معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل گفت: 16 هکتار از مراتع دماوند در بخش لاریجان در آتش سوخت.

آتش سوزی 16 هکتار از مراتع منطقه کوهستانی خاک بیجان رینه بخش لاریجان آمل از ساعت 16 پنجشنبه یک مهرماه آغاز شده بود.

این حریق یک بار توسط نیروهای مردمی و امدادی شهرستان آمل مهار شد اما بار دیگر روز جمعه شعله ور شد.

احمد منفرد فرماندار ویژه آمل در باره این آتش سوزی گفت: با اقداماتی چون حفر خندق، ساعت 24 پنجشنبه یک مهرماه آتش با کمک حدود 100 نفر از نیروهای مردمی، هلال احمر، شورا و شهرداری رینه، منابع طبیعی و امکانات و تجهیزات موجود و در مرحله اول آتش مهار اما مجددا از ساعت 9 صبح جمعه دوم مهرماه شعله ور شدن آتش در همان منطقه گزارش شد.

منفرد اظهار کرد: در مرحله دوم آتش سوزی، ادارات، نهاد های بخش و شهرستان شامل بخشداری، شورای اسلامی و شهرداری رینه، هلال احمر، سپاه، بسیج و آتش نشانی با استفاده از امکانات و تجهیزات موجود و با کمک دهیاری ها و نیروهای مردمی با حضور در منطقه به مقابله با آتش سوزی پرداختند.

فرماندار ویژه آمل اعلام کرد: با هماهنگی های انجام شده، در مرحله دوم آتش سوزی در مراتع رینه، حدود 80 نفر از نیروهای بسیج و سپاه، به منطقه اعزام شدند.

وی با اشاره به حضور معاون فرمانداری به عنوان نماینده ویژه فرماندار در منطقه خاطرنشان کرد: با وجود تلاش های نیروهای اعزامی برای خاموش کردن و مهار اولیه آتش، به دلیل وزش باد گرم در منطقه مجددا آتش از گوشه و کنار زبانه می کشید و همین مساله عملیات کامل مهار آتش سوزی را با مشکل مواجه کرده بود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آمل گفت: با توجه به گستردگی آتش سوزی و صعب العبور بودن منطقه کوهستانی و احتمال بروز و سرایت آتش تا کنون درخواست بالگرد جهت کمک به اطفای حریق به مدیریت بحران استانداری ارسال شد که خوشبختانه با توجه به مهار کامل آتش سوزی، فعلا نیازی به حضور بالگرد نیست و چنانچه مجددا در این منطقه آتش سوزی اتفاق بیافتد قطعا از بالگرد و سایر ابزار،برای مهار اتش استفاده خواهد شد.

منفرد عنوان کرد: هرچند علت دقیق آتش سوزی هنوز رسما اعلام نشده اما بر اساس ارزیابی های اولیه بی احتیاطی گردشگران و طبیعت گردان علت اصلی آتش سوزی های اخیر اعلام شده که انتظار می رود همه هموطنان به ویژه در فصل پائیز بعد از استفاده از طبیعت مسائل ایمنی را رعایت کنند.

وی یادآور شد: همزمان با آتش سوزی مراتع در ارتفاعات رینه لاریجان آمل صبح امروز 8 هکتار از مراتع روستاهای تینه و لهر در بخش لاریجان نیز دچار حریق شد که با تلاش نیروهای امدادی و بسیج مردمی به سرعت مهارشد.