ونگ وا- اکبر مقدسی// در پی بازدید چند روز گذشته سید محمود حسینی پور نوری استاندار مازندران از سد گلورد نکا و روستاهای اطراف، حاشیه هایی در فضای رسانه و محافل محلی پیش آمده که منشاء آن را می توان در بی تدبیری مسئولان و نا آگاهی تعدادی ازخبرنگاران جستجو کرد. که در اینجا به مواردی اشاره  می شود.

  • می دانیم در صورت آبگیری کامل سد گلورد وتشکیل دریاچه سد حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، مسکونی و منابع طبیعی متعلق به چندین روستا زیر آب می رود. و ازهمان سال ۱۳۸۰ که پروژه کلنگ زنی شد تا سال ۱۳۹۶ که آبگیری اولیه انجام شد، توافق با مالکان این اراضی انجام شده و تا به امروز هم موارد اختلافی میان روستائیان و شرکت آب منطقه ای مازندران در حال حل و فصل است. اراضی ضلع شمالی دریاچه سد ، در حوزه استحفاظی شهرستان بهشهر، و بخش دیگر که در ضلع جنوبی دریاچه سد قرار دارد اراضی روستاهای شهرستان نکا است. هرچند برای رفع این مشکلات اجتماعی طی ۲۰ سال اخیر فرمانداری های دو شهرستان نکا و بهشهر همواره درگیر بوده اند، اما تاسیسات، واحد اداری و مدیریتی سد درحوزه شهرستان نکا واقع شده است و همه پیگیرهای جذب اعتبارات و تکمیل آن از فرمانداری نکا بوده است. و فرمانداری بهشهر بیشتر درگیر حل مناقشات انتقال روستای رودبار بوده است و هنوزمشکلات برخی از روستائیان اطراف سد بخصوص روستای رودبار بهشهر با شرکت آب منطقه ای باقی مانده است. ازاراضی واگذارشده به آنها جهت انتقال منازل مسکونی که بعضا در حوزه منابع طبیعی قرار دارند گرفته تا مشکلاتی که پس از جابجایی روستا از بستر سد به بالادست بوجود آمد مانند احداث مسجد،آب آشامیدنی، زمین ورزشی،حقابه زمینهای کشاورزی و…. مشکل اجتماعی دیگری که از سال ۱۳۹۶ به یاد مسئولان افتاد زیر آب رفتن راه ارتباطی دهها روستای بالادست شهرستان بهشهر درصورت آبگیری سد می باشد. بنابراین پل هوایی بزرگی از روی بخشی از دریاچه سد برای دسترسی روستاها در حال ساخت است. دلیل اصلی سفر استاندار به سد گلورد و بازدید از منطقه تسریع در حل این دو مشکل بوده است. و از طرفی چون مشکلات اشاره شد در حوزه جغرافیایی شهرستان بهشهر قرار دارد، استاندار راه دسترسی بهشهر به سد رفته و در نهایت در سالن مدیریت سد جلسه ای برگزار کرد. همین باعث شد تا برخی خبرنگاران ناآگاه همراه استاندار به اشتباه «سد گلورد بهشهر» نوشتند که در فضای مجازی و رسانه ای واکنش هایی داشته است و بعد اصلاح کردند.
  • این بازدید حاشیه دیگری هم داشت استاندار مازندران در میانه سخنانش در جلسه مشکلات اجتماعی سد گریزی به نام سد گلورد زد و گفت:« بنظرم لازم است یک اسمی برای این سد انتخاب کرد… پیشنهادم این است که با توجه به وجود عالم بزرگی در شرق مازندران همانند آیت الله کوهستانی(ره) نام سد را به این نام تغییر دهیم البته این حرفم در حد پیشنهاد است در این خصوص بررسی شود و…» در ابتدا تصور می شد این سخنان استاندار بصورت بداهه باشد یا شاید از حساسیتهای منطقه ای بی خبر باشد. که در آن صورت هم جای نقد وجود دارد. اما بررسیها نشان میدهد که درخواستهایی مبنی بر تغییر نام گلورد از سوی شهرستان بهشهر موجود است!  این درحالیست  که همگان آگاهند نام گلورد بعنوان بزرگترین روستای اطراف  سد از زمانی که احداث سد بروی این رود از گذشته های دور شایع بود تا طرح مطالعاتی دهه ۵۰ ، مذاکرات مسئولان دهه ۶۰ و ۷۰، کلنگ زنی در سال ۱۳۸۰، احداث سد تاکنون به سد گلورد معروف بود و اگر قرار به تغییر نام باشد می بایست پیشنهادش از سوی بخشداری و فرمانداری شهرستان نکا باشد چرا که اداره مدیریت تاسیسات سد، در حوزه سیاسی نکاست  و با توجه به پیشینه گلورد لازم است رضایت مردم منطقه جلب شود. ضمن آنکه نام سد بنام نکا باشد یا بهشهر باشد هیچ منفعتی به آن شهر نمی رساند منفعت سد گلورد، سیراب سازی حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت بهشهر است که تاکنون هیچ حقابه ای از مهروان رود نداشتند و امروز با احداث کانال سد قرار است بهره ببرند. منفعت سد تامین آب شرب شهرهای شرق مازندران بخصوص بهشهر و گلوگاست که به لحاظ سفره زیرزمینی در بدترین شرایط قرار دارند. منفعت سد وجود چشم انداز زیبا و فرصت جذب توریست برای درآمدزایی و اشتغال روستاهای اطراف است که اتفاقا با جابجایی روستای رودبار به مکان جدید ارزش اقتصادی روستا دهها برابر شد. نه اینکه سد گلورد نکاباشد یا بهشهر. اگر اینجا هم تاکید بر سد گلورد می شود بخاطر تاریخچه آن است. حال که هنوز بحران اجتماعی نحوه انتقال آب شرب از سد گلورد حل نشد  چه معنی می دهد بحث تغییر نام مطرح شود؟!
  • همه ما می دانیم آیت الله العظمی کوهستانی نه تنها مربوط به بهشهر یا شرق مازندران و یا کل استان بلکه از مفاخر جهان تشیع است و حتی بسیاری از علمای نسل بعدی منطقه و اتفاقا علمای منطقه گلورد هم از شاگردان مکتب آن بزرگوار هستند. اما با توجه به حساسیتهای قومی و قبیله ای ، چرا یک مسئول بدون مطالعه حرفی به میان می آورد که بعدا انتظاراتی بوجود آید و مردم را در مقابل علما و یا شهدا قرار دهد؟! آقای استاندار اینکه دولتمردان دولت سیزدهم و شما سعی دارید مشکلات مردم را با یک دستور حل کنید قابل تقدیر است اما لازم است در جاهایی درنگ کنید. چرا فکر می کنید هر خواسته ای که از سوی یک شخص، یک روستا و یا حتی یک شهرستان مطرح شد فورا بایستی دستور اجرایش را صادر کرد؟ شاید همان خواسته به زیان دیگران باشد. شاید خلاف قانون یا عرف باشد.
  • در این ماجرای سد گلورد، سخنان مطرح شده در جلسه و… انتظار می رفت فرماندار نکا در همان جلسه واکنشی نشان دهد که متاسفانه چیزی ندیدیم شاید بدلیل عدم آگاهی از شرایط، یا بی تفاوتی بدلیل غیر بومی بودن باشد.