واگذاری افزون بر یک هزار هکتار از اراضی بانک زمین به شهرک‌های صنعتی مازندران

ساری- ایرنا- مدیرکل بازرسی مازندران گفت: سند یک هزار و ۵۰ هکتار از زمین‌های بانک زمین به منظور ساخت شهرک صنعتی در شهرستان بهشهر تا یک ماه آینده، به نام اداره کل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران انتقال پیدا می کند.

 علی گرمه ای روز دوشنبه در نشستی که با هدف تعیین تکلیف بخشی از زمین‌های واگذار شده به بانک زمین در ساری برگزار شد، معطلی ۲۱ ساله در این واگذاری را پسندیده و منطقی ندانست و افزود: با اعلام آمادگی بانک زمین، سند هزار و ۵۰ هکتار زمین از سوی بانک زمین به اداره کل شهرک‌های صنعتی مازندران انجام می پذیرد و اداره کل شهرک‌های صنعتی مازندران نیز موظف است هزینه کرد بانک زمین در خصوص این واگذاری را پرداخت کند.

این مقام مسوول، از نمایندگان بانک زمین حاضر در جلسه خواست در مدت زمان حداکثر یک هفته هزینه کرد خود را به شرکت شهرک‌های صنعتی اعلام کنند تا این پرداخت انجام شود.

مدیرکل بازرسی استان تاکید کرد: انتقال سند تا یک ماه آینده باید انجام شود.

مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران هم در این نشست با بیان اینکه ۷۰ هکتار از زمین‌های دریافتی از بانک زمین برای راه انداری شهرک شهید سلیمانی در شهرستان بهشهر هم اکنون آماده واگذاری است گفت: واگذاری اراضی باقیمانده نیز بلافاصله پس از دریافت سند و نبود معارض انجام خواهد شد.

واگذاری افزون بر یک هزار هکتار از اراضی بانک زمین به شهرک‌های صنعتی مازندران

بانک زمین یا شهرک توسعه و عمران زمین‌های کشاورزی از سال ۱۳۷۱ با هدف سرمایه گذاری در طرح‌های آب و خاک و احیا اراضی به منظور ایجاد اشتغال و کمک به استقلال اقتصادی کشور از طریق تولید محصولات زراعی و باغی راهبردی فعالیت خود را بر اساس قانون تجارت آغاز کرد.

۱۷ هزار و ۸۶۵ هکتار از زمین هتی شرق استان در اختیار بانک زمین است که از این میزان ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار محیط زیستی است و در پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع شده است.

۲۱ سال پیش مقرر شده بود هزار و ۵۰ هکتار با هدف احداث شهرک صنعتی در شهرستان بهشهر شود که این واگذاری همواره به دلایل مختلف انجام نپذیرفت.

مازندران با ۲۲ شهرستان و ۶۳ نقطه شهری، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی دارد. میانگین وسعت زمین هر شهرک صنعتی استان ۵۰ هکتار است. کمبود زمین یکی از مهم ترین چالش‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای در نواحی و شهرک‌های صنعتی به شمار می رود. تولیدکنندگان واقعی هم برای آنکه صنعت خود را توسعه دهند نیازمند زمین بوده و مجبورند باتوجه به برآوردهایی که سرمایه‌گذار برای طرح توسعه‌ای انجام می دهد، جواز زمین یا واحد صنعتی راکد را در شهرک‌های صنعتی به دور از چشم و اطلاع شرکت شهرک های صنعتی به هرقیمتی که دلالان می‌گویند، خریداری کنند.

صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند.

نگاهی گذرا به سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ مازندران نشانگر نقش آفرینی تولید این استان در چهار دهه گذشته ایران است و به جرات می‌توان گفت که بسیاری از این صنایع از نظر دانش فنی و ظرفیت‌های تولید نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه کم نظیرند./ایرنا