماید فرهنگ، هویت یک ملت است و ارزش های فرهنگی حقیقت یک ملت بوده و همه چیز مترتب از فرهنگ است، فرهنگ حاشیه اقتصاد نیست بلکه اقتصاد حاشیه و ذیل فرهنگ است.
وی در ادامه با بیان اینکه نمی توانیم فرهنگ را از عرصه های دیگر منفک کرده و فرهنگ بستر، مقصد و هدف است، اظهار داشت: قریب به 20 سال از عمر خود را صرف مطالعات اجتماعی و فرهنگی کردم و در دستگاه های امنیتی مطالعات فرهنگی و افکارسنجی داشتیم و برای نخستین بار نگاه نرم افزاری را وارد تصمیمات امنیتی کردیم و برای اولین بار با تأسیس 10 مرکز مطالعاتی تلاش کردیم اصحاب فرهنگی و رسانه و هنر را در تصمیمات فرهنگی دخالت دهیم و این از افتخارات ماست.
برگزاری 551 گفتگوی فرهنگی در زمان تصدی ریاست سازمان کتابخانه و اسناد ملی
صالحی امیری در ادامه با بیان اینکه دو سال در کنار آقای روحانی عضو فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه شورای امنیت ملی بودم و بعد از آن 8 سال معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک بودم و اخیرا 3 سال در سازمان کتابخانه و اسناد ملی به فرهنگ ملت خدمت کردم و در همین دوران 3 ساله که همکاران من کارنامه درخشانی داشتند توانستیم برای اولین بار گفتگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کنیم و 551 گفتگوی فرهنگی برگزار کنیم.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با یادآوری این مطلب که برای اولین بار این پیام را به نخبگان دادیم که می توانیم با گفتگو با هم سخن گفته و اشکالات را در فضای گفتگو حل و فصل کنیم که ریشه آن در مباحثه بوده و از میوه پرثمره حوزه علمیه است، بیان داشت: از این منظر 2 دهه از عمر خود را گذاشته ام لذا اگر به من اعتماد کنید تا زمانی که حیات دارم در خدمت فرهنگ و هنر و اصحاب آن خواهم و اگر این مسئولیت را به من ندهید باز هم در این حوزه خدمت می کنم و برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب شناسی کرده و به 43 مورد رسیده ام و می دانم وارد چه فضایی خواهم شد.
نظام فرهنگی جمهوری اسلامی به دنبال نفی ولنگاری فرهنگی است/ روح فرهنگ باید دینی باشد
وی همچنین با اشاره به این مطلب که در نظام فرهنگی زیست می کنیم که مجموعه ای از ساختارها، قوانین و روابط حاکم بر این سیستم است و گفتمان قالب در آن گفتمان مقام معظم رهبری است، تأکید کرد: این نظام نفی ولنگاری فرهنگی را به دنبال دارد و آزاداندیشی و مقاومت فرهنگی را تأکید دارد و در ذیل آن گفتمان دکتر روحانی است که گفتمان اعتدال است و بر اساس عدالت، عقلانیت و دیانت فرهنگی استوار است همچنین روح فرهنگ باید دینی باشد چون بستر جامعه دینی است و باید مرزهای آن را پاس داشت و این یک قانون عام است و هیچ کس نباید از مرزهای آن عدول کند.
صالحی امیری بر همین اساس تصریح کرد: از این منظر معتقدیم در نظام فرهنگی زیست می کنیم که ملک مشاع است و یک ضلع آن سیاست گذاری فرهنگی است که بر عهده شورای انقلاب فرهنگی و یک ضلع بر عهده مجلس و دولت است لذا باید مرزهای فرهنگی را مشخص کنیم و نظام سلیقگی را در کشور مستقر کنیم و باید تکلیف نهادهای فرهنگی مشخص شود.
توسعه فرهنگی در بستر اغتشاش شکل نمی‌گیرد/ روحانیت یکی از اضلاع فرهنگ جامعه است
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یک ضلع فرهنگی جامعه روحانیت و ائمه مساجد است یک ضلع نهادهای عمومی مثل دانشگاه و شهرداری و استان قدس است و ضلع دیگر نهادهای عمومی است لذا وزیر باید بداند در سرزمینی وارد می شود که دیگران هم حقیقت هستند و هم واقعیت لذا باید تعامل و هم نوایی را در دستورکار خود قرار دهد.
وی در ادامه با بیان اینکه وزیری که نتواند با همه مجموعه سازگاری داشته باشد دچار چالش می شود لذا باید روحیه همکاری داشته باشد، عنوان کرد: اولین کاری که در وزارت ارشاد طی 9 ماه آینده انجام می دهم ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی است چرا که هیچ گاه در بستر اغتشاش، توسعه شکل نمی گیرد از این رو باید بپذیریم هرکه در زیر این سقف است در دایره انقلاب است و اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل و معتدل زیر سقف انقلاب اسلامی است ضمن اینکه وزارت فرهنگ نباید وارد عرصه سیاسی شده و غیر سیاسی کردن حوزه فرهنگی از اولویت ماست.