خشکسالی در تالاب بین‎المللی میانکاله به مرز بحران رسید و در تازه‎ترین اقدام، حرکت آب از طریق کانال «سیاه‌تاش» در منطقه غرب میانکاله به سمت تالاب خبر خوشی بود که می‎توان آن را گامی برای رفع تشنگی این ذخیره‎گاه زیست‎کره نامید.

حدود پنج سال است که تالاب بین‎المللی میانکاله رو به خشکی می‎رود و این روند در دو سال گذشته به‎‏ویژه با پسروی 75 سانتی‌‏متری آب دریای خزر تشدید شده است.

هر چند که کارشناسان در 10 سال پیش با توجه به مشاهدات و مستندات علمی، چنین بحرانی را برای میانکاله پیش‎بینی کرده و این موضوع را هشدار داده بودند اما توجهی به آن نشد و امروز بخشی از این زیست‎کره مهم با بحران خشکی دست و پنجه نرم می‎کند.

تالاب میانکاله بیش از 48.8 هزار هکتار مساحت دارد و اکنون 9 هزار هکتار آن خشک شده و حدود 40 هزار هکتار در تهدید خشکسالی است.

علاوه بر پسروی آب دریا خزر، احداث آب‌بندان و پرورش ماهی، تغییر کشت به سمت شالیکاری و مزارع هندوانه که بخش قابل توجهی از آب‎های مسیر خلیج را به‎خود اختصاص داده‎اند و خشک‎شدن یا کم‎آبی رودخانه‎های منتهی به میانکاله نیز از علت‌های کاهش منابع آبی تالاب هستند.

 

 

با پیگیری‎های رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در گام نخست 150 میلیون تومان برای نجات میانکاله از خشکسالی در نظر گرفته و جذب شده که به لایروبی کانال‎ها و نهرهای میانکاله اختصاص یافته است.

علی‌محمد شاعری برای نجات میانکاله 2 میلیارد تومان تقاضای اعتبار داده است اما او نیز خوب می‌داند که این میزان اعتبار برای نجات یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‎های بیوسفر کافی نیست و به گفته یکی از کارشناسان محیط ‌زیست، اگر 8 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شود، می‌توان به آینده تالاب امیدوار بود.

 

 

در سال‎جاری اقدامات احیای تالاب میانکاله با حساسیت و قدرت بیشتری آغاز شد، این روند ادامه یافت تا اینکه عصر سه‎شنبه در آخرین وضعیت این منطقه شاهد حرکت آب از طریق کانال احداثی «سیاه‌تاش» در منطقه غرب میانکاله به سمت تالاب هستیم و این موضوع در حالی‌که خشکسالی در بخش قابل توجهی از تالاب بین‎المللی میانکاله به مرز بحران رسیده بود، خبر خوشی است که می‎توان آن را قدمی برای رفع تشنگی این ذخیره‎گاه زیست‎کره نامید.

 

 

علی ابوطالبی کارشناس محیط زیست مازندران که میانکاله را به‎خوبی می‏‌شناسد و از اهالی همین منطقه است، عصر سه‎شنبه به‎اتفاق داریوش مقدس معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط زیست مازندران از برخی مناطق تالابی پناهگاه حیات وحش میانکاله بازدید کردند.

ابوطالبی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: پس از ماه‎ها تلاش و لایروبی 40 کیلومتر از نهرهای «توسکارود» زاغمرز، «کفترخان» و «چهار امام» امیرآباد، «سرخ دین» حسین‎آباد، «شغال تپه» قره‌تپه و احداث کانال جدید در منطقه تالابی «سیاه‌تاش» و «علی‌جان تاش» زاغمرز، آب‌های کانال‌های لایروبی شده به کانال تازه تأسیس علی‌جان‌تاش وارد غرب میانکاله شد.

 

 

به گزارش فارس، با این روند هر چند گام نخست به‎خوبی انجام و لب‎های خشکیده میانکاله تَر شده اما تا سیراب شدن قلب و عمق این تالاب راه زیادی در پیش است و به‎نوعی می‎توان گفت که اکنون میانکاله به اندازه همین 150 میلیون تومان آب خورد!

همان‎گونه که می‎دانیم؛ پناهگاه حیات وحش میانکاله دارای دو اکوسیستم آبی و خشکی شامل شبه‎جزیره و تالاب است که هر کدام نقش مهمی در حفاظت از زیست‎مندان این ذخیره‎گاه بیوسفر دارند اما در یک‎دهه گذشته ‎شاهد دست‎اندازی فراوان انسان بر این منطقه بودیم و در حالی‌که سازمان حفاظت محیط زیست بر ساخت و سازهای سازگار با محیط در میانکاله تأکید دارد اما کلبه‎هایی با آهن و بلوک و سایر مصالح سخت در آن سر برآوردند.

 

 

هر چند در دو سال گذشته شاهد رفع تصرف حدود 120 هزار متر مربع از اراضی میانکاله بودیم و تعدادی از کلبه‎های غیرسازگار با محیط‎زیست نیز تخریب شدند اما روند خزنده دست‎اندازی به میانکاله همچنان ادامه دارد؛ گاهی با طرح‌های به‌ظاهر توجیهی در قالب گردشگری، گاه با صید و شکارهای غیرمجاز، گاه با هدایت غیراصولی آب‎های منتهی به تالاب به سمت اراضی کشاورزی برای کشت محصولات پُرمصرف آبی مانند برنج و هندوانه و …

بر اساس این گزارش، پناهگاه حیات وحش میانکاله که بهشت پرندگان ایران است از وجود زیستگاه‎های تالابی و ساحلی، تپه‎های شنی و بوته‎زارهای زیبا، جنگل انار، شن‌زارها، جزیره‎های کوچک و بزرگ و بیش از 200 گونه گیاهی و جانوری بهره‎مند است اما بهره‎برداری یک‎سویه از این همه نعمت‌های منحصربه‎فرد و آگاه نبودن از اهمیت آن سبب خشکسالی و کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در این ذخیره‎گاه زیست‎کره شده است.

 فارس