هفتمین نشست شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب با حضور مسئولان حمل و نقل ۱۴ کشور عضو روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ایجاد کریدور بین المللی شمال – جنوب در سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی (شهریور ۱۳۷۹) در سن پترزبورگ روسیه به امضای سه کشور ایران، روسیه و هند رسید تا علاوه بر ترویج همکاری های تجاری و اقتصادی، زمینه را برای کوتاه کردن مسیر حمل و نقل کالا بین هند و اروپا از طریق ایران فراهم کند.
به تدریج کشورهای دیگر حاضر در این مسیر از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان و سوریه است و بلغارستان به این دالان بین المللی پیوستند تا تعداد کشورهای عضو آن به عدد ۱۴ برسد.
در این پیوند «امین ترفع» مدیرکل کریدورهای بین المللی وزارت راه و شهرسازی روز شنبه در نشست خبری از برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب در تهران خبر داد و گفت: این اجلاس در سطح معاونان وزیران حمل و نقل کشورهای عضو در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه جاری در تهران برگزار می شود.
وی از معاونان وزیران حمل و نقل کشورهایی چون هند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، تاجیکستان، اوکراین، بلاروس، قزاقستان، سوریه و گرجستان را از جمله مهمانان این نشست برشمرد و گفت: هدف از برگزاری این اجلاس تسهیل روند جابجایی کالا در این دالان بین المللی، استانداردسازی تعرفه‌ها و تسهیل تبادل اسناد گمرکی به منظور روان‌سازی جابجایی کالا است.
ترفع توسعه کریدور شمال – جنوب، تجاری سازی و رونق تجارت در مبداء و مقصد و اقتصادی شدن جابجایی بار در مسیر کریدور شمال جنوب را از دیگر اهداف برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب اعلام کرد.
وی اظهار داشت: اتصال خط آهن چابهار به زاهدان و رشت به آستارا حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب است هرچند که این هفته شاهد افتتاح خط آهن قزوین – رشت خواهیم بود.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: توافقنامه کریدور شمال جنوب نزدیک ۱۹ سال پیش بین سه کشور ایران، هند و روسیه منعقد شد و به تدریج سایر کشورهای منطقه در آسیای میانه و قفقاز به آن ملحق شدند و اکنون ۱۴ کشور عضو این توافقنامه هستند.
ترفع با بیان اینکه همه کشورهای منطقه می‌توانند از مزیت‌های کریدور شمال – جنوب استفاده کنند، افزود: همه تلاش ما این است که توسعه ترانزیت در تمام کریدورهای بین المللی و کریدور شمال – جنوب بتواند برای کشور درآمد بیشتری را کسب کند.
مدیرکل کریدورهای بین المللی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: هرچه اتصال ریلی در مسیر کریدور شمال به جنوب بیشتر شود، جابجایی بار و مسافر در مسیر روان تر شده و هزینه‌های نیز در این مسیر کاهش خواهد یافت.
به گفته وی، انتقال بار از هند به بنادر جنوب ایران از جمله بنادر چابهار، شهید رجایی و امام خمینی(ره) یکی از اولویت های ایران برای صادرات کالا به روسیه و اروپاست و دبیرخانه شورای هماهنگی کریدور شمال و جنوب در وزارت راه و شهرسازی همواره به دنبال تسهیل امور و رفع چالش های فراروی توسعه ترانزیت در این مسیر بین المللی است.