عماد آبشناس کارشناس رسانه روسی نوشت: دیپلماسی استادانه ایران با بهره گرفتن از رویکرد ضدقطری عربستان و آمریکا، بدون هیچ هزینه ای ائتلاف موهومی را که سعودی ها با هزینه های کلان می خواستند علیه تهران ایجاد کند، از همان روز نخست نابود کرد.

به گزارش ایرنا، کارشناس مسائل خاورمیانه در مقاله ای که روز پنجشنبه خبرگزاری اسپوتنیک منتشر کرد، نوشت: دیپلماسی ماهرانه ایران نشان داده که سیاستمداران این کشور توان زیادی برای رسیدن به اهداف خود دارند و از اشتباههای دشمنان امتیاز می گیرند، در حالیکه بسیاری از سیاستمداران جهان تلاش می کنند برای خودنمایی امتیازهای سیاسی به دست آورند.
در ادامه مطلب آمده است: در چند دهه اخیر آمریکا در جهان و عربستان سعودی در سطح منطقه ای تلاش های زیادی را برای شکست دادن ایران انجام دادند، اما به دلیل اشتباه های تاکتیکی یا راهبردی و با حرکت استادانه در شطرنج سیاست، به نفع جمهوری اسلامی تمام شد.
به عنوان مثال، می توان به تلاش چند دهه پیش واشنگتن و ریاض اشاره کرد در ظاهر برای خارج کردن نیروهای شوروی از افغانستان، سازمان تروریستی القاعده را ایجاد و از طالبان حمایت کردند تا قدرت را در این کشور در دست گیرد، در حالیکه عملا یکی از اهداف آنها محاصره ایران نیز بود.
هرچند جمهوری اسلامی ضربه های سنگینی را برای حضور عربستان سعودی و ایالات متحده در افغانستان متحمل شد، اما در نهایت پس از اینکه آمریکا مجبور به لشکر کشی شد، یاران افغانستانی ایران دست برتر را در نظام حکومت به دست آوردند و هر روز تنفر از واشنگتن و ریاض بیشتر شد و همین ماجرا در عراق نیز شکل گرفت.
نویسنده اسپوتنیک ادامه داده است: از سوی دیگر، عربستان سعودی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای پشتیبانی از صدام در جنگ علیه ایران هزینه کرد، آمریکا و گروه متحدان غربی نیز هر چه سلاح ها کشتار جمعی داشتند به عراق تحویل دادند، رسانه های غرب هم همه جرائم حاکم وقت این کشور را نادیده گرفتند و سازمان های بین المللی نیز تمامی توان خود را در اختیار جبهه ضدایرانی قرار دادند.
ولی نتیجه چه شد؟ باز هم ایالات متحده برای محاصره ایران به عراق لشکر کشی کرد که پیامدهای آن برتری یافتن دوستان جمهوری اسلامی در نظام حکومتی عراق بود.
از سوی دیگر، ایران رابطه خوبی هم با یمنی ها به ویژه حوثی ها داشت، اما همه کارشناسان می توانند تائید کنند که درحد نفوذ تهران در مناطق دیگر خاورمیانه نبود.
در حالیکه عربستان سعودی برای سالیان متمادی دست برتر را در نظام حکومتی یمن داشت و از علی عبدالله صالح تا عبد ربه منصور هادی همه مردان ریاض بودند، باز نتیجه چه شد؟
آبشناس نوشته است: چند اشتباه تاکتیکی عربستان سعودی سبب شد تا خطایی استراتژیک مرتکب شود و با این تصور که می تواند یمنی ها را مطیع کند، یورش برد و در نهایت یمن و مردم این کشور را به آغوش ایران سوق داد.
ارتش یمن و همان رئیس جمهوری که روزی در صف عربستان بود، علیه این کشور وارد جنگ شدند و اکنون ایران با کمترین هزینه بیشترین جایگاه را در یمن و دل یمنی ها دارد.
در ادامه این رویدادها باز هم ریاض و واشنگتن یک اشتباه راهبردی و بزرگ استراتژیک در باره قطر مرتکب شدند. عربستان فکر می کرد، می تواند با عملیات محاصره، این امیرنشین را به عبرت دیگر کشورهای کوچک عرب خلیج فارس تبدیل کند، اما نتیجه مخالف تصور بود و رویکرد بسیار ظریف و دیپلماسی تهران دوحه را جذب کرد.
نویسنده اسپوتنیک ادامه داده است: قطر که تا چند روز پیش روابطی بسیار معمولی و شاید در مواردی ممزوج به اختلاف با ایران مخصوصا در مورد سوریه داشت، اکنون اکسیژن تنفس خود را از این کشور می گیرد و شاید اگر جمهوری اسلامی ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه می کرد، نمی توانست چنین نتیجه ای بگیرد.
اما نتیجه ای که عربستان سعودی از این اشتباه استراتژیک دریافت کرد: سعودی ها برای اینکه به عربستان و مردم این کشور روحیه بدهند، همیشه تلاش می کنند، نشان دهند، رهبری جهان اسلام و اعراب را در دست دارند و در مواردی بسیار ده ها رهبر کشورهای اسلامی و عربی را در ریاض جمع می کنند تا وانمود کنند، همه دعوت شدگان پشتیبان ریاض هستند و جشنواره اخیری نیز که برای حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ریاض برگزار شد، برگرفته از همین دیدگاه است.
افزون بر اینکه عربستان سعودی بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بابت زیر لفظی های (وعده های) ترامپ هزینه کرده، اما برای حضور سران دیگر کشورها هم میلیاردها دلار داده است، ولی جالب اینکه هیچ کدام از آنها سر بزنگاه جز برخی که در فرهنگ قدرت بین المللی کشور به حساب نمی آیند، از ریاض حمایت نکرده اند.
شاید هنوز در یادها باشد، عربستان سعودی زمان حمله به یمن (فروردین ۹۴) فهرستی بیش از ۶۰ کشور را به عنوان همپیمان جنگی اعلام کرد، اما در نهایت هیچکدام حتی ظاهری، حاضر به شرکت در این جنگ نشدند و عربستان و امارات عربی متحده تنها ماندند که البته اکنون منافع آنها هم در یمن متضاد است و در محاصره قطر نیز همین موضوع شکل گرفت.
هیچکدام از رهبرانی که چند شب قبل تر در میهمانی ریاض (همزمان با سفر ترامپ) حضور داشتند، حاضر نشدند در محاصره قطر با عربستان سعودی همکاری کنند و حتی در مواردی مقابل سعودی ها ایستادند.
نویسنده مقاله ادامه داده است: امتیازی که ایران از این اشتباه استراتژیک سعودی ها گرفت، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد، زیرا عربستان ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه کرد تا همه را در ریاض گرد آورد، اما ایران بدون هیچ هزینه ای توانست این صف را بشکند و ائتلاف موهومی که سعودی تلاش می کرد،علیه تهران ایجاد کند، همان روز نخست فروپاشید.
این خطای راهبردی ریاض حتی اگر با میانجیگری نیز حل وفصل شود، از ذهن قطری ها پاک نخواهد شد و عملا سعودی ها حتی ائتلاف موسوم به شورای همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را نابود کردند، در حالیکه تعهدات مالی عربستان در مقابل آمریکا همچنان پا برجا است، اما نتیجه ای که این کشور امیدوار بود بگیرد، ظاهرا برباد رفت.
آبشناس نویسنده مقاله اسپوتنیک در پایان نوشته است: شاید هم آمریکایی ها همین نتیجه را از پیش می دانستند، اما باید راهکاری پیدا می کردند تا پول بی صاحب سعودی ها را بگیرند و سیاستمداران تازه کار ریاض را فریب بدهند. به هر حال، شاید بتوان گفت، بیشترین امتیاز را از همه این ماجراها ایران دریافت کرد که با تاکتیک های معروف به فرشبافان، آرام آرام فرش سیاست خود در منطقه را می بافد.