مدیرعامل آب و فاضلاب: یکهزار و ۳۵۰ روستای مازندران با تنش آبی مواجه است

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه از مجموع سه هزار روستای این استان، هم اکنون یکهزار و ۳۵۰ روستا با تنش آبی مواجه اند، گفت: اجرای طرح های آبرسانی در مناطق محروم و دور دست برای رفع تنش آبی این خطه شمالی با جدیت در دستور کار است.

بهزاد برارزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا لازمه رفع تنش آبی مازندران را اجرای بیش از ۲ هزار طرح آبرسانی عنوان کرد و افزود: تنش آبی این استان براساس برنامه ریزی ها ی صورت گرفته و اعتبارات پیش بینی شده تا مدت سه سال آینده رفع خواهد شد.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های آبرسانی در روستاهای محروم و دوردست مازندران با هدف رفع تنش آبی این استان را ۱۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت:‌ با هدف رفع تنش آبی مازندران، قرارداد اجرای طرح های آبرسانی با هفت هزار میلیارد ریال با پیمانکاران منعقد شده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود از احداث تاسیسات آبرسانی با هدف افزایش ظرفیت تولید آب آشامیدنی در روستای نودهک نکا خبرداد و تصریح کرد: در این راستا، یک باب مخزن ۲۰۰ متر مکعبی و یک واحد ایستگاه پمپاژ به منظور ایجاد ذخیره مطمئن به ویژه در ایام پیک مصرف و افزایش ظرفیت آب آشامیدنی اهالی این روستا احداث شده است.

وی با عنوان اینکه با اجرای این طرح ظرفیت تولید و استحصال آب آشامیدنی به هفت لیتر در ثانیه افزایش یافته است، میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح آبرسانی را ۲۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح، مشکل کمبود آب آشامیدنی یکهزار و ۱۰۰ نفر از اهالی روستای نودهک ساری رفع شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب: یکهزار و ۳۵۰ روستای مازندران با تنش آبی مواجه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، نیاز آبی این استان بیش از ۱۵ هزار لیتر در ثانیه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر در این خطه شمالی کشور بیش از ۱۳ هزار لیتر در ثانیه آب تولید و استحصال می شود.

برارزاده، سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری را ۲۰۰ و در مناطق روستایی را نیز ۱۷۱ لیتر عنوان کرد و افزود:‌ از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

برابر آمارها، حدود ۱۲ درصد آب اشامیدنی استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

استان مازندران افزون بر سه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دارد. منابع آبی این استان از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.