مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد از راه اندازی مجدد سوآپ گازوییل در بندر امیرآباد پس از ۷ سال وقفه خبر داد.

 

 

ونگ// محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: نخستین محموله سوآپ (ورود موقت) گازوییل پس از ۷ سال، از روسیه به میزان ۳ هزار و ۲۹۴ تن در بندر امیرآباد انجام شد.

او افزود: انتقال فرآورده‌های نفتی به منطقه آسیای میانه و قفقاز از طریق سوآپ در بندرامیرآباد برای کشور‌های حاشیه دریای خزر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

انزان پور گفت: با توجه تنش سیاسی در شرق اروپا و ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی از روسیه، ایران با محوریت بندر امیرآباد می‌تواند به هاب انرژی منطقه که یکی از سیاست‌های دولت مردمی در کریدور شمال – جنوب به شمار می‌رود، تبدیل شود.

او به نقش بی بدیل بندر امیرآباد به عنوان شاهراه انتقال فرآورده‌های نفتی از کشور‌های حوزه خزر به منطقه آسیای میانه و قفقاز اشاره و تأثیر راه اندازی مجدد سوآپ گازوییل پس از ۷ سال وقفه را در تقویت جایگاه ایران در بازار‌های بین المللی انرژی بسیار ارزنده عنوان کرد.

مدیرکل بندرامیرآباد همچنین کاهش هزینه حمل نفت و مشتقات آن به پالایشگاه‌های شمال کشور، کاهش تردد نفت کش‌های جاده‌ای و تبدیل ایران به قطب ترانزیت حامل‌های انرژی در منطقه را از مزایای سوآپ فرآورده‌های نفتی با همسایگان شمالی عنوان کرد.

سوآپ (SWAP)، از پرکاربردترین و مهم‌ترین قرارداد‌های تجاری است که دولت‌ها یا شرکت‌های تولیدکننده نفت به منظور اجتناب از هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل، انتقال طولانی و خطرات ناشی از آن با توجه به موقعیت جغرافیایی یکدیگر، مبادرت به انعقاد قرارداد سوآپ می‌کنند که بر مبنای آن، طرفین نفت مورد نظر را به نزدیک‌ترین محل مصرف انتقال دهند.