وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه ششم توسعه رشد سالانه ۱۵ درصد برای صادرات غیرنفتی پیش بینی کردیم و امیدوارم این هدف به صورت مستمر تحقق پیدا کند و یا سال های اول با رشد بیشتری حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا نعمت زاده در مراسم روز ملی صادرات که با حضور رییس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: صادرات نه تنها یک اختیار، بلکه یک الزام است. کشورهایی که اقتصاد آنها طی چند دهه گذشته با رشد خوبی همراه شد، فقط از طریق تجارت و صادرات توانستند به این هدف برسند.
وی افزود: در سال قبل از انقلاب، یعنی سال ۵۶ صادرات غیرنفتی۴درصد صادرات کل کشور را تشکیل می داد، اما الان ا وجود شرایط سخت، این نسبت را توانستیم به ۷۰ درصد برسانیم.
نعمت زاده عنوان کرد: حق ما این بود که امروز صادرات غیرنفتی نزدیک ۲۰۰ میلیارد دلار می شد. تکلیف امسال ۶٨ میلیارد دلار کل صادرات است.
وی تصریح کرد: در ۶ ماهه اول امسال حدود ۲٨.۵ میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی داشتیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در برنامه ششم توسعه رشد سالانه ۱۵ درصد را برای صادرات غیرنفتی پیش بینی کردیم و امیدوارم این هدف به صورت مستمر تحقق پیدا کند و یا سال های اول با رشد بیشتری حرکت کنیم.
نعمت زاده با اشاره به موانع داخلی و خارجی صادرات، گفت: یکی از مشکلات صادرات، مشکل فرهنگی است. صادرات هنوز محور توسعه کشور قرار نگرفته، اما ما باید تکلیف و وظیفه خود بدانیم که کالاهای ایرانی را صادر کنیم.
وی متذکر شد: ما باید تصمیم بگیریم که یکی از وظایف اصلی ما در بخش تولید صادرات باشد و سرمایه گذاری با هدف توسعه صادرات صورت گیرد. اصلا صادرات نباید مانع داشته باشد.
وی افزود: هیچ کجای دنیا برای صادرات محدودیت قایل نیستند. ما در جاهایی که سرمایه گذاری کردیم، موفق بودیم؛ مثل سیمان که در سال ۹۳ حدود ۲۰ میلیون تن صادرات داشتیم.
نعمت زاده خاطرنشان کرد: ما باید کالاهایمان را برای بازار هدف و نیازهای آنها طراحی کنیم.

درخواست صادرکنندگان از رییس جمهور

مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت نیز در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: در این سازمان توفیق داریم که نشست های بیشتری خدمت صادرکنندگان باشیم.
وی با اشاره به مشکلات در بخش صادرات، افزود: در ۶ ماهه ابتدای امسال حدود ۲۷ میلیارد دلار صادرات داشتیم که نشان دهه رشد ۶ درصدی صادرات است.
رییس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: یک سری واحدهای تولیدی در گذشته در شرایطی شکل گرفتند که حالا قدرت رقابت در بازار جهانی ندارند. از سوی دیگر، چون تحقیق و توسعه در این بنگاه ها شکل نگرفته، نوآوری ندارند.
خسروتاج عنوان کرد: رقبای ما با سود بسیار پایین کار می کنند، اما تولید ما نرخ سود بالایی می دهد. البته مسایلی همچون مالیات هزینه ها را بالا برده است. همچنین حمل و نقل هم با مشکل مواجه است. این ها باعث شده کالاها رقابتی نباشد.
وی ادامه داد: تحریم ها باعث شده که ما موافقت نامه های دوجانبه و چندجانبه نداشته باشیم، اما در دولت یازدهم سعی کردیم که این مشکلات حل شود.
خسروتاج متذکر شد: همه می دانند در فضای رقابتی، نوآوری و دانش بنیان بودن از الزامات صادرات است.
وی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان خواهان این هستند که نشست های دوره ای با رییس جمهور داشته باشند تا مسایل و مشکلات شان را مطرح کنند.

تاکید بر بازبینی سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی

در ادامه، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نیز اظهار داشت: در بازبینی سند استراتژی توسعه صادرات باید سیاست های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و شرایط پسابرجام لحاظ شود؛ این در شرایطی است که سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون ایران آمادگی دارند در بازبینی این سند کمال همکاری را داشته باشند.

وی افزود: به نظر می‌رسد اکنون با توجه به تغییرات صورت گرفته در شرایط اقتصادی کشور، سند راهبردی ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور باید مورد بازبینی قرار گیرد و این یک الزام به شمار می‌رود.

شافعی با اشاره به طرح پیشنهاد ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات تصریح کرد: این ادغام می‌تواند در قالب اگزیم بانک فعالیت کند؛ به نحوی که همکاری تنگاتنگ این دو دستگاه می‌تواند کمک بیشتری به بخش صادرات کشور باشد.

به گفته شافعی، اکنون چند نرخی بودن و تثبیت تصنعی نرخ ارز را از مشکلات اقتصادی کشور است که البته بانک مرکزی اعلام کرده تا پایان سال ارز را تک نرخی خواهد کرد و بخش خصوصی منتظر عمل به این وعده است.

وی در ارتباط با تاکیدات رییس جمهوری در ارتباط با صادرات که در مراسم روز ملی صادرات مطرح شد، گفت: رئیس‌جمهوری صادقانه این نکات را مطرح می‌کند؛ اما گویا برخی پنبه در گوش گذاشته‌اند و کمتر در صحنه عمل به آن توجه می‌کنند.