ونگ وا – سیده سکینه محمودی// در طول تاریخ چند هزار ساله شکل گیری جوامع بشری، پدیده‌ای به نام جنگ و تجاوز به حریم زندگانی جوامع مختلف، با اهداف گوناگون و صد البته همواره به عنوان امری مذموم و ناپسند در صفحات تاریخ بوده و همچنان هست و بی شک خواهد بود. چرا که حد طمع ،اغراض و قدرت طلبی آدمیان را مرزی نیست.قدمت جنگ و آشوب به بلندای خلقت بشر می‌رسد. از همان روزی که قابیل خون برادرش را بر زمین ریخت تا به مراد دل برسد، تا به امروز این شوم نفرت انگیز بدترین دستاورد بشر باقی مانده است.
بعد از ظهور ادیان گوناگون نیز، هر قوم و قبیله‌ای برای اثبات حقانیت خویش دست بر شمشیر برده و جوی خون بود که بر عقل و زبان بشر پیشی گرفت و هر از گاهی ظلم و ظالم بر مظلوم تاختن آغاز کرد.عقل و منطق حکم می‌کند که در برابر هجوم و حمله، ایستاد و دفاع کرد. که اگر تاب مقاومت و دفاع در برابر بیداد نبود، نامی از ملت و ملیتهای گوناگون نیز بر صفحه تاریخ نمانده بود.قوانین و دستورات دینی گوناگون در این زمینه راهگشای بشر گشت تا با پیروی از این دستورات راه خویش را باز شناسد و تکلیف روشن شود.
دین مبین اسلام نیز که از لحظه ظهور تا به امروز با هجوم بدخواهان و بد اندیشان مواجه بوده دستورات موکدی در زمینه جهاد در راه خدا و دفاع از سرزمین و کیان اسلامی دارد که راهگشای مسلمانان در بزنگاههای سخت حوادث گشته است. اسلام هیچگاه به جنگ تشویق و ترغیب نکرده اما همواره دفاع را مورد ارج و قرب قرار داده و بر آمادگی دفاعی مسلمین به عنوان نیرویی بازدارنده در مقابل بیگانگان تاکید ورزیده است.
خداوند در سوره حج آیه ۳۹ می‌فرماید:«اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان‌الله علی نصرهم لقدیر/به آنها که مورد تهاجم دشمن و جنگ قرار گرفته‌اند ، اجازه جهاد داده شده است و خداوند قادر به یاری انهاست».
در این میان آیات و احادیث فراوانی نیز مشوق و انگیزه جهاد و دفاع گشته تا سپاه اسلام با نیرویی مضاعف در صحنه‌های پیکار آماده شود. پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید:الغزوه فی سبیل‌الله احب الی من اربعین حجه/ یک بار پیکار در راه خدا نزد من محبوب تر از به جا آوردن چهل حج است».(کنزالعمال، حدیث ۱۰۶۹۴)
بنابراین از اهمیت جهاد و دفاع نباید غافل بود که بقای امت اسلام در گرو آن است.
در این میان شهدا به عنوان پرچم‌داران این عرصه جایگاه خاص خود را هم در این دینا و هم در سرای باقی دارند که خداوند خود وعده داده بهای آنان بهشت برین است.
شهدا این شاهدان بیدار تاریخ را یاد کنیم به فرموده پیر و مراد شهدا حتی با ذکر یک صلوات

#علویانـخطـشکن

#کنگرهـشهدایـمازندران